Gå till innehåll

Hur får man använda musik?


maxv

Recommended Posts

Jag vet om att man inte får sno musik och ha med i egna filmer MEN;

Jag har några frågor:

 

1. Räcker det att bara ha tillstånd från den som gjort musiken. Tillexempel, att den personen har sagt att det är okej eller krävs det något typ av skriftlig rätt?

 

2. Får man själv göra covers på annans musik och ha med det i sin film utan tillstånd från den som egentligen gjort den?

 

3. I en min film så kanske en radio spelas lågt i bakrunden, måste man ha rätt till den musiken också?

 

???

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett tips dock om radion!

Ska du bara ha det lågt & i bakgrunden? Då rekomenderar jag faktiskt att du bara repeterar en enkel slinga!

Finns många gratis PD (Public Domain - Fullständigt fria) slingor att tanka ner lite här & där!

En annan lösning kan vara att sätta ett program att repetera en inbyggd fri slinga så länge du vill ha det...plus lite till för säkerhets skull :-)

Rebirth RB-338 från Svenska Propellerhead är ett program jag kan tala varm om & är väldigt förtjust i själv. Hyfsat enkelt att använda åsså.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har hört och får även för mig att när det gäller tv / radio som man vill ha på i bakgrunden så är det inte så svårt att få detta godkänt av tex svt. Gäller mest å "cleara" med dom skulle jag tro att man använder det. Har dock aldrig sökt tillstånd för sånt så jag kan inte säga säkert. Är väl värre om tvn / radion spelar en mer vesäntlig roll.

Länk till kommentar
Share on other sites

Teve får synas i bakgrunden om det inte hör till storyn, men radio får inte höras. Mitt förslag i tidigare i samma fråga är att radion spelar musik som är gjord av polarna som har ett band, och sen avtalar man med dem. Muntliga avtal är juridiskt bindande men är svårt att bevisa vid konflikt. Skriftliga avtal kan vara mycket enkla, på vanligt papper och behöver inte vara på byråkratsvenska, typ: "Vi, [ditt namn] och [deras namn] har avtalat att [ditt namn] får använda låten [namn-på-låten] i filmen [filmens-namn] utan ersättning samt att filmen får visas i alla tänkliga former och tillfällen. [datum och underskrifter]"

 

Det sista att filmen får visas är också en viktig punkt i avtalet. Kan bli lite snopet om ni bara får tillstånd att använda musiken, men inte kunna visa filmen (vilket inte är samma sak). Eventuellt kan avtala om credits och lite sånt också. Det är ni själva som bestämmer vilkoren. Kanske de vill ha ev procent på vinst (ej inkomst!)?

Länk till kommentar
Share on other sites

Man får inte använda någonting som någon annan har rättigheter till , oavsett om det är musik, TV, eller radio, utan tillstånd. Så är det, det finns inga genvägar. Muntliga avtal är som alltid bindande, men jag rekommenderar att ni använder ett kontrakt. All musiklicensiering görs genom NCB (blanketter tillhandahålls av STIM), om man vill använda radio eller tv sändningar från ett befintligt produktionsbolag, eller nätverk tar man kontakt med dem och förhandlar. I allmänhet kan man säga att ingenting är gratis om det inte kan leda till bra reklam, och en nollbudgetproduktion har sällan den genomslagskraft som krävs för att man skall bortse från de rättigheter upphovsmännen har till den produkt som behövs.

Så se till att ha ryggen fri, slopa hellre TV:n än att få en stämning på halsen, Rättighetsbevakning är på modet nu.

 

/ Patrik Vörén

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis, & som tillägg: om du verkligen skulle vilja köra ett radioprogram inspelat från en faktisk radio så måste du dessutom se till att det inte finns kommersioell musik eller liknande i programmet som spelas upp, för då blir du toast.

Håller fast vid att det är både enklare & bättre att slänga in en hygglig repeterande slinga & mixa den så det låter som radio.

Det är inte svårt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

... Filmer handlar ju om verkligheten, i verkligheten finns ju artister och musik och radio, får man inte skildra, liksom, verkligheten? Man lyssnar ju på 50 cent - mariah carey osv. Att inte kunna ha på nån radio i bakgrunden - skildra verkligheten är ju löjligt... nästintill diktatoriskt. Man får väl skildra sitt liv hur fasen man vill eller...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=yooonis]... Filmer handlar ju om verkligheten, i verkligheten finns ju artister och musik och radio, får man inte skildra, liksom, verkligheten? Man lyssnar ju på 50 cent - mariah carey osv. Att inte kunna ha på nån radio i bakgrunden - skildra verkligheten är ju löjligt... nästintill diktatoriskt. Man får väl skildra sitt liv hur fasen man vill eller...[/citat]

 

gör en cover

Länk till kommentar
Share on other sites

ring till STIM och fråga dom direkt tycker jag är bästa lösningen. dom brukar vara schyssta och lätta att prata med.

 

sen skulle jag tro att det handlar om när, var, hur och i vilket sammanhang du tänker använda filmen. du lär ju inte behöva mickla med copyrights eller royalties förrän du ska visa den, och i de fallen är det väl bara att anmäla till stim (via deras blanketter som finns på deras hemsida). ska den visas i tv eller festival kanske arrangörerna står för sånt så hör med dem? det stim brukar vilja veta är låttitel, artist, kompositör, skivnummer. sånt hittar du på allmusic.com om du är osäker.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...
Men hallå!? Om jag skulle använda ngn bakgrunds musik typ som "The last samurai" eller "Pirates of the Carribean". Hur fasen ska jag kontakta Hans Zimmer?!

 

Eller om jag inte känner till kompositören .. vad gör jag då?

Ger fan är ett bra alternativ.

Ska du bara visa för dina nära & kära så kan du göra precius vad du vill...men så fort verket så mycket som sniffar utanför din privata tröskel så riskerar du legala varianter av storsmisk.

Tycker det är fantasilöst att norpa andra filmers originalmusik om det inte är rena parodier eller fanfilmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur kommer de sig att Youtube har lika brätt somriment på låtar som exempelvis dc++/ kaZaa osv?

 

Att du har en radio ibakgrunden där man hör lite taskigt tror jag ingen mänsika på jorden skulle säga ifrån på. Och i min förra skola spelade vi in covers på låtar, som vi spelade up i aulan, är de olagligt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Youtube ligger rätt risigt till om jag förstått det hela rätt, såvida det inte är den enskilde uppladdaren som är ansvarig. svar: Vet ej ;)

 

Bakgrunds musik/radio är tveksamt. Det är inte helt solklart. Dock lutar det åt att det inte är tillåtet, hur vidare förbud tillämpas mot omedvetet sorl har jag ingen aning om. En riktigt pengakåt upphovsrättägare kanske skulle skicka en faktura för o se om det håller.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Palla ... det låter lite töntigt ... om vi tar det såhär:

 

"En bilägare ringer en filmbolag och säger att de har spelat in ljudet från hans bil under en spelning ... " ska han stämma bolaget ifall han kan bevisa det ?!?!?!?!?!?!?!?!?

 

Palla överdriva ibland :D

 

/Xinga

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...