Gå till innehåll

Hur lång kabel kan man ha?


Jasto

Recommended Posts

Hejsan!

 

Jag har en Sennheiser Videomikrofon MKE-300 och jag funderar på att ha en förlängningskabel mellan mikrofonen och min videokamera Sony DCR-TRV14E.

 

Kan man ha hur lång kabel som helst eller finns det någon gräns? 5 m, 10m 20 m ???

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Så länge micken är balanserad, vilket jag får förutsätta, så kan du dra den en bra bit :-)

Tror dom längsta kablar jag varit med & dragit var närmare 40 meter.

Vi skulle spela in en konsert i konsertlokalen från studion som låg i samma byggnad men en bra bit högre upp & från sidan på Musikens Hus i GBG.

Lät grymt bra! Man måste dock vara nogrann med kvaliten på kablarna :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Om kabeln är balanserad eller inte har väl ingen större betydelse, eftersom balanseringen endast innebär att plus- och minussignalerna så att säga "balanseras" mot varandra och minimerar störningar. Kabelkvaliteten har mycket riktigt däremot betydelse. Betänk att alla dessa stora utomhuskonserter har långa kablar från scenen till mixerbordet 30-50 meter bort. Och det funkar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Balanseringen har väldigt mycket att göra med saken, när man kör stora PA live så har man alltid balanserat, du kan omöjligt dra 50m multikabel, över el å bredvid högtalare etc obalanserat utan att få störningar. Kör du obalanserat så kan du nog kanske köra 15-20m om det inte är några störningsgrejer i närheten, men det är det ju nästan alltid :/ Balanserat kan du nog dra 100m utan nämnvärd förlust skulle jag säga. Det finns en "regel" som säger att obalanserade kablar i studio ska hellst inte vara längre än 6 fot tror jag det är, och det är väl typ max 2m eller nåt sånt. Men somsagt, det beror mycket på vilken typ av kabel och omständigheterna. Om du inte kan köra något annat än obalanserat så är mitt råd att köpa en dyrare kabel som är bättre skärmad.

 

Och själva balanseringen innebär lite kort att man har två ledare för signalen, den ena är fasvänd 180 grader, störningar som uppstår hamnar likadant i samma fas på båda signalerna, burken som tar emot signalen fasvänder den ena signalen igen så dom hamnar i samma fas, och då fasas störningarna ut. Väldigt fyndigt måste jag säga :) Sen har du även en tredje ledare som är skärm/jord. När du kör obalanserat har du bara två ledare, signal + jord.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan !

 

Tack för ett snabbt svar!

 

Jag mailade och frågade en återförsäljare om mikrofonen var balanserad eller inte. Jag fick detta svar från honom!

 

"Denna mikrofon är inte balanserad ...

För detta krävs först och främst att mikrofonen har XLR-kontakt (denna har en 3,5 mm stereotele kontakt, för att passa direkt på ex.vis videokameror).

 

Hur lång kabel man kan använda på obalanserade mikrofoner, beror lite på hur mycket störande ljud som finns i närheten (mobiltelefoner, automatiska dörrstängare, nätdelen till kameran m.m.), men ca tio meter brukar normalt inte vara några problem ..."

 

Håller ni med om att tio meter inte skulle vara några problem ?

 

Spelar det någon roll var man köper förlängningskabeln ?

 

Har kollat på 2 st olika, vilket skulle ni välja ?

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=39220&path=

 

http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=324130000

Länk till kommentar
Share on other sites

10m är inga problem om du somsagt inte har några störande grejer i närheten, men drar du kabeln över en elkabel tex så tror ja du får brum direkt. Jag hade inte köpt någon av de kablarna du länkar till, de är såpass billiga eftersom kvaliten inte är något att hurra för. Jag kör oftast med sketkablar hemma, men aldrig ute på inspelning. Vill du inte upp så mycket i pris finns väl high end kablar i dom flesta elektronikaffärer, snäppet bättre än vanliga. Ixus eller vad dom heter gör väl också hyffsade grejer, och Monster cable är ju ruggigt bra. Kolla i Hifibutiker, dom har lite bättre kvalite.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den där kabeln från kjell.com ska du i varje fall INTE köpa, för det är en OSKÄRMAD hörlurskabel!

 

För övrigt ids jag inte diskutera detta med balanserade kablar. Jag har jobbat som turnerande musiker i 45 år och även hållit på med PA-anläggningar åt mig själv och andra i många år. Så jag tror mig inte behöva förklaringar.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=arvid]Om kabeln är balanserad eller inte har väl ingen större betydelse, eftersom balanseringen endast innebär att plus- och minussignalerna så att säga "balanseras" mot varandra och minimerar störningar. Kabelkvaliteten har mycket riktigt däremot betydelse. Betänk att alla dessa stora utomhuskonserter har långa kablar från scenen till mixerbordet 30-50 meter bort. Och det funkar.[/citat]

 

Ja, men det är stor skilnad på något som ska spelas in & vad som bara ska ut Public Adress.

När man spelar live så är brus & brum ett väldigt marginellt problem (inom vissa gränser), men när man spelar in för återgivning så kan det ställa till hiskliga problem som man inte får bort.

Jag håller med dig till viss del, men det är allt annat än ovanligt att man använder line-boxar flitigt även live för att få upp kvaliten.

Dessutom så blir kablar av den längden som antenner. Dom tar upp väldigt mycket som man inte nödvändigtvis vill ha med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nätr jag tänker efter så kan jag inte påminna mig om en enda spelning jag varit med på som kört utan DI för linesignaler.

Med tanke på att i praktiken alla har minst en nalle var så vore det MYCKET dumt att göra.

Är ju dessutom oftast inte så mycket som ska line:as om det inte är rent elektroniska stilar :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är en teknik som går ut på att döda alla störningar som uppstår i kablar när signalen ska ta sig fram.

Den dödar effektivt exempelvis pulserande ljud från nallar, surr & skit från elkablar, & atmosfäriska störningar för att nämna väldigt lite :-)

Däremot så förhöjer det inte på något sätt ljudkvaliten, utan är rakt av till för att hålla befintlig kvalitet så långt som möjligt.

Det går med andra ord inte att komma undan med skitkablar, som tidigare nämnts, bara för att man kör balanserat, det är upp till en själv att se till att tekniken i sig är som den ska.

 

Tekniskt sett fungerar den genom att sända identisk signal genom två ledare samtidigt, varav den ena är vänd så att plus blir minus & vice verca.

När signalen sen tas emot så vänds signalen på den felvända ledaren tillbax igen, vilket ger 100% fasfel på allt som kommit upp under signalens väg genom kabeln, & ärke-dödar det brutalt.

Länk till kommentar
Share on other sites

ahaaaaa fan vad bra du förklaradechristian van caine! Men om man skärmar en obalanserad kabel med aluminium (jag menar inte att man ska klä in kabeln i folie men tänk om fabriken la in en remsa runt sladden) skulle man inte bli kvitt alla elektriska störningar då?

t.ex så har man ju FM sändare i en aluminiumlåda för annars får man ett bedrövligt surr på 50Hz altså frekvensen på växelström

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=arvid]När jag nu ändå höll på att förklara delar av min "ljudbakgrund" glömde jag nämna att jag även har sysslat med inspelning i studio- och i livesammanhang både inne och ute under många år.[/citat]

 

Hm. Du menar alltså att ni aldrig använder DI-boxar tíll Line-instrumenten ni spelat in live? Sånt brukar ju dessutom inte helt sällan vara inbyggt i multi-piskan vill jag minnas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar ödmjukast wääuu :-)

Jodå, sånt kan man vinna en hel del på! Det blir inte riktigt samma resultat som riktig balansering, men jag har själv löst mycket skit genom sånna lösningar.

Dock bör folien helst vara jordad mot något för att det ska funka som bäst, & faktum är att det finns många tillverkare av kablar som faktiskt säljer kablar med aluminiumfolie runt hela skiten inuti!

Själv har jag bla räddat en muggig MIDI-kabel med sånt.

...hade gjort en ny om det inte var så ¤&%#& svårt att hitta kontakter till sånt, & dom gamla klarade inte en lödning till. Usel kvalitet :-(

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=arvid]... Betänk att alla dessa stora utomhuskonserter har långa kablar från scenen till mixerbordet 30-50 meter bort. Och det funkar.[/citat]

 

Då undrar jag hur du menade med det här.

Frågan var (i det här fallet) huruvida balansering var avgörande under långa längder framför allt ute på fält, även om detsamma gäller i allra högsta grad även i studio.

Länk till kommentar
Share on other sites

Arvid, jag vet, men svaret blev att balansera för säkerhets skull, & det dementerade du.

Orsaken att jag blev konfys är att på ditt svar så framstår det som ni använt 30-50 meter långa kablar live utan balansering. Vad jag ber om är ett förtydligande om hur du menade.

 

Wääuu:

Önskar jag kunde vara säkrare, men har glott igenom i praktiken alla mina böcker nu för att kunna ge ett absolut svar men hittar det inte.

Okey, men som jag förstått det med tanke på uppbyggnad & hur en MIDI-kabel fungerar:

Stift 2 (mellersta) är bestämd till skärmjord. MIDI är för enkelhetens skull uppbyggt kabelmässigt likadant som gamla Phono eftersom han som skrev standarden (minns inte vad han hette nu) så som den fastnade, använde samma kablar just för att det vore dingt att göra något annat.

Alltså BÖR grundidéen med Phono (du menar 5-polig DIN va?) vara att det ska gå att skyddsjorda, alla gamla Tyska Phono jag har är skärmade.

 

Har många böcker jag samlat på mig genom åren, blev överraskad att jag inte hittade något mer svart på vitt om det hela :-(

Länk till kommentar
Share on other sites

Phonokabel är en enkelledare med skärm. Och naturligtvis jordas den i schassit i den apparat man använder.

 

Och Christian, inte tycker jag att jag någonsin har menat att man inte ska använda balanserade kablar. Jag menar bara att balanseringen inte har med kvaliteten på ljudet att göra annat än vad gäller avskärmning från störningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=arvid]Phonokabel är en enkelledare med skärm. Och naturligtvis jordas den i schassit i den apparat man använder.

[/citat]

Whoops, blandade ihop phono (RCA) med dom gamla Tyska DIN-kontakterna :-)

 

[citat=arvid]

Och Christian, inte tycker jag att jag någonsin har menat att man inte ska använda balanserade kablar. Jag menar bara att balanseringen inte har med kvaliteten på ljudet att göra annat än vad gäller avskärmning från störningar.[/citat]

Oki! Då missförstog vi bara varandra :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...