Gå till innehåll

Ljud effekter (eko, ljud långt borta.....)


Mannemoviemaker

Recommended Posts

Hej! Jag vill göra att en person ska bli hypnotiserad (se inlägg i specialeffekter) och undrar hur jag kan göra så att ljudet i mitt klipp låter som det är långt borta (som när man är i ett rum och lyssnar på musik i väggen brevid) och hur jag gör så de ekar...

 

Ja använder mig av premier pro och har nyss laddat ned Windows media encoder....

 

HELP!

 

Behöver även hjälp att göra andra saker som låter likt hypnos.... Skriv gärna ideer...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mannemoviemaker]Hej! Jag vill göra att en person ska bli hypnotiserad (se inlägg i specialeffekter) och undrar hur jag kan göra så att ljudet i mitt klipp låter som det är långt borta (som när man är i ett rum och lyssnar på musik i väggen brevid) och hur jag gör så de ekar...

 

Ja använder mig av premier pro och har nyss laddat ned Windows media encoder....

 

HELP!

 

Behöver även hjälp att göra andra saker som låter likt hypnos.... Skriv gärna ideer...[/citat]

 

Du kan slaska på ordentligt med kort ihåligt med dämpat reverb & ta bort originalljudet (direct sound, INTE att förväxla med DirectX).

Lite lätt phaser på detta sen kan bli schysst!

Länk till kommentar
Share on other sites

Sök på ljudeffekter här på forumet så hittar du endel länkar till sidor med ljudeffekter. Hittar du inget där får du kanske fråga igen å se om nån har nåt "privat" du kan få och använda. Finns ganska mycket olika vindljud också :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hittade på ett fiffigt sätt att göra vindljud för ett tag sedan när jag ljudsatte en liten västern-film. Jag har ett applåd-ljud (tänk stor publik) på synthen som loopas så länge man håller ner tangenten. Om man vrider upp resonans-ratten till max på ett sånt ljud så låter det faktiskt som en vind. Jag spelade in ljudet och höll ner tangenten under hela filmen samtidigt som jag ändrade "vindstyrkan" genom att slumpartat skruva fram och tillbaka på low pass filter cutoff-ratten. På det viset har man maximal frihet när man lägger på sitt vindljud.

 

Det borde väl funka att lägga in vilken applåd-sampling som helst i en mjukvarusampler och göra samma sak.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillar att mixa mellan olika vindljud!

Ett höjdarljud fick jag fram ur min Roland JUNO-60. Det i kombination med en KORG Polysix, lite vind inspelat ur en trasig dörr, & lite annat som susade lät väldigt övertygande.

Du kan annars för enkelhetens skull framförallt testa att stå en bit ifrån micken & blåsa mot den. Krävs lite teknik, men är en vanlig metod inom film & teater :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine][citat=Mannemoviemaker]okajj.... ja testade den men fick inte en endaste liten skillnad..... Däremot "lowpass"..... Den var som å lyssna genom väggen..... Vet nån var de finns vind ljud......?[/citat]

 

Huh? Hörde du ingen skilnad på ljudet med reverb??

Vad körde du för inställningar?[/citat]

 

 

Mina inställningar var såhär:

 

http://www.freewebs.com/speedmemo/installningar.bmp

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mannemoviemaker]Hej! Jag vill göra att en person ska bli hypnotiserad (se inlägg i specialeffekter) och undrar hur jag kan göra så att ljudet i mitt klipp låter som det är långt borta (som när man är i ett rum och lyssnar på musik i väggen brevid) och hur jag gör så de ekar...

 

Ja använder mig av premier pro och har nyss laddat ned Windows media encoder....

 

HELP!

 

Behöver även hjälp att göra andra saker som låter likt hypnos.... Skriv gärna ideer...[/citat]

 

Jag tycker att audacity är ett bra ljud program.

man kan både ladda hem det gratis på http://www.multimedia.skolutveckling.se/scripts/view/frame.asp?i=112234 men även gå en internät kurs där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ah! Du har ställt mixern mellan originalljud (direct sound) & reverb (eko) så att det enbart är originalljud!

Ställ om Mix (längst ner) till 50% så kommer du märka stor skilnad. För mitt tips så ska du närma dig mer åt 0%, men en god idé är att testa dig fram :-)

Om du vill ha ett ljud helt utan originalljud, vilket är effektfullt för sånt du skrev om, så bör du dessutom ställa om PreDelay till 0ms, för annars blir allt förskjutet.

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det går faktiskt att spela in ljudet under vattnet, fast man får kanske vara beredd på att mikarna kan gå sönder. Ett par kondomer runt en mik är ett välbeprövat trick som kan provas. Men annars är det väl lowpass filter och reverb man får experimentera med även här skulle jag tro. Ganska mycket reverb med ett "mörkt" rum där du inte skär några låga frekvenser i rummet som annars brukar göras när man är "ovan vatten" så att säga.

Länk till kommentar
Share on other sites

I vattnet rör sig ljudet med en mycket högre hastighet, det gör att ljudet får helt andra fysiska egenskaper.

För att bäst härma det så är min erfarenhet att använda ett så kallat resonansfilter.

Vi kan börja med "grundkurs":

Leta upp ett filter av typen lågpass-resonansefilter. Där har du två lägen, Resonance & Cutoff.

Ställ Resonance på ungefär hälften, & lek dig fram med Cutoff.

 

"Överkurs":

Gör samma som ovan, men leta först med ett så brant filter du kan titta. Helst 6-pass eller över.

De olika "passen" betyder hur många decibel per oktav som ska sänkas.

Om du inte vet vad en oktav är, det är den exakt dubbla eller halva frekvensen mot den man utgick från.

Om du vet vad det är, strunta i dom sista raderna här :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...