Gå till innehåll

Hur ska man göra för att få färg på bara ett ställe?


Tsukino

Recommended Posts

Till Trollkarlen fårn Oz så tänkte vi göra som orginalet - svartvit i de första scenerna och färg när hon kommer till Oz. Men när Dorothy öppnar dörren till Oz så vill jag bara att det ska vara färg utanför dörröppningen, inte i huset. Hur gör jag då i Adobe Premiere Pro 6.0.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har sett att du nu har varit väldigt nyfiken på en massa saker och det är inget fel med det, men om du tar och lär dig programen ordentligt från början så kommer du se vad du kan göra eller inte.

Men hursomhelst, det enklaste är nog att göra en enkel mask.

Länk till kommentar
Share on other sites

hehe,,, eller också så målade dom helt enkelt dörrkarmen svartvit, sminkade henne i lämplig gråskala och filmade allt med vanlig färgfilm, utom det som skulle vara bara svartvit... det var ju inte många bildrutor det handlade om, kanske de rotoscopade på något vis...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten]hehe,,, eller också så målade dom helt enkelt dörrkarmen svartvit, sminkade henne i lämplig gråskala och filmade allt med vanlig färgfilm, utom det som skulle vara bara svartvit... det var ju inte många bildrutor det handlade om, kanske de rotoscopade på något vis...[/citat]

Ehh.. Nej. De gjorde inte så med den originala versionen. Det var först på 50-talet när de sände den på TV som den gjordes med färg. Orginalfilmningarna från 30-talet var i svartvitt.. eller nä.. det var brunt...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Nerve]rita en mask på runt insidan av dörrkarmen. Och dra ner saturationen (fägmättnaden) på det som är utanför masken.[/citat]

Tack för hjälpen, men asså.. för att det ska sitta perfekt, måste man göra det i varje bildruta då?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Tsukino]

Ehh.. Nej. De gjorde inte så med den originala versionen. Det var först på 50-talet när de sände den på TV som den gjordes med färg. Orginalfilmningarna från 30-talet var i svartvitt.. eller nä.. det var brunt...[/citat]

 

Så var det verkligen inte. All färg i filmen fanns där från början. Sekvensen som du talar om gjordes faktiskt precis så som jmalmsten sade, förutom att väggarna var målade i sepiatoner istället för svartvitt. Handen som öppnar dörren är inte Judy Garlands, utan tillhör en en annan tjej som var klädd i sepiafärgade kläder.

 

Hur som helst, den effekt du vill åstadkomma bör du inte göra i ett redigeringsprogram som Premiere, utan i ett effektprogram som After Effects. Fast beroende på detaljerna så är det möjligt att du lyckas i alla fall. Är kameran stilla? Och skall man se en svartvit Dorothy stå framför den öppnade dörren?

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Då föreslår jag att du sätter upp en blue-/greenscreen utanför dörren som du keyar bort och ersätter den med den färgglada bakgrunden. Fast det blir ju knepigare om du dessutom vill att Dorothy skall bli färgglad när hon kliver genom dörren.

 

Vad gäller blue-/greenscren så finns det gott om information om det här på forumet, så en sökning på det lär hjälpa dig.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Menar du att du redan har filmat den biten? Då blir det förstås knepigare...

 

Om det är skilda dominerande färgkanaler på Dorothy och bakgrunden så kan du lösa det genom att desaturera de färger som dominerar Dorothy. Alternativet är att rotoscopa, och tro mig, det vill du inte om det rör sig om mer än tre sekunder.

 

Lägg upp en stillbild ur sekvensen, så kan vi se hur det ser ut.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, då fattar jag.

 

Vad gäller blue-/greenscreen har jag egentligen riktigt rutten koll, men om man har en tillräckligt bra kamera så borde det vara det lättaste sättet att lösa det på, och det skulle ge mest frihet. Men om man har svårt att keya snyggt så blir det ju inte vackert. Om jag var du så skulle jag göra ett test och se hur det funkar.

 

Vad jag däremot verkligen kan är all form av stillbildsmanipulation. Så jag kan med säkerhet säga att om det skulle ligga en grön skog utanför dörren så skulle det vara en baggis att lösa ditt problem så länge inte Dorothy har en grön klänning på sig. Skall den vara blå som i originalet, månne?

 

En annan lösning som skulle kunna fungera är att separera Dorothy från bakgrunden med hjälp av skillnader i ljusstyrka. Om du filmar henne i motljus så att hon blir avsevärt mörkare än bakgrunden är det lätt att döda färgerna på henne genom att dra ned mättnaden i bildens mörkare partier.

 

Grejen är ju att allt som är stilla i bilden är trivialt att lösa. Problem blir det först när något svartvitt skall röra sig framför något färgglatt.

 

Tja, jag vet inte om det hjälpte dig så mycket. Om du har gjort ett testklipp så kan du lägga upp det någonstans så att man kika på det.

 

Lycka till!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Track så hemskt mycket för allting Jbergman, du har verkligen hjälp mig. Jag ska försöka lägga upp ett testklipp, och förresten, det där med Dorothys klänning, den ska vara röd i denna versionen :P

 

*Denna version av Trollkarlen från Oz ska vara lite annorlunda. Mer modern på något sätt. Men alla finns kvar, förutom Auntie Em. Kanske kommer Fågelskrämman, Tennsoldaten och Lejonet bytas ut mot någon annan figur som finns i någon uppföljare av boken "Trollkarlen från oz"*

 

Ps: Får man lägga in musik från albumet i sin film om man skriver copyright till förlaget?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Tsukino]Ps: Får man lägga in musik från albumet i sin film om man skriver copyright till förlaget?[/citat]

 

Nix. Du får ta musik om du betalar en massa pengar för det. C'est la vie...

 

Och ja, din keying såg ju inget vidare ut, fast det går säkert att göra lite bättre än sådär om man vet vad man sysslar med.

 

För att kontra med ett eget klipp så kan jag visa hur det blir om man lägger ett par minuter på desaturera det röda i bilden:

http://www.spectareobscura.se/extra/svartvitt.mpg

 

Det är inte perfekt, men det är i gengäld en snorenkel lösning, och det är alltid möjligt att putsa på detaljerna.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...