Gå till innehåll

DVX100 vs. AJ-D200


Norbert

Recommended Posts

Jag är i färd med att skaffa en ordentlig videokamera. En DVX100 har jag kikat på länge så jag vill reda ut ett annat begrepp innan jag bestämmer mig.

 

Hur pass mycket krångligare är det att arbeta med DVCPRO? Hur får man tag på band?

En DVCPRO-kamera som jag har i tankarna är Panasonic AJ-D200. Hur står den sig mot en DVX100? Är skillnaderna enorma?

 

Jag hittar väldigt lite info om AJ-D200 på nätet och jag vet inte ett smack mer om DVCPRO än vad som står i Voodoofilms filmskola, dvs att det är ett format med över 500 linjers upplösning som spelas in på stora band.

 

Hur fungerar capture till datorn med DVCPRO? Lika som med minidv?

 

Jag har aldrig arbetat med något annat digitalt format än minidv. Är det värt att satsa på DVCPRO eller borde jag hålla mig till enkelheten hos minidv och köra på en DVX100 istället?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi kör DVCpro på jobbet sen många år. Anledningen att vi valde DVCpro framför DV är att banden är mycket, mycket bättre och klarar arkivering - DV-band är ingenting att stoppa i arkiv...dom dör snabbt. DVCAM är något bättre, men DVCpro-band slår allt - där sättet att fästa metallen på plastbanden och metallens sammansättning är 100% broadcast-professionell. Banden kostar dock 3-500 kr. styck. Think about that.

 

I övrigt är DVCpro 25 i princip samma som DV - samma informationsmängd. Om du upplever skillnad på bildkvaliteten mellan dessa format så har det med optik och CCD att göra - inte med datainformationen som sådan.

 

Kör man Mac och t.ex. FCP så är det ingen skillnad att tanka in och jobba med DVCpro och DV. Allt är klockrent. Hur det är i PC-världen vet jag inte, men Panasonic är stora och om t.ex. PremierePro inte fixar DVCpro så är det inget riktigt program alls.

 

Som sagt: DVCpro är ett professionellt format vilket man känner genom att all hårdvara inblandad är gedigen och byggd för tuffa tag och 24-timmars drift. Allt är också dyyyyyrt. DVCpro 50 - som är för alldeles dyrt för oss dödliga - har dessutom en fenomenal bildkvalitet.

 

DVCpro-bandare kan också spela DV-tejper - t.o.m. miniDV-tejper med en adapter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hittade en begagnad Panasonic AJ-D200 för 18 000 kr. Är det ett bra pris, eller är det en av de sämre DVCPRO-kamerorna?

 

Var får man tag på band? Om man inte lägger så stor vikt på arkivering så är det kanske bättre att köra på minidv?

 

Spelar DVCPRO-kameror in interlaced eller progressivt? Eller är det kanske olika på olika kameror?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle alldrig köpt en DV/DVCPRO kamera nu! Men om du nu vill det så skulle jag nog köpt DVX100 framför AJ-D200! På skolan kör vi med både DVCPRO & DVCAM! du märker ingen skillnad i vardagsbruk! DVCPRO banden är bra och är unnusäkrare än DVCAM systemet! och DVCPRO50 innehåller lite mer färg info än DV & DVCAM om jag inte har helt fel för mig! Men banden är dyra! kamera än stor och tung! har den firewire? finns en del äldre DVCPRO kameror som INTE har det! Bilden på DVX100 är clean'are och du har en kamera som du kan göra lite mer med tror jag! Har AJ-D200 ND filter? onödiga pengar för en gammal kamera utan garanti! Dessutom är det inte så smart att arkivera på band överhuvudtaget (långsiktikt)! DVD-skivor med guldplatering i DV komprimering. Långt nerpackade från fukt å ljus så ska de hålla i ett par hundra år ska du se! hehee... Jag ska lägga mina pengar på en ny dator så jag kan redigera riktig HD flytande! (AMD 64 X2) Is the shit! hehehe. Kamera de kan jag hyra! lyckatill!

 

EDIT: Interlaced! Kanske finns nån nyare som klarar progressivt?

(Men det har inget med formatet att göra)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jao, CCD:n på AJ-D200 är lika stor som på DVX100 så den ska väl inte ge bättre bild än vad den bättre optiken ger antar jag. En DVX100 it is, nu gäller det bara att hitta en begagnad. :)

 

Oooh så du ska köpa dual core? Eller blir det två processorer? En bättre dator borde jag ha med, men sålänge jag inte äger en HD-kamera själv så ser jag ingen vits med att köpa en ny dator bara för det ändamålet. Man kan ju hyra in sig på videoredigering lika väl som man kan hyra kamera. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Norbert]Jao, CCD:n på AJ-D200 är lika stor som på DVX100 så den ska väl inte ge bättre bild än vad den bättre optiken ger antar jag. En DVX100 it is, nu gäller det bara att hitta en begagnad. :)

 

Oooh så du ska köpa dual core? Eller blir det två processorer? En bättre dator borde jag ha med, men sålänge jag inte äger en HD-kamera själv så ser jag ingen vits med att köpa en ny dator bara för det ändamålet. Man kan ju hyra in sig på videoredigering lika väl som man kan hyra kamera. :)[/citat]

 

Låter som ett klokt val Nobert! men en begagnad kan va svårt! Men jag har inte kollat runt! lycka till! De blir dual core! blir allt för dyrt annars! Sant men jag annvänder min dator till video Redigering, bild redigering, 3DsMax, AE, skriver manus & ALLT annt man pillar med så de blir ju en del timmar per deg! och jag skulle inte kunna få dom så jobb jag har fått om jag inte hadde fri tillgång till redigering! och jag tror nästan att det blir billigare i längden att hyra kamera än att hyra redigering om man vill kunna sitta länge dessutom! Sen så har ju jag en liten DV kamera å nu under skol tiden har jag fri tillgång till kamerorna där! sen får man se vad som händer efter skolan??? men men ha de bra!

Länk till kommentar
Share on other sites

En begagnad DVX100 är makalöst svårt att hitta. Konstigt, förut var det alltid svårt att hitta pengar när man hittade en kamera. Nu är det tvärtom helt plötsligt. :P

 

Jag använder min dator till allt jag gör med. Jag försöker sätta igång min gamla dator så att jag kan köra den samtidigt och ha som surfdator. På så vis kan man skilja ljud & bild-burken från allt annat skit.

Jag har ingen dunderburk, men jag köpte nyligen mer RAM. Nu har jag 1280mb. Det hjälpte otroligt mycket.

 

Lyckans ost som går en utbildning! Var går du nånstans?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Norbert]En begagnad DVX100 är makalöst svårt att hitta. Konstigt, förut var det alltid svårt att hitta pengar när man hittade en kamera. Nu är det tvärtom helt plötsligt. :P

 

Jag använder min dator till allt jag gör med. Jag försöker sätta igång min gamla dator så att jag kan köra den samtidigt och ha som surfdator. På så vis kan man skilja ljud & bild-burken från allt annat skit.

Jag har ingen dunderburk, men jag köpte nyligen mer RAM. Nu har jag 1280mb. Det hjälpte otroligt mycket.

 

Lyckans ost som går en utbildning! Var går du nånstans?[/citat]

 

 

Ja jag kommer ha två olika system så jag kan leka lite med den nya datorn! Så jag kommer inte ha något internet på arbets sytemet! Gött me minne! kommer köra med 2GB! å hela skiten! Min nuvarande dator är så grymt instabil! tror det är minnet som spökar! startar om sig lite när som! Otroligt drygt när man ska koda om till Mpg2 eller nått liknande som tar tid! Jag går på filmlinjen i Skurup! Slutar till sommaren! så det är slutprojekten som ska påbörjas nu efter lovet!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sound_font]Jag går på filmlinjen i Skurup! Slutar till sommaren! så det är slutprojekten som ska påbörjas nu efter lovet![/citat]Kul, jag önskar dig all lycka. Du får väl titta in här och berätta lite om livet efter utbildningen sen. :)

 

[citat=Simon Hasselblom]En fråga bara; din mini35-adapter, kommer den kunna passa till denna kamera också?[/citat]Det tvivlar jag inte på. Det gäller bara att stega upp från den 58mm macrolins jag kommer att använda till filtergängan på DVX100:an som är 72mm. Allt handlar om steprings. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Norbert]Kul, jag önskar dig all lycka. Du får väl titta in här och berätta lite om livet efter utbildningen sen. :)[/citat]

 

Hehe... Jag kommer nog va här mer eller mindre konstant hehe. Varken folk vill det eller inte! nä men Voodoo är jag lite beroende av!

Länk till kommentar
Share on other sites

Du också? :D Det är skrämmande, det verkar som om jag är mer beroende av Voodoofilm än att verkligen göra film. Till det nya året lovade jag mig själv att det skulle bli ändring. Mindre snack, mer filmer ska det bli... är det meningen. :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...