Gå till innehåll

Explosion (riktig)


00Bengtsson

Recommended Posts

[citat=precision motion]Jag får en svag känsla av att 00Bengtsson har gettupp hoppet om en riktig explosion då jag såg att han skrivit det här inlägget:

http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=6720[/citat]

 

Du har så rätt så! :P Vi hinner inte lägga energi på att göra en egen effekt. vi får köra med en nödlösning istället --> detonationfilm.com :P

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Om ni vill ha en atombomb effekt så gör så här.

 

Ta en Gevärshylsa t.ex från ett rådjursskott och fyll den ca 2/4 med bladkrut (den typen av krut som används i patroner. Känner ni en jägare så har han nog lite som ni kan få). Fyll den sedan 1/4 med Ammoniumnitrat. (det kan ni köpa på t.ex team sportia, ammoniumnitrat finns i kylpåsar som man klämmer på för att bli kalla. Skär upp påsen och häll ut vattnet så finns det en påse med ammoniumnitrat där). Stoppa sedan i en lång stubin (funkar även med eltändning) och kläm åt överdelen. Klä sedan över den klämda delen med kemiskmetall.

Färdigt.

Blir ca. en 10 meter hög svart "svamp". As coolt

 

OBS: Säkerhets avstånd, kan ge splitter.

 

M.V.H

Capplequoppe

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
[citat=wääuu] "...annars fyll några sopsäckar med nån slags gasblandning och bygg en liten elektrisk tändning till den."

[/citat]

 

Brinner gas så pass? Blir inte det bara en snabb smäll?

Vad ska man använda för gas? Helium?

 

Hur får man tag i en elektrisk tändning till den, går det att bygga en egen?

 

 

Du kan bygga en egen elektrisk tändningen genom att först ha ett hyfsat starkt batteri kopplat till en av och på switch, själva tändningen som ska sitta i den andra änden gör du genom att först skalla sladdarna så att trådarna kommer fram, sen tar du en bit stål ull och snurrar ihop den till en liten tråd som du sätter emellan kablarn så den sitter där bra, när tråden väl sitter fast så tar du en bit hushållspapper och svartkrut eller dyl och lägger ca: en matsked i mitten av pappret, sen är det bara att placera stålullen som är ihop kopplad med kabeln i pulvret och vika in kanterna av pappret och tejpa ihop lite löst så inte pappret åker upp och pulvret åker ur, sen e den färdig

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 månader senare...

Vi har en proffisionell pyroteknik i vårat stunteam som innehar licens för att göra de mesta pyrotekniska effekterna.

 

*Bomber som kan spränga hål i mark

*Stora knallar

*Eldexplosioner (ser bra ut på film)

*Rökeffekter etc

 

Man måste inneha licens för att få arbeta med bland annat svartkrut och bomber, samt ha genomgått kurs inom säkerhet.

 

Jag kan göra stunts kombinerat med pyro, bla. brinna på nästan hela kroppen, stå vid en explosion och flyga iväg, använda rycksele för o förstärka flyget (blir stor tryckvåg på vanliga bensin+svartkruts-laddningar också)...

 

http://www.bertw.se

http://www.twc.webb.se (Finns videos där).

 

högt fall med kroppsbrnad:

Länk till kommentar
Share on other sites

Man måste inneha licens för att få arbeta med bland annat svartkrut och bomber, samt ha genomgått kurs inom säkerhet.
På tal om licens och kurs... Vem reglerar licenser och vem utfärdar dem? Är det reglerat med lag eller är det "branchens överenskommerlse"? Om man bryter mot reglerna, vad är påföljderna och vem utfärdar påföljderna?

Mest bara nyfiken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja, är man 40 plus och har normalt omdöme tror jag att man får behålla fingrarna ända fram till pensionen. Och skulle jag experimentera med explosivs skulle jag med all säkerhet vidta de åtgärder jag tror erfrodras. Jag skulle tex aldrig få idén att titta in en gevärsmynning för att se efter varför skottet inte kommer ut.

 

Kanske är det därför det erfordras licens?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...
  • 1 år senare...

jag gjorde en gång en riktigt cool smäll av tigerrakets krut. tog av pinnen och stubinen och klämde på "hylsan" så allt vitt pulver kom ut sen ska det komma rött också som jag stoppade i en tom patronhylsa (ca 5-8 tigerraketer behövs) sen klämmde jag fast en stubin inuti patronen och klart. sprängde sönder en leksaks kanon av trä på en lekplats xD blev bara stoft kvar av den kanonen! testa! :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...