Gå till innehåll

Wallace & gromit


El Turboroberto

Recommended Posts

  • 1 månad senare...

[citat=Hagwall]Leran som används är NewPlast...

Men ditt problem sitter nog i att du inte har något skellett innuti (om du har är det kanske för svagt) för att då ta W&G som exempel så används ett väldigt komplicerat skellett med kulleder mm.

[/citat]

 

Jag har tittat på extra materialet på Wallace och Gromit the curse of the ware rabbit, och där säger dem att leran är (trummvirvel) PLASTICINE.

 

Jag kommer om någon vecka eller så komma tillbaka när jag testat plasticine.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Hagwall]Digital stillbildskamera är alldeles utmärkt om inte bättre till och med. Tänk bara på att köra på helmanuellt, annars kan det bli jobbigt =P

Har du en systemkamera så bör du verkligen köra på den! Då kan du ju prova med lite olika objektiv och få till kort skärpedjup så att det ser proffisager ut. En del kameror kan styras från datorn via programvara också. Detta är at föredra, elelr en trådutlösare då allt petande på kameran bör undvikas då den kommer att få kameran att röras, vilket komemr att synas sen...[/citat]

Kör man frame-by-frame med stillbildskamera borde det ju vara ganska lätt att fejka skärpedjupet och rörelseoskärpa i photoshop genom att leka lite med blur.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...
[citat=Hagwall]Leran som används är NewPlast...

Men ditt problem sitter nog i att du inte har något skellett innuti (om du har är det kanske för svagt) för att då ta W&G som exempel så används ett väldigt komplicerat skellett med kulleder mm.

[/citat]

 

Jag har tittat på extra materialet på Wallace och Gromit the curse of the ware rabbit, och där säger dem att leran är (trummvirvel) PLASTICINE.

 

Jag kommer om någon vecka eller så komma tillbaka när jag testat plasticine.

 

Nå? Hur kändes Plasticine?

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, så här har jag förstått det hela. I W&G-filmerna använder dem bland annat en lera som heter Newsplast. Just den leran dem använder går inte att köpa för den är specialgjord just för Aardman. Men det går att köpa vanlig Newsplast i England. I USA använder man ofta Van Aken och i Sverige är det bästa Jovi. Jovi kan man köpa på Kreatima i Stockholm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, så här har jag förstått det hela. I W&G-filmerna använder dem bland annat en lera som heter Newsplast. Just den leran dem använder går inte att köpa för den är specialgjord just för Aardman. Men det går att köpa vanlig Newsplast i England. I USA använder man ofta Van Aken och i Sverige är det bästa Jovi. Jovi kan man köpa på Kreatima i Stockholm.

 

jovi? vet du någon internet sida med den leran,hurdan är själva leran?

har kännt på van aken leran ,jävligt skön önskar den fanns i sverige ...

Länk till kommentar
Share on other sites

jovi? vet du någon internet sida med den leran,hurdan är själva leran?

har kännt på van aken leran ,jävligt skön önskar den fanns i sverige ...

 

 

Nej, det enda jag har hittat på Internet är deras spanska sida med lite info om produkterna och så men inga svenska återförsäljare. Enda stället jag vet att det finns på är som sagt Kreatima i Stockholm. Men det borde finnas i de flesta konstnärsbutiker. Tja, jag vet inte riktigt vad man ska säga om leran, den... Den är mjuk och stelnar inte. Finns i många färger.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, det enda jag har hittat på Internet är deras spanska sida med lite info om produkterna och så men inga svenska återförsäljare. Enda stället jag vet att det finns på är som sagt Kreatima i Stockholm. Men det borde finnas i de flesta konstnärsbutiker. Tja, jag vet inte riktigt vad man ska säga om leran, den... Den är mjuk och stelnar inte. Finns i många färger.

 

jag vet nu ..den finns tamej fan på panduro också

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 2 månader senare...
jag hittade inte nån sån lera på artistica.nu....bara plastilina.. och den är för mjuk ju..

Jag vet var Aardman köper sin lera ( samma som gjort Wallace and Gromit). Dom köper från ett amerikanskt företag som heter Van Aken int. Dom säljer alla möjliga sorter, fast på deras hemsida heter den plastiline eller något sånt!

Sök på google.se på Van Aken int.

Kamera10

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag sitter just nu och glor ut genom fonstret hos min svager i Pennsylvania. Jag har varit pa Michaels art&hobby och konstaterar att Van Aken modellera ar helt vanlig plastilina modellera av exakt samma typ som finns i svenska leksaksaffarer. Inget special med det utan faktiskt riktigt billigt. Med andra ord, det finns ingen anledning att drabbas av panik utan de svenska lerorna duger i fortsattningen med. Jag var pa vippen att kopa alla fargerna tills jag sansade mig och lat leran ligga kvar i butiken. Det ar antagligen bara dumt att betala for dyrt for importgrejor. Samma sak med Elmers Glue och massa andra produkter man laser om i tidningarna. Det ar helt vanliga produkter som man koper pa Wallmart eller vilken art&hobby butik som helst.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...
jovi? vet du någon internet sida med den leran,hurdan är själva leran?

har kännt på van aken leran ,jävligt skön önskar den fanns i sverige ...

Vad jag vet så är det inte speciallgjord lera för Aardman. Dem köper stora laster på typ 2 ton, men specialgjord är jag säker på att den inte är!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...