Gå till innehåll

Dator, processor osv.


final_cut

Recommended Posts

Jag tror nog erbjudandet är hyggligt ok, dock undrar jag vad som menas med "demo-dator". En gammal dammig häck som lymlarna har spelat färdigt på?

 

2 GHz CPU är i klenaste laget idag. Kör själv Intel 3,4GHz CPU, och hade jag råd med bättre skulle jag skaffa det. Renderingar tar tid och är trååååkigt att vänta ut.

 

Hårddisken på 160GB är ok för operativ och program, men du har plats för ytterligare 3 SATA-diskar, och en bör du skaffa omgående för datalagring av dina filmer / projekt. 250 GB är startvärdet att utgå ifrån. Själv fick jag omgående (nja, i rask takt) skaffa 4 extra diskar i storleken 200-300 GB / st. Datalagringsutrymme går åt fort.

 

Internminne om 1 GB går att köra på, men jag ser att i min dator med 2GB internminne ligger oftast ca 1,5GB allokerat för halvtimmesprojekt. Ju mer internminne desto mindre anledning för datorn att swappa ut till hårddisken vilket är en lååångsam process.

 

Skärmen har ok upplösning, men jag vet inget om den alls, dvs hur färger och betraktningsvinklar visas i den. 17" är i minsta laget. Allt större = bättre. 19" minimum?

 

AMD CPU hör jag fler som ropar Intel istället. Kör själv Intel och det fungerar, vilket troligen även AMD gör. Men varför ropas det Intel allt oftare?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaha, ok... Men den här datorn uppfyller väl ändå de flesta kriterier (dock bör några små ändringar ske tror jag, fast vilka exakt?)

 

http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/dimen_9150?c=se&cs=sedhs1&l=sv&s=dhs

 

Men hur mycket videomaterial kan man lagra på din dator då? Själv vill jag 2 tim redigera råmaterial...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det går alldeles utmärkt att plocka ihop en fantastisk redigeringsdator från Dell. Abret är bara att när man har klickat i alla lämpliga alternativ så blev slutsumman för mig 37 000 kr. Har du plånbok för detta får du ett kanonpaket. 3,6 GHz CPU med dubbla kärnor, 2GB RAM (2x1GB, ej 4x512 MB!), 2x500GB disk, dubbla 20"-skärmar, 1394-kort osv, landar på denna slutsumma. Jag är helt fast övertygad att du kan plocka ihop samma konfiguration från webbhallen eller liknande butik för en betydligt lägre summa.

 

Två timmars råmaterial kräver ca 20GB lagringsutrymme. Dubbla det för allehanda tillägg av musikfiler, renderingsfiler, backup och annat, dvs räkna med ca 20GB utrymme på disken per timme råmaterial. Med multipla projekt så drar utrymmesbehovet iväg blixtsnabbt. Jag rekommenderar en extra extern stor (USB-)hårddisk för att backa upp dina projekt i den händelse att den ordinarie arbetshårddisken går sönder. Tro mig, det är en mycket vettig investering.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=SuperMek]Nja, det behöver du inte. För att ta sig från punkt A till punkt B MÅSTE man inte ha en Ferrari. Man kan också ta bussen istället. Det tar bara lite längre tid.[/citat]

 

Så, Dell-datorn duger för längre projekt men det tar tid att rendera, eller strider det mot robot-lagarna?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har kollat runt efter datorer ett tag. Så har jag nu hittat den här på onoff.

 

ACER E300-UB7D DLCORE

AMD Athlon 64 3800 Dual Core, 1024Mb RAM, 320Gb hårddisk, DVD+-RW, ATI X550 HM 256Mb PCIE, Lan 10/100/1000

 

Processor: AMD Athlon 64 3800 Dual Core Internminne: 1024MB (2x512) Hårddisk: 320GB SATA, 7200rpm Optisk enhet: DVD+-RW Dual och Double layer Grafik: ATI X550 HM 256MB PCIE Nätverk: 10/100/1000 Övrigt: USB 2.0, FireWire, Memory Card Reader 9-1, Windows XP Home

 

8 994:-

 

Jag tycker den verkar väldigt PRISVÄRD, stämmer det? Jag vill gärna ha en yttre åsikt om den innan man slår till, har mest snackat med försäljare :( .

 

Och kan man i framtiden uppgradera den med tex mer internminne?

 

PS ja använder datorn mest till after effects, photoshop och premiere.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=SuperMek]Jag är helt fast övertygad att du kan plocka ihop samma konfiguration från webbhallen eller liknande butik för en betydligt lägre summa.

[/citat]

 

Jo, jag köpte min dator för 36 000 kr från webbhallen och den ser typ ut så här:

Chassi: Thermaltake shark

Powersupply: Thermaltake Power Supply (PSU) 680W Silent PurePower

Grafikkort: Nvidia EN7800 GTX 512 MB (ska sätta dit 512 till)

Moderkort: Asus - Socket 775 - ATX I945g (P5LD2-V)-P4/PCI-E/VGA/Gblan

Hårdiskar: två st 400GB SATA diskar

Minnen: DDR 2 Kingston , 667MHz 1024 MB x 4 alltså 4GB

Processor: Intel pentium 4 570J 3,8GHz socket 775 800Mhz, 2MB cache

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Ronnie]Hur mycket pengar har du att lägga på en dator? Datorn för 10 000 duger absolut att redigera med (antar att du ska redigera miniDV?).[/citat]

 

Ja, jag tänkte nästan det. Är lite full just nu, men miniDV är väl såna där små band som går i en vanlig DV-kamera? Dessutom så har jag ett långfilmsprojekt på video (inspelat 1998) som jag vill redigera, det är drygt två timmars råmaterial. Utöver det blir det inte mycket redigerande eller renderande, utan mest nedladdning och sånt. Så jag tänkte kanske köpa Dell-datorn och uppgradera den lite...

 

http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/dimen_9150?c=se&cs=sedhs1&l=sv&s=dhs

 

...men vad exakt är det som bör uppgraderas?

Länk till kommentar
Share on other sites

Dell 9150 i sin enklaste / billigaste konfigurering enligt ditt förslag behöver följande "modifieringar" för att användas för videoredigering:

 

Utgå från grundmodellen med kostnad 7 290 kr.

 

1: Ta bort tre års hämtservice. Du har ändå tre års kostnadsfri reklamationsrätt på produkten, men får då skicka datorn till Dell om den går sönder. I Dells prisangivelse är det just denna förkryssade "garanti" du måste klicka bort för att få angivet pris. (Ett lite fult spel från deras sida).

 

2: Du behöver en bildskärm att titta på. Det billigaste Dell har i vettig storlek är en 19" för ca 4 300 kr. Addera detta.

 

3: Ljudkort och enkla högtalare klickar du i. Merkostnad om ca 800 kr. (I grundspecen verkar någon form av 7.1-ljud ingå, men i klicklistan verkar det saknas. Hum.... Har vi lagt en femhundring i onödan här?

 

4: Ett IEEE1394-kort för att kunna ansluta / tanka hem DV-filmen från din kamera behövs. Tillkommer 437 kr.

 

Då har du en mycket bra grundkonfiguration med 3GHz CPU, 2GB RAM (om du beställer senast den 4 januari, sedan får du "bara" 1 GB) och en 160 GB hårddisk för OS och program. Kostnad 12 900 kr.

 

Rekommenderade tillägg:

 

5: Extra 250 GB SATA hårddisk för lagring av dina filmer vilket inte bör göras på samma disk som operativsystemet. Merkostnad ca 1 000 kr. Handlas inte hos Dell som inte har detta alternativ utan de envisas med att vilja ansluta extra disk via RAID. (RAID är ett mycket bra koncept för masslagring av data, men här vill vi separera disken för operativsystem och den för datalagring. Då är RAID till ingen nytta).

 

6: Något program att redigera filmer med. Föreslår Adobe Premiere Elements v2.0 på svenska. Mycket bra och prisvärt program. Tillkommer ca 800 kr. Undvik Pinnacle version 9 och 10 då dessa inte är färdigutvecklade utan har buggar och kraschlandar löpande. Glöm alla "gratis hemtankningsbara program" som ofta är så bra som de kostar...

 

Slutsumma ca 14 700 kr. Priset är skäligt för en så bra dator, men går kanske att pressa en tusenlapp eller två om du köper lösa komponenter i en hemdatorbutik och skruvar ihop allt själv. Är du osäker på hur man gör det så är Dell-alternativet ett bättre val.

 

Gott Nytt År!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Cjwk]Tor Nilsson: Kolla hur många minnesplatser moderkortet har och ifall du får 2x512MB ram eller 1x1024...

 

Den verkar förövrigt väldigt prisvärd trots att det är på onoff ;)[/citat]

 

Jag var å kollade idag. Den har fyra minnesplatser. Det är 2x512MB ram på den och TV-out hade den också.

 

Så jag tror minsann jag tar och köper den, de finns inte så många kvar av dem nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=SuperMek]Dell 9150 i sin enklaste / billigaste konfigurering enligt ditt förslag behöver följande "modifieringar" för att användas för videoredigering...[/citat]

 

Bara undrar...hur blir det om datorn inte ska användas till filmredigering / klippning? Duger den för vanlig bild- och foto-redigering, nedladdning av film och musik etc.?

 

[citat=SuperMek]2: Du behöver en bildskärm att titta på. Det billigaste Dell har i vettig storlek är en 19" för ca 4 300 kr. Addera detta.[/citat]

 

Men billigare 19" -skärmar kan man väl ändå hitta någon annanstans? Om den nu är Dells billigaste?

 

[citat=SuperMek]4: Ett IEEE1394-kort för att kunna ansluta / tanka hem DV-filmen från din kamera behövs. Tillkommer 437 kr. [/citat]

 

Är det samma kort som behövs för digitalkameran?

 

[citat=SuperMek]Då har du en mycket bra grundkonfiguration med 3GHz CPU, 2GB RAM (om du beställer senast den 4 januari, sedan får du "bara" 1 GB) och en 160 GB hårddisk för OS och program. Kostnad 12 900 kr.[/citat]

 

Ok, så det räcker mer än väl för allt utom just filmredigering (eller videoredigering, eller vad ni nu kallar det)? Det är alltså denna lilla del som en extra 250 GB SATA hårdisk behövs för?

 

[citat=SuperMek]5: Extra 250 GB SATA hårddisk för lagring av dina filmer vilket inte bör göras på samma disk som operativsystemet. [/citat]

 

Så en extra 250 GB SATA hårdisk för redigering; utrymmet på OP-systemet räcker för nedladdning (sparande) för (av) musik och film, photoshop etc. ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Grundmodellen duger förträffligt för hantering av musik och fotografier..

Billigare bildskärmar finns, absolut. Dock är inte alla skärmar av samma kvalitet. Kontrollera skärmen du intresserar dig för, se att bilden kan betraktas från olika vinklar utan färgskiftningar. 17" och 1280x1024 punkter i upplösning är ett minimum idag oavsett vad du vill göra. Mer pengar ger oftast en bättre bildskärm.

För digital stillbildskamera använder du dig av datorns USB-port som ingår i alla datormodeller idag. Du behöver inget IEEE-1394 till den.

250 GB är behövlig för videobruk, primärt ej för stillbilder (beroende på hur många bilder och musikfiler du vill lägga in idatorn naturligtvis). Men det går vid behov alltid att komplettera detta i efterhand.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag bestämt mig för att inte redigera stora filmprojket på min hemmadator. Istället ska jag ha den mest för att ladda ner, spara eller bränna film och musik - dock ska den flitigt användas till bild- och- fotoredigering (digitalkamera, photoshop etc), alt även mindre filmprojekt (dv-kamera).

 

Och nu finns det en hel del att stå i! Vilka alternativ ska jag välja?

http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=se&cs=sedhs1&l=sv&oc=d01915&rbc=d01915&s=dhs&sbc=sedhsrsdimen_9150_3

 

 

MICROSOFT OPERATIV SYSTEM

(UTÖKADE) SERVICEPAKET (BASIC, STANDARD, PREMIUM)

MINNE (1024 eller 2048)

RABATT (?)

HÅRDDISK (hur långt räcker 160GB)

USB-minne

GRAFIKKORT

OPTISKA ENHETER

LJUDKORT

HÖGTALARE

MODEM (?)

TRÅDLÖST NÄTVERK (was ist das?)

MICROSOFT PROGRAMVARA

ANTIVIRUS?

PHOT ALBUM & PAIN SHOP

DELL SYSTEM MEDIA KIT

 

Sid 2

SERVICE & SUPPORT OPTIONS (Inga, eller?)

 

Sid 3

Onödigheter...eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Anhool]Köp. Inte. Dell.

Det är det enda jag har att säga.[/citat]

 

Hahahahahahahhahahaaha! Nu får du verkligen utveckla, för här har jag suttit i månader och spekulerat över Dells datorer. Snart blir jag som Jack Nicholson i The Shining!

 

Vad skulle du rekommendera då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...