Gå till innehåll

Panasonic HVX200


barnholdt

Recommended Posts

[citat=Munthe]JVC HD100 producerar en avsevärt mycket bättre bild på grund av att glaset är så oerhört mycket bättre (+ att kameran kostar hälften av en HVX200).[/citat]

 

Hälften så av HVX200? På scandinavian photo är prisskillnaden inte särskilt stor http://www.scandinavianphoto.se/?31151 och http://www.scandinavianphoto.se/?33587

Länk till kommentar
Share on other sites

Dels visar din länk HD101 som är dyrare och dels har du inte räknat med P2-kortet som du behöver för att HVX200 ska förvandlas till en HD-kamera från en vanlig DV-kamera. Du kan inte spela in DVCPRO HD på vanlig MiniDV-tejp.

 

Skillnaden är ganska exakt 24 000 kr (okej, inte riktigt hälften men fortfarande ganska mycket pengar). Du får en Sony A1 för mellanskillnaden.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Dels visar din länk HD101 som är dyrare och dels har du inte räknat med P2-kortet som du behöver för att HVX200 ska förvandlas till en HD-kamera från en vanlig DV-kamera. Du kan inte spela in DVCPRO HD på vanlig MiniDV-tejp.

 

Skillnaden är ganska exakt 24 000 kr (okej, inte riktigt hälften men fortfarande ganska mycket pengar). Du får en Sony A1 för mellanskillnaden.[/citat]

 

Nä, det är klart. Tänkte inte på att inkludera P2-kostnaden, men eftersom jag inte har någon extern bandare så skulle jag ändå vara tvungen att köpa en HD101 för att få både FireWire in- och utgång.

 

Köpet skulle väl då handla om en HVX200 + 2 st 4GB P2-kort vilket skulle bli ungefär 78.500 kr, jämfört med HD101 på 59.500 kr. En skillnad på 19 000 kr som svider. Och frågan är om man är för snål om man satsar på 2 st 4GB-kort.

 

Jag som så gärna ville att valet skulle vara självklart.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

[citat=sluten_cell_nr13][citat=Munthe]Dels visar din länk HD101 som är dyrare och dels har du inte räknat med P2-kortet som du behöver för att HVX200 ska förvandlas till en HD-kamera från en vanlig DV-kamera. Du kan inte spela in DVCPRO HD på vanlig MiniDV-tejp.

 

Skillnaden är ganska exakt 24 000 kr (okej, inte riktigt hälften men fortfarande ganska mycket pengar). Du får en Sony A1 för mellanskillnaden.[/citat]

 

Nä, det är klart. Tänkte inte på att inkludera P2-kostnaden, men eftersom jag inte har någon extern bandare så skulle jag ändå vara tvungen att köpa en HD101 för att få både FireWire in- och utgång.

 

Köpet skulle väl då handla om en HVX200 + 2 st 4GB P2-kort vilket skulle bli ungefär 78.500 kr, jämfört med HD101 på 59.500 kr. En skillnad på 19 000 kr som svider. Och frågan är om man är för snål om man satsar på 2 st 4GB-kort.

 

Jag som så gärna ville att valet skulle vara självklart.[/citat]

 

Varför inte köpa den stora hårddisken? Får mer tid till film + att det går fort att porta över till Mac/PC.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

[citat=louis cyphre;58282]Det är väl rätt självklart! När JVC är så mycket billigare, har bättre glas som dessutom kan bytas. Har en analog utgång(köper du ett videofångarkort kan du dörna in okomprimerad HD.)

 

Vad gör panasonicen som inte JVCn gör?[/citat]

 

Det finns flera fördelar med hvx200.

 

 

4:2:2 vs 4:2:0

 

1080 25p vs 720 25p

 

DVCPRO HD vs HDV

 

720 50P vs 720 25p (den billigare JVC)

 

720 50P 100mbit/s vs 720 50p 19mbit/s

 

 

Sen har ju JVC en konstig defekt med sin splitscreen effekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...
  • 2 månader senare...

Ja HVX200 jag skulle kunna köpa den bara för att slippa GOP problemet, typ allt jag filmar skall användas i slowmotion på något sätt å då är GOP grymt mkt sämre tyvärr.. jaja får väl resonera så att du får punga ut kring 100.000 innan hvx:en går att använda på ett vettigt sätt.. (resonerar så att med 8gb p2 kort får man ca 10 min i högsta kvalla, dvs 5 min med slowmotion.. 5 min film för 12.000.. 35mm börjar nästan vara i rätt prisklass igen...)

Länk till kommentar
Share on other sites

Om någon kan bena ut för mig skillnaden på 1080i/25p och 1080p/25p. Har som sagt inte riktigt fattat det där med att det ska vara äkta 1080p på hvx´n.

 

1080p25 som en serie av 25 unika bilder, utan inbördes referensbilder osv.

 

Ang 1080i/25p så är det troligen att kameran klarar 50i eller 25p.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast om det ska vara "äkta" 1080P så ska den ju ha chip med 1920 x 1080P chip på. Och det finns inte många kameror som har... Panasonic gör en hemsk massa pixelshift/upresizing för att nå sin upplösning - sen ser ju iofs bilderna bra ut i alla fall. Och det är väl det som räknas?

 

Blir i alla fall bra när Sony släpper sin kamera, då kanske Pana sänker priset på korten ;) .

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Javisst menade jag DVX100. :)

 

Jag tror inte på DVCPRO HD därför att det är ett exklusivt Panasonic-format som ingen annan stödjer. Sonys format har oftast brett branschstöd.

 

Panasonics historia säger mig att DVCPRO HD kan falla på samma orsaker som D9.

 

Dessutom tror jag inte på HVX200 därför att gluggen har massor med optiska abberationer. Det är bara att kolla på testerna Adam Wilt gjorde på DV.com. Gluggen har oskarp vinjettering precis som Sony FX1. Konsumentglas är ingen vidare kul upplevelse på HD-kameror. Därför går kameran fetbort för mig eftersom den dessutom är väldigt dyr. JVC HD100 producerar en avsevärt mycket bättre bild på grund av att glaset är så oerhört mycket bättre (+ att kameran kostar hälften av en HVX200).

 

Min dom lyder (baserat på de klipp jag sett och de skärpetester jag sett): "Dyrt smäck".

 

Har jag inte behov av skarpt glas men av HD-upplösning så använder jag min Sony HC1. Rätt använd kan även en så liten kamera imponera.

Hej, JVC HD100 verkar vara en intressant kamera. Har sett ett klipp från http://www.redrockmicro.com/footage/JVC/metro_www.mov som är gryyyymmt snyggt! Jag dräglar!

 

Någon som kan säga något bra skäl till att man inte ska lägga pengarna på en JVC HD100 istället för en Canon XH-A1???

 

Ha det!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...