Gå till innehåll

Naturfilm


KDA

Recommended Posts

Hej!

 

Skulle vara roligt att höra hur många på det här forumet som sysslar med naturfilm, är själv amatör men tänkte så småningom skicka in lite film till Mitt i naturen t.e.x.

 

Har också en del ideer om filmprojekt när det gäller naturfilm, man får se i framtiden. Har gott om råfilm liggandes. Om det nu finns några naturentusiaster här skulle det vara kul att höra vad ni använder för kameror, utrustning m.m.

 

Äger själv en XL2 med originaloptik samt 1,6x extender. kommer att införskaffa EF adapter samt troligen, Sigma 50-500mm objektiv. Man får köpa lite då och då, för det är ju inte billigt precis.

 

Hälsar KDA

 

Tackar för ett trevligt forum med mycket läsvärt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag är intresserad av att börja göra någon slags naturfilm. Jag vill dock ha en ordentlig kamera innan jag börjar.

 

Är ute efter en DVX100, helst i senaste utförandet, men de är svåra att hitta begagnade. Till den skulle jag helst vilja ha polarisationsfilter, någon slags mattebox och en rejäl telekonverter. Mer utrustning man ska tänka på till naturfilm? Regnjacka till kameran kanske?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!!

 

Det som är väldigt viktigt, när man gör naturfilm är ett stabilt stativ och ett ordentligt videohuvud, eftersom man ofta kör med långa brännvidder. Regnkappa till kameran är också viktig så att man kan filma i dåligt väder.

 

Gott om batteri, kanske ett gömsle, men framförallt ett bra tålamod och gärna lite kunskap om det man ska filma. Man bör väl ha en ordentlig extern mikrofon också, men som jag sa det är inte billig kringutrustning, så man får köpa lite då och då.

 

Hälsar KDA

Länk till kommentar
Share on other sites

Javisst, stadigt stativ och gott om batteri är saker man nästan aldrig tänker på. :)

 

Köpte en shotgunmikrofon för runt tusenlappen för ett tag sedan. Har bara använt den som overhead-mick i någon liten spelfilm hittills. Den borde fungera bra eftersom den har ett teleläge, den tar upp det mesta i den riktning den riktas.

Är man bara ute efter att göra snygga filmer så kan man fuska och lägga på ljud efteråt också, särskilt atmosfärsljud. ;)

 

Man kan fuska lite med djuren också genom att lägga ut en bit mat och gömma sig en bit därifrån.

 

En sak jag har lärt mig av min idol i Seattle (http://www.pinelakefilms.com) är att man ska röra kameran sakta, som om den vore en fullt utrustad filmkamera. Saker som rör sig sakta framstår som större och viktigare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen!

 

Tack för den fina länken! Jag förstod inte riktigt vad du menar med att röra kameran sakta, men det du tänker på kanske är panorering? förövrigt låter det som en bra mikrofon du har, använder själv två olika mikrofoner, originalmicken till XL2 an som är mycket bra, samt en äldre mikrofon som har Zoom som satt på min gamla canon EX 1 Hi8. Passar alldeles utmärkt. Det finns naturligtvis mycket bättre mikrofoner som Sennheiser m.m men dessa två fungerar väldigt bra än så länge.

 

Vad det gäller fusk till naturfilmer tycker jag man ska undvika i möjligaste mån, Jag tycker det är på tok för mycket sådant på naturfilm i TV. Sedan kan jag väl hålla med om det här med att mata fram djuren och sedan sitta i ett gömsle kan vara bra. Då får man ju oftast bäst bild, genom att man slipper köra på långa brännvidder. Kanske är lite fusk det med men lite får man fuska. Bara man inte laborerar med ljud för mycket. Dessutom tycker jag att naturfilmer på TV har alldeles för mycket musik, man vill ju höra naturen som den är, ej heller för mycket kommentarer i filmen. Det finns anser jag naturfilmer som har blivit förstörda bara för att de har pratats bort.

 

Hälsar KDA

Länk till kommentar
Share on other sites

Audio-Technica ATR55 tror jag min mick heter. Naturligtvis är Sennheiser fina mikrofoner, men än så länge ville jag inte spendera mer pengar på en mikrofon än vad min kamera kostar. :) Jag underskattar nog ordentlig ljudupptagning, och därför har det aldrig varit min starka sida. Mikrofonen som sitter på DVX100:an ska göra ett anständigt jobb den med, så jag förlitar mig på det.

 

Jag kan tycka att skön, diskret, orkestral bakgrundsmusik kan lyfta naturfilmer. Eller ja, det beror på vilken typ av naturfilm man menar. På den där länken jag skickade är de nästan mer som vackra bildspel med trevlig musik. Jag gillar den formen, men det är nog som du säger att ljudet i natufilm på tv pratas och spelas bort. Kanske är det för att dölja undermålig ljudupptagning? ;) Jag ska nog inte klaga, jag hade nog omedvetet gjort detsamma för att dölja min egen ljudupptagning.

 

Har även hört att de i vissa naturfilmer inte ens tar upp något ljud på plats, utan allt ljud är pålagt i efterhand.

 

Mina naturfilmer kommer inte att ha någon kommentator överhuvudtaget. För att en naturfilm ska lyftas av prat så ska rösten vara varm och lätt att lyssna på. Jag är inte särskilt begåvad på det planet. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill också bli bättre på naturfilm. Det är mitt överordnade mål med DV-film. Fotar sedan flera år natur, särskilt fåglar. Nu vill jag försöka mig på naturens bildspråk på video. Dock behöver jag både mic och konverter. Funderar på en Röde videomic och Sonys x3 konverter. Vet dock inte hur bildkvaliten blir med min lilla Sony DCR HC-1000. Undrar hur mycket den konvertern sabbar, behöver verkligen brännvidden.

 

Sedan är det bara varma kläder, matsäck, gömsle och tålamod som behövs...

 

Skulle gärna ta del av andras naturfilmer här på forumet...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har också fotat lite natur, mycket insekter och omgivning/miljö/landskapsbilder blev det. Nu vill jag göra vackra rörliga bildspel av naturens under så att säga.

 

Har ingen erfarenhet av konvertrar ännu, men jag vet att telekonvertrar kan ge vinjettering. Det ska nog inte var några större problem om man bara använder bara en konverter?

 

DCR HC-1000 lär väl producera en riktigt skaplig bild med sina 3 relativt stora CCD. Äkta 16:9 också ser jag. Idealiskt för landskapsbilder. Jag har äkta 16:9 på min Sony med, men den är bara en 1-chippare, så jag funderar allvarligt på att uppgradera mig till DVX100.

 

Jag skulle också vilja se lite hemmagjorda naturfilmer, men tydligen är vi rätt ensamma här. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vågar inte svara på det här med konvertrar, men det jag har hört så tar väl dom en del ljus. Vad har ni för zoom på era kameror? Ligger dom på runt 15-20x så klarar man sig en liten bit.

 

Jag tror att om man inte har en kamera med utbytbara teleobjektiv, så kanske man får satsa lite mer på att filma ifrån gömsle istället, men ifrån egen erfarenhet kan man faktiskt komma riktigt nära djuren vid många tillfällen ändå.

 

Ibland kan man få fina bilder av att bara ha tålamod och sitta ner och vara så tyst som möjligt och inte göra för hastiga rörelser. Vissa djur/fåglar är nästan omöjliga att få bra film på. dvs man kanske får göra många försök innan man blir nöjd.

 

Fast detta har ni säkert provat på. På min XL2 så har jag möjlighet att köra med 16:9 men det gör jag oftast inte när jag filmar natur, bara för att bredden på bilden tar en hel del av televerkan, tror inte att det gör så mycket på kvaliten när man ska filma natur.

 

Fast ska man skicka in film till TV kanske man bör köra på 16:9 ändå. Kan dock inte bli vän med den progressiva funktionen när jag filmar natur. tvärsemot vad man läser på det här forumet, så verkar de flesta gilla den progressiva filmningen. Men det kanske är en smaksak? eller något man kanske kan vänja sig med.

 

Mvh KDA

Länk till kommentar
Share on other sites

Min dcr hc-1000 har x12 zoom, motsvarande ca: 45-500mm på småbildsformat. x3 skulle alltså ge mig ca: 1500mm. Helt OK brännvidd. Vet att Sonys Highgrade konverters fungerar ypperligt, men de finns bara upp till x2. Kamera med utbytbar optik är få förunnad;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=KDA]Hej!

 

Skulle vara roligt att höra hur många på det här forumet som sysslar med naturfilm, är själv amatör men tänkte så småningom skicka in lite film till Mitt i naturen t.e.x.

 

Har också en del ideer om filmprojekt när det gäller naturfilm, man får se i framtiden. Har gott om råfilm liggandes. Om det nu finns några naturentusiaster här skulle det vara kul att höra vad ni använder för kameror, utrustning m.m.

 

Äger själv en XL2 med originaloptik samt 1,6x extender. kommer att införskaffa EF adapter samt troligen, Sigma 50-500mm objektiv. Man får köpa lite då och då, för det är ju inte billigt precis.

 

Hälsar KDA

 

Tackar för ett trevligt forum med mycket läsvärt.[/citat]

 

Förresten, vilken brännvidd får du på XL2 med Sigmas 50-500? Har hört x7.2 mot småfilmsformat.. Annars är ju alltid Ef 1200/5.6L ett alternativ..;)

 

http://www.dvinfo.net/canon/images/images17.php

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja jag tänkte inte jag skulle sänka skepp!!! Men det stämmer 7.2x. Förresten kände du tydligen till Watchdog, ett suveränt forum.

 

Man har dock lite svårt att göra inlägg där eftersom de kör mycket fackengelska. Jag vet mycket väl att dessa kameror är dyra, men om man vill ha tag på föregångaren kan man väl få den till ett hyfsat pris beg idag.

XL1/XL1s. Dem kan man också läsa mycket om på Watchdog forum, eller om man sparar och köper XLH1 canons nya XL kamera HDV.

 

Är dock dubbelt så dyr!. Man blir lite besviken när man bara 4mån efter sitt köp av XL2an släpper dom en ny HDV kamera. Nåja jag är ialla fall mycket nöjd med min kamera och tror att jag ska kunna klara mig med DV format i några år. Apropå 1200mm objektivet tycker jag är i minsta laget!!!!!!!!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Om din kamera får brännviddsförlängning på x7.2 skulle jag satsa på ett canon ef 100-400/4.5-5.6L is alt. ett Sigma EX 120-300/2.8 eller möjligen Sigmas 80-400/4.5-5.6 OS. Tydligen ska IS fungera bra tillsammans med kameran. Sigma 50-500 (bigma) har grymt omfång men inte riktigt lika vass skärpa som resten. Sigmas 120-300/2.8 har grym skärpa och fin ljusstyrka för ca: 15000:- Lillebror Sigma 100-300/4 är också riktigt skarpt till ca: 6000:- beg..

 

/jens, som scannat forum efter fåglegluggar i ok prisklass till min d-slr..

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Jens för tipsen ang objektiv, det är väl ungefär de tipsen som jag har fått även från en naturfilmare i Sverige som jag har haft kontakt med.

 

Han har själv filmat proffessionellt i flera år med XL kameror. Tycker själv om Sigma 50-500mm men som du skrev, det blir något bättre skärpa i canon objektiven.

 

Jag får se vad det blir, men det blir nog ett begagnat Sigma.

 

Han menar också på det att köper man ett eos objektiv eller liknande så kommer det att ta emot att använda originaloptiken i fortsättningen, beroende på en helt annan filmkänsa i 35mm objektiv.

 

Hoppas det blir fint väder imorgon då jag ska ut och försöka få filmsekvenser på Kungsfiskare. Håller just nu på att prova lite nya gammainställningar, samt lite vapenvård inför morgondagen.

 

Hälsar KDA

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är lite nyfiken hur det är att använde EF objektiv med en XL kamera. Tappar man all automatik, eller kan kameran sköta AF och ljusmätning. En XL-1 kan man ju som sagt få för 15000:- med lite tur. Har man en del EF gluggar blir det ju riktigt intressant...

 

/jens...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är inte helt säker vilka funktioner man tappar när man kör på EF objektiv, eftersom jag ännu inte skaffat något.

 

Däremot vad jag läst om så verkar det som att man tappar en del funtioner, jag tycker inte att det gör så mycket eftersom när jag filmar natur, så kör jag i stort sett helt manuellt.

 

Autofokus tex kan man inte använda beroende på att kameran inte då vet vad den ska ställa skärpan på.

 

Man kan tänka sig tex en fågel som sitter i en buske=problem med autofokus även flygande fågel blir problem om de inte flyger rakt ovanför.

 

Vad det gäller vitbalans,bländare, och tid ställer jag även dem manuellt. Dock vid vissa tillfällen kan man köra bländare automatik.

 

Något som man också har mycket användning av är att kunna låsa bländaren, samt vitbalansen. Men som sagt bestämmer du dig för att köpa en XL kamera så kan man prova sig fram, vilket man tycker funkar bäst.

 

Jag är absolut ingen expert utan det här är mina egna erfarenheter samt råd som jag har fått, och sedan provat mig fram till vad som fungerar och inte.

 

KDA

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Hejsan!

 

Efter att ha letat i en massa trådar och ämnen har jag inte lyckats hitta någon bättre än den här!! Jag lovade att jag skulle återkomma när Jag och min flickvän hade startat vår hemsida!

 

Nu har vi med en del hjälp fått igång en sådan, Huvudkategorin är fåglar och natur dessutom är den bara i sin linda, så den kommer att byggas ut efter hand,

 

Det som är utlagt än så länge, är filmsekvenser på framförallt ovanliga fåglar, även foton tagna av min sambo Annika. Varierande kvalite på filmerna, letar hela tiden efter bättre komprimeringsformer, men det får duga så länge.

 

Kommer i framtiden att lägga ut kortare naturfilmer på denna sida. Om ni har lust, titta gärna in en sväng på http://www.wildlifevideopicture.se

 

Samtliga filmer är filmade med Canon XL2 med Sigma 50-500mm objektiv i vissa fall används också canon extender 1,6x till objektivet. filmsekvenserna är i nuläget komprimerade till wmv filer! Välkomna!! Karl-David o Annika

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej KDA....

Jag kollade in er sida... fick inte videon att funka. vet inte om det är stora filmer och linte bandbredd men det hände alla fall inget. ska man ladda ner dem eller öppnas de i en spelare?

 

Hur tycker du att objektivet funka? Jag har precis bestället en EF adapter till min XL2 (och en x3 vidvinkel ovjektiv) för att testa lite olika EF objektiv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Filerna är inte så stora, men har du modem så kan det nog ta lite tid. Däremot så är det windows mediaspelare som gäller, för att det är wmv filer! Försök gärna igen.

 

Vad gäller objektivet så är jag väldigt nöjd, det är klart att det finns vassare men då kostar de också betydligt mer.

 

Men som du vet får man en hiskelig brännvid med EOS och EF adapter därför måste man ha ordentligt stativ och huvud. Det kan bli skakigt ändå men det underlättar.

 

Eftersom jag sysslar med framför allt naturfilm samt dokumentär filmning av t.ex fåglar så kräver det en bra brännvidd. Förövrigt är jag otroligt nöjd med kombinationen XL2 kameran samt EF/EOS.

 

Hoppas du får igång filmerna på vår hemsida så kan du själv bilda dig en uppfattning om kvaliteten från Sigmat, dock naturligtvis i komprimerad form.

 

Det är ju en enorm skillnad okomprimerat!

 

Lycka till!!

 

Mvh Karl-David

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm vet ej varför det inte fungerar för dig. jag har kollat med kompisar och där är det inga problem! 8mb ska ju inte vara ngt problem. Använder windows media player 11.

 

Du får försöka igen!

 

Mvh KDA

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Markus!

 

Hur går det? har du kunnat se videosekvenserna? Har kollat med 5 olika kompisar i Varberg och de har inga problem att se filerna. Positiv respons från övriga landet, hoppas det löser sig!

 

Kör på Glocalnet med 24mb så där är det inga problem. Du går in på video i menyn, därifrån pekar du på bild, kommer då till ytterligare en liten bild där det står lite text om filmsekvensen. vänster musknapp peka på bilden, så ska den starta. Du kan även på denna lilla bild välja att spara ner genom att spara mål som... höger musknapp. Detta visste du säkert men ändå..

 

Lycka till

 

Mvh Karl-David

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har fått det att funka.. har tita lite... ser bra ut. En del av filmerna är lite hårt komprimerade (som du har sakt tidigare själv). Det vore kul att veta lite mer om klippen, avstånd och liknande. Jobbar du på någon produktion du eller? Vi skulle kanske be admin att starta ett suforum för naturfilm där vi lite galna personer kan diskutera lite mer om naturproduktioner.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...