Gå till innehåll

Kontraktet (Kortfilm)


Marsupilami

Recommended Posts

Spelade in en kortfilm för ett tag sedan, mest för att få lite erfarenheter i det här med filmandet.

Lärde mig en hel del den kvällen, bla att det tar mycket längre tid att spela in en film än vad jag ens kunnat drömma om samt att man bör hålla sig till sin storyboard och inte få för sig att filma ur andra vinklar när man är på plats, då blir det fel... :)

Alla tips på förbättringar är välkomna. Har själv en hyffsad lista på saker jag vill förbättra till nästa gång.

Egentligen tänkte jag göra en ny version av den redan innan jag visar den för utomstående, men å andra sidan är det ju inte fel att få lite tips och idéer redan innan jag gör om den. :)

 

http://www.thedudes.nu/~mats/film/Kontraktet.avi (58Mb)

 

(Spara hem den genom att högerklicka på länken o välj "save target" då serverlinan är för slö för att streama filmen)

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Men snälla fixa en snabbare server, passagen är ju t.o.m snabbare =). Att avvika sig från storyboarden är inte fel enligt mig, när man kommer till inspelningsplatsen får man ofta mycket nya idéer och dem ska man försöka filma, men även de i storyboarden. Ska försöka ladda hem filmen om jag orkar..

Länk till kommentar
Share on other sites

Seg var bara förnamnet? Ligger sajten på ett 28800-modem?

 

Jag lät nedladdningen stå på i några timmar och fick ner hela filmen.

 

Det mest positiva jag kan säga om filmen var att fotot är rätt bra för att vara en nollbudgetamatöractionfilm. Annars tycker jag att historien berättas alldeles för långsamt. Pröva att klippa ner den till en minut! (Allvarligt förslag.)

 

Trots att filmen är långsam är det inte helt självklart vad som egentligen händer. Handlingen skulle bli tydligare om man fick se vad det är i kuvertet (ett fotografi på hitten antar jag).

Länk till kommentar
Share on other sites

Att tempot är för långsamt är en av de punkter jag själv vill ändra på. Att klippa ner den till en minut bli alldeles för mycket musikvideo för min smak, men runt tre minuter är vad jag siktar på framöver.

Tanken är att det skall gå relativt långsamt framåt, för att få en abrupt vändning på slutet.

 

Visst är det ett fotografi det hela kretsar kring. Slutscenen skulle bestå i att kameran glider in och visar att det är ett fotografi som slängts i papperskorgen, men då detta fotot glömdes bort vid inspelningstillället och att jag inte blev riktigt nöjd med det övriga struntade jag i det och klippte ihop vad jag hade för att få lite övning på den punkten.

 

Ett par scener bilåkning försvann oxå då jag klantade till det med kameran och råkade stänga av inspelningen när jag skulle filma och vice versa vid ett tilfälle. Därför blev det lite ryckigt klippt i samband med backningen..

 

Ännu ett misstag var att när sista skottet brinner av skall bilen finnas i förgrunden och skymma större delen av offret då vi inte hade tillgång till någon squib. Detta glömdes bort i all hast när jag kom på att fotot skulle bli mycket snyggare i den vinkel det spelades in i...

Fick lägga in lite blodeffekter digitalt i efterhand, och det blev ju som det blev...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...