Gå till innehåll

"Mördaren var... han själv!"


DanceK

Recommended Posts

Gamla westernfilmer har sitt typiska slut; hjälten som rider bort i solnedgången. Kärleksfilmer har sitt; de två som slutligen fick varandra i en riktig kyss.

Nu har även thrillers fått sitt typiska slut; när upplösningen börjar närma sig och mysteriet är tätare än någonsin visar det sig att mördaren är... hjälten själv!

 

Eftersom denna tråd handlar om att avslöja slutet på filmer så säger jag genast

SPOILERVARNING NEDAN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Har inte var och varannan thriller samma slut i dessa dagar? Hjälten visar sig ha en personlighetsklyvning/amnesi och den han jagar är i själva verket han själv? Jag talar om Hide & Seek, Secret Window, Fight Club.

 

I kategorin kan vi tillägga de filmer som, emedan de inte handlar om en mördare, slutar med en dramatisk självinsikt från hjältens sida. Hit hör Sjätte Sinnet, Psycho, Resident Evil.

 

Det var dramatiskt de första två filmerna, men börjar det inte bli lite klyshat?

Finns det ännu fler filmer som hör hit?

 

OBS: Jag talar alltså inte om filmer med överraskande slut, jag talar om filmer där lösningen på gåtan är huvudpersonen själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du nämnde dom jag sett. Har dock inte sett Hide & seek och Resident evil. Jag tycker att det fungerar i Psycho, Sjätte sinnet, och Fight club. Secret window kände jag gick över gränsen in till klyshlandet. Nu har det gjorts för många gånger och finner man ingen fräsch twist på den twisten kan man lika gärna avstå från att använda den. Jag upplever dock inte att detta fenomen förekommer ofta men det börjar kännas uttjatat.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tomasz1985]Du nämnde dom jag sett. Har dock inte sett Hide & seek och Resident evil. Jag tycker att det fungerar i Psycho, Sjätte sinnet, och Fight club. Secret window kände jag gick över gränsen in till klyshlandet. Nu har det gjorts för många gånger och finner man ingen fräsch twist på den twisten kan man lika gärna avstå från att använda den. Jag upplever dock inte att detta fenomen förekommer ofta men det börjar kännas uttjatat.[/citat]

 

 

 

Jag kan hålla med er, men sedan får man hålla i tankarna vad som egentligen kom först... 1990 skrev Stephen King sin bok (eller novell) Secret Window, alltså var den historian påhittad före både Hide and Seek och Fight Club.

Bara lite kuriosa ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

DanceK har en poäng med det han säger, skulle gjort ett skolprojekt på 5 veckor med just en sådan här film med detta tema.

Men jag och några andra tyckte att 1. vi har för dåliga resurser för att göra en seriös film men bra skådespeleri och 2. det har gjorts tidigare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu tycker jag att många blandar in filmer som inte har med temat vi pratar om att göra...

 

Den jagade är mördaren själv.

 

 

Föressten håller jag själv på att skriver på ett manus skulle vara något i stil med det, men la ned tanken och skapade en ännu bättre istället.Dock finns ju vissa tendenser kvar, men det får vara...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jonkanon]I adaptation håller ju brodern på med jordens actionmanus som slutar med något liknande. Fast riktigt hur avslöjas inte. Men jag väntar med spänning på den kaufmanska metahumorn, och då filmen Three skriven av hans bror.

 

Det hade varit kul i alla fall[/citat]

 

Är det inte att mördaren, offret och polisen alla är samma person? Hur som helst, mycket bra film, Adaptation alltså. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=dreeze]I Identity tyckte jag det fungerade. En till film där jag tycker att det inte fungerar är The Machinist[/citat]

 

Jag har inte sett Identity men The Machinist såg jag för en månad sen. Personligen tycker jag att The Machinist klarade sig utmärkt på sin atmosfär så slutet spelade ingen roll. Men visst blir man trött på dem. Finns också i Haute Tension, allting förlorar bara logik och känns inte lika bra när man kollar den efter första.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag var i förrgår på en teater med ett sådant tema. Det slutade med att huvud rollen hade varje kväll (tydligen) druckit ur en magisk källa och av dne blev hon förhäxad och blev tvungen att mörda. Men sen efter mordet så gick hon hem, sovde och glömde bort hela kvällen. Så vaknade hon och märkte att hon hadde ytterkläderna på sig. Sen kände hon en magisk kraft att hon ville gå till källan igen... Och så höll de på så. Ganska bra teater faktiskt. Nått "Familjen Nücturne" eller nått hette den..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...