Gå till innehåll

"fylla ut" berättelsen.


Adam88

Recommended Posts

Skulle behöva lite tips på hur man fyller ut en berättelse...

 

Hur får jag den att inte bli så ytlig? Har kört fast lite här...

 

Och en till sak: Vad har hänt med nordicscripts? Tänkte kolla manus där, men sidan ser jättekonstig ut numera och jag hittar inte ett enda manus.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Adam88]Skulle behöva lite tips på hur man fyller ut en berättelse...

 

Hur får jag den att inte bli så ytlig? Har kört fast lite här...

 

Och en till sak: Vad har hänt med nordicscripts? Tänkte kolla manus där, men sidan ser jättekonstig ut numera och jag hittar inte ett enda manus.[/citat]

 

Lägg ner mycket arbete på förarbetet. Brainstorma. Har du redan gjort det och gjort en outline och ett treatment så skriv ett första utkast. Det kommer att vara dåligt och det är därför man skriver om. Du börjar på ett andra utkast och tar bort allt onödigt, lägger till sånt som behövs för att storyn ska fungera, trimmar din dialog, ser till att alla karaktärer har sin egen röst, och mycket mycket annat. "Writing is rewriting"

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Adam88]Om vi säger så här då...

Jag vill dra ut på historierna, men ändå inte göra dem tråkiga och att det är onödiga utfyllningar...[/citat]

 

Att fylla ut för utfyllandets skull är inget jag rekomenderar. Lägger du till en scen ska den vara nödvändig för karaktärens resa från A till B. Tänk i akter. Finns det tillräckligt med information om protagonisten innan den initierande händelsen dyker upp? Kan något som sker senare i manuset planteras för att göra det mer trovärdigt? Genom att arbeta med en outline undviker man "utfyllningsproblem" då man klart och tydligt ser varje scens funktion och i vilken akt den hör hemma.

 

Eller du har kanske vart för sparsam med dialog eller scenanvisningar? Känner du att något fattas? Har du skrivit något utkast kanske du borde skicka det till personer du litar på som med objektiva ögon kan se om något saknas eller om något behövs osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att man inte ska fylla ut för utfyllnadens skull hålle rjag helt och hållet med om och mans ka alltid ställa sig frågan; Varför?

 

Men, att påstå att en scen måste vara nödvändig för att läggas till är struntprat från allas sida.

Det finns många bra exempel på filmer som det kan tas bort "onödiga" scener ur utan att man för det förstör innehållet och hur historian berättas...

Många sådana filmer är både publik och kritikerrosade...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Adam88]Att man inte ska fylla ut för utfyllnadens skull hålle rjag helt och hållet med om och mans ka alltid ställa sig frågan; Varför?

 

Men, att påstå att en scen måste vara nödvändig för att läggas till är struntprat från allas sida.

Det finns många bra exempel på filmer som det kan tas bort "onödiga" scener ur utan att man för det förstör innehållet och hur historian berättas...

Många sådana filmer är både publik och kritikerrosade...[/citat]

 

Jag vet inte om vi definerar en onödig scen likadant. Jag menar inte att exakt varje scen måste föra handlingen framåt. Vissa scener kan finnas till för att förstärka en känsla eller bara för att lära oss något nytt om protagonisten. Men när du är färdig med ditt manus och pitchar det för en producent bör du kunna motivera syftet med varje scen och varför den är där den är. Det blir ganska enkelt för honom eller henne att stryka en scen som du säger bara finns där utan att ha något syfte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker denna tråd liknar mín "att binda ihop berättelsen" även om Adam utryckte det lite annolunda. Min ringa erfarenhet så här långt är att man behöver inte "dra ut" på berättelsen utan jag känner att berättelsen växer av sig själv allteftersom man planterar in det man vill ha sagt. Som tomazs säger så skall alla scener vara motiverade. Jag har fortfarande inte hunnit så långt i mitt eviga dagdrömmande, men jag känner att det blir som ett pussel och varje scen beror av en annan, tills det blir helt hopflätat. Kanske kommer jag på nått fränt jag envisas med att ha med, då får jag lägga till och pussla om och bygga upp långt tidigare i berättelsen med kanske flera scener varför scenen skall vara med. Drar jag då bort något, då faller hela pusslet isär. Om jag pusslar väl, hoppas jag senare kunna ha bra tempo senare utan att behöva förklara så mycket. Jag kommer antagligen ha ett h-vete att skriva om'et sen för att utrycka bättre och kortare så det inte skall blir en tio-timmars film.

 

För att svara på frågan, kan en bra scen bli bättre med annan scen innan?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kan mycket väl stämma att den gör Gorse.

 

Du verkar ha motsatt problem som jag. Du måste påta neråt så det inte blir för mycket, och jag uppåt för att det inte ska bli för lite.

Om jag förstått saken helt rätt.

 

Självfallet kan en bra scen bli bättre med annan scen innan. Jag vill hävda som man säger, att allt går att göra bättre. Hur omöjligt och otroligt det än låter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...