Gå till innehåll

Datorköp?


Cooper

Recommended Posts

Palle, vad jag kunde se så tycker jag det verkar vara ett bra val!

Men hade personligen bytt ut G-Force-kortet mot ett MAtrox Parhelia eller P750 istället & satt passiv kylning på det.

Ska du spela på burken så är G-Force fett att rekomendera (Matrox är....inte helt lyckade på spel...), men ska du ha den till rent arbete med ev lite lätt spelande på nåt år gamla spel så tycker jag Matrox är fantastiska.

TrippelHead (3 monitorer simultant) är ovärderligt i sånna sammanhang! :-D

Länk till kommentar
Share on other sites

på hobby nivå går det att redigera med en skräm. helt utmärkt, jag gör det och många andra gör det. ,men har man väl testat två skärmar och sett fördelen kan jag förstå om man inte vill byta ner sig igen. :)

 

för att få en skaplig dator, ksaffa en så snabb processor som du kan få tag på, intel4 +3.0ghz är att rekomendera. läg där till 1gb i ram, mer behövs sällan, och två hårddiskar. en för windows och alla program och en för allt material. dvd-brännare kan vara kul å ha och firewire kort. ett skapligt grafikkort. inget super värstling behövs-. sen är det bara å köra. då har du en mer än bra dator. :) för tillfället iallafall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är beredd att gå mot strömmen totalt i denna frågan, där med inte sagt att någon måste lyssna på mig men jag tror ändå att det sättet jag närmar mig problemet kan vara en intressant tanke.

 

Idag om man ska redigera vanlig DV är det min starkaste övertygelse att det inte behövs den absolut snabbaste datorn längre. Viktigare tror jag det är att lägga pengarna på rätt redigeringsprogram som man tycker passar som arbetsverktyg.

 

Att datorn ska fungera utan en massa konflikter mm. är av yttersta vikt, men att det är en med den absolut senaste och snabbaste processorn är enligt min mening bara en dålig investering. Även ram hysterin som råder har nått oanade höjder, helt klart är det bättre med mera, men inte så man måste ha 2-4GB ram för att kunna redigera.

 

Betydligt viktigare är att man hittar det verktyg som man trivs bäst med. Sen om det står IBM, Nisse Hult eller Apple på datorn är av mindre betydelse bara prylarna funkar och är stabila.

Länk till kommentar
Share on other sites

Touché, barnholt! :-)

Jag körde förut med en AMD Athlon på 2GHz med 512 meg minne & ett Matrox G-400-kort, & det funkade hur fint som helst i PPro 1.5.

Ska man köra HD så krävs det feta saker, men DV är verkligen inte krävande om man inte ska dränka det i effekter :-)

Visst, jag märkte skilnad när jag köpte 1 GB minne, & vad som hände när jag köpte speciellt min nya dubbelkärnade 4GHz:are var en hel del, men det funkade fint redan innan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Då flikar jag in lite...

 

Skall man redigera med Premiere Pro 2.0 så spelar grafikkortet väldigt stor roll. Alla som kör med nyare Nvidia-kort har ett interface som flyter på som en varm smörkniv genom smör medans dom med vissa ATI-kort sitter med ett interface som är som sirap. Tyvärr har jag ett ATI, så jag har känt på sirapen...

 

Det finns också fördelar när det gäller rendering, mm när man använder ett godkänt grafikkort till Premiere Pro 2.0.

 

Third-party hardware compatibility - Graphic cards

Länk till kommentar
Share on other sites

hej hej,

 

ok, så tre skrämar är alltså att föredra men två funakr fint. Ska kolla med en kompis om han hjälper till att sätta ihop den, skriver inom kort delar som jag tänkt mig så kom gärna med kritik på dom osv. Tills dess tackar jag för alla de bra svar jag fått!

 

MVH

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 10 månader senare...
Det gäller att se upp med datorer som har AMD-processor. Vissa av deras processorer har inte stöd för SSE2. Jag blev själv lite snopen när jag skulle installera Premier Pro 2 Det gick inte alls på min dator.

 

Jag har själv detta högst frustrerande problem och har därför bestämmt mej för att köpa en laptop som ja kan redigera med, dock undrar ja nu om det är någon som har en lista på vilka AMD CPUer som stödjer SSE2 så ja inte går och köper en ny laptop åssa funkar det inte ändå..

 

Edit: hittade ingen lista på google

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har själv detta högst frustrerande problem och har därför bestämmt mej för att köpa en laptop som ja kan redigera med, dock undrar ja nu om det är någon som har en lista på vilka AMD CPUer som stödjer SSE2 så ja inte går och köper en ny laptop åssa funkar det inte ändå..

 

Edit: hittade ingen lista på google

http://www.amd.com/gb-uk/Processors/ProductInformation/0,,30_118_11600_11613,00.html

http://www.amd.com/gb-uk/Processors/ProductInformation/0,,30_118_12651_12658,00.html

 

Alla jag hittar verkar ha stöd, eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilka andra kort finns det, som man VILL ha, annat än ATI eller nVidia då (utom möjligen Matrox Parhelia - som SUGER FETT på Open GL)? Finns inte så många andra att välja på inom rimlig prisklass. Tyvärr är det så att ATI inte följer vissa protokoll som behövs för Open GL acceleration i framför allt After Effects och det är samma problem som Red Giant råkat ut för vid acceleration av Magic Bullet, därav att Adobe "mest" rekommenderar nVidia.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Vanliga datorhandlare som bygger spelmaskiner brukar i regel ha mycket lite koll på videoredigering. Det är iallafall min erfarenhet.

 

ah, jag har även jag testat redigera på MAC, då med FCP, jag har aldrig varit så frustrerad i hela mitt liv... knapparnas funktion byttes hela tiden och det fanns inget sätt att veta vad kommandot gjorde eller när den fungerade... slutade med att jag tog hem projektet och fixade allt på PC, jag kan ha hafft jävligt otur menmen...

 

Wow. Bytte knapparna funktion? Jag har aldrig hört talas om nåt liknande. Det låter som dom där skolmaskinerna var svårt sabbade. Det du beskriver skulle inte kunna hända under normala omständigheter. Kortkommandon fukar alldeles utmärkt i FCP. Överlag är FCP ett bra redigeringssystem. Kraftfullare än det mesta på PC.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har själv detta högst frustrerande problem och har därför bestämmt mej för att köpa en laptop som ja kan redigera med, dock undrar ja nu om det är någon som har en lista på vilka AMD CPUer som stödjer SSE2 så ja inte går och köper en ny laptop åssa funkar det inte ändå..

 

Edit: hittade ingen lista på google

 

Varför, i dagsläget, ens överväga en laptop med AMD? Intels Core Duo/Core 2 Duo springer i cirklar runt AMD på den sidan.

 

Edit: Har för övrigt precis fått min MacBook Pro - om jag nu bara kunde hitta mina installationsskivor för Adobe Production Studio för OSX... ;)

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför, i dagsläget, ens överväga en laptop med AMD? Intels Core Duo/Core 2 Duo springer i cirklar runt AMD på den sidan.

 

Edit: Har för övrigt precis fått min MacBook Pro - om jag nu bara kunde hitta mina installationsskivor för Adobe Production Studio för OSX... ;)

 

/Max

 

 

för jag är en fattig student som inte har råd me nått sånt, försöker komma över en laptop för ca: 4k men som ändå går att använda.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...