Gå till innehåll

Datorköp?


Cooper

Recommended Posts

Hej,

Måste köpa en ny dator asap. Min gamla klarar inte av redigeringesarbete längre (på "hobbynivå"). Vilka specifikationer skall en tillräckligt kraftfull PC ha? Tips på Intel-processor, RAM etc? Jag använder för tillfället Pinnacle Studio 9.

/Göran

Länk till kommentar
Share on other sites

Välkommen till forumet! :bire

 

Varför Intel, AMD har mycket mer konkurrenskraftiga processorer? En AMD64 3200+ och uppåt sitter fint. Man kan inte få en för snabb CPU, betala så mycket du har lust. :)

Visserligen är de flesta redigeringsprogram mer anpassade för Intels processorer, men med tanke på hur mycket dyrare dessa är det inte vidare smart att skaffa Intel, speciellt inte om man har en budget att tänka på...

 

Moderkort med kretsar från Nvidia är standard idag. Satsa på absolut minimum av 1 GB RAM, gärna det dubbla. Satsa även på SATA-hårddiskar (utrymme/antal beror på hur mycket du behöver), gärna med mer än 8 MB cacheminne. Ofta har diskar som rymmer 200 GB bäst utrymme/pris-ratio i dagsläget.

Grafikkortet har ingen större betydelse för redigering, här kan man "spara" mycket pengar på att välja kort från tidigare kretsgenerationer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

När vi bytte redigeringssystem i sommras(avid express dv),gick jag till en

firma som sätter ihop datorburkar,förklarade vad jag hade köpt för redigering

och bad dom sätta ihop en lämplig burk.Resultatet blev lysande och priset hamnade just under 10000.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=kingen]Hej!

När vi bytte redigeringssystem i sommras(avid express dv),gick jag till en

firma som sätter ihop datorburkar,förklarade vad jag hade köpt för redigering

och bad dom sätta ihop en lämplig burk.Resultatet blev lysande och priset hamnade just under 10000.[/citat]Det låter fint! :) Var det någon specialfirma då eller brukar de flesta ha koll på sånt där? :D

 

Jag har inte vidare bra dator om man tänker på att den redigeras på. Intel 4, 2800, 512 mb ram. Men men, det fungerar faktiskt fin fint!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren... har kollat runt en del och kommit fram till följande:

Dell Dimension 5150 verkar mest prisvärd om jag ska köpa en komplett dator (Har tittat på Dell, Komplett, Datorbutiken).

 

P4 3,2GHz, 800MHz FSB, 2Mb

2048Mb DDR2 400MHz (2x1024)

320GB (2x160GB 7200rpm SATA)

16x max. DVD+/-RW

256MB ATI Radeon® X600 HyperMemory

Dell 19" E196FP Analog Plattskärm TCO'99

Pris: 12421:-

 

Vad tycker ni? Åsikter?

/Göran

Länk till kommentar
Share on other sites

hej disco!

Jag bor i luleå och där finns en firma som heter "overclockers",tror dom mest bygger avancerade spelburkar.Men jag hade hört att dom hade satt ihop redigeringsburkar åt andra filmare förut,så jag besökte dom!Är tyvärr inte speciellt datorkunnig.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=kingen]hej disco!

Jag bor i luleå och där finns en firma som heter "overclockers",tror dom mest bygger avancerade spelburkar.Men jag hade hört att dom hade satt ihop redigeringsburkar åt andra filmare förut,så jag besökte dom!Är tyvärr inte speciellt datorkunnig.[/citat]

 

Ah okey IC, ne jag är inte heller så värst bra, kan i alla fall inte bygga egna burkar! :) Men men, "min" nuvarande får duga så länge tills vi byter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

Redigerar mycket i skolan och där har vi enbart MAC. Tips på att om du ska lära dig något och upptäcka något som fungerar mycket enkelt tycker jag du ska satsa på en MAC. Kan vara lite ovant i början men om arbetslivet använder sig av enbart MAC så kan de inte ha fel!

 

Ett litet tips bara!

Länk till kommentar
Share on other sites

ah, jag har även jag testat redigera på MAC, då med FCP, jag har aldrig varit så frustrerad i hela mitt liv... knapparnas funktion byttes hela tiden och det fanns inget sätt att veta vad kommandot gjorde eller när den fungerade... slutade med att jag tog hem projektet och fixade allt på PC, jag kan ha hafft jävligt otur menmen...

 

själv har jag suktat ett tag på uppgraderingspaketen från komplett, en som jag tror jag har råd med är den som kallas "Uppgraderingspaket AMD S939 Athlon 64 3500+, nForce4, PCIe, 1024MB" och till den tänkte jag koppla en "PowerColor Radeon X800GT 256MB GDDR3, PCI-Express, Dual-DVI-I, Tv-Out, Retail"...

 

visst, det är väl inte det värsta jag kan hitta och den blir inte särskilt tyst men det blir ett jävla lyft för min stackars dator som tuffar på med

 

Eller sitter någon annan inne med en bättre lösning för

 

kingen: overklockers i luleå? vart håller dom hus? bor där själv, de kanske kan hooka upp mig med ett fint paket...

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Cooper

 

Med den föreslagna Dell PCn kommer du att vara nöjd.

Du har också fått ett grafikkort om du är intresserad av spel.

Annars håller jag med Ior.

Många har en tid rekommenderat Intel för redigeringar som är processor intensiva, men med de två Fuj/Siem ScaleoT som jag har (samma pris), Intel 3,2Ghz o AMD 3700+ så gör AMD/PCn jobbet lite snabbare.

De är nu drygt 12mån gammla.

 

Det skulle vara intressant att få en HDVredigering-test gjord med "dagens" program (tex Vegas o Premiere 1,5) och PC (10k-klassen) Intel vs AMD.

 

 

Hans

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Cooper]Hej,

Måste köpa en ny dator asap. Min gamla klarar inte av redigeringesarbete längre (på "hobbynivå"). Vilka specifikationer skall en tillräckligt kraftfull PC ha? Tips på Intel-processor, RAM etc? Jag använder för tillfället Pinnacle Studio 9.

/Göran[/citat]

 

 

spana in http://www.sweclockers.coms forum. Där får du garanterat den hjälp du behöver :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Dell är väldigt bra burkar generellt, men får du problem så kan dom vara katastrofala.

Siemens har jag fått rekomenderade av andra yrkesaktiva ljudtekniker & filmare, men finns givetvis fler bra märken :-)

 

Vidare, sitter själv med en Athlon 64 x2:a, men måste säga att om jag visste då vad jag vet nu så hade det blivit en Intel istället.

Vare sig mina gamla Yamaha DSP Factory-ljudkort eller mitt nya LynxTWO fungerade alls trots att systemet var i topp-trim.

Visade sig att det berodde på att AMD är ganska usla på att hantera IRQ-adresser.

För mig har det löst sig nu, även om det tog sin tid: Genom att offra prestanda & avinstallera vissa rutiner funkar det nu fint, men med Intel finns inte dom problemen.

Det är inte alla som stöter på dom, men får man problem så ligger man verkligen brunt till.

 

Cooper, vill du enbart ha burken till redigering eller vill du spela på den åsså?

Ska du bara ha den till redigering så kan jag varmt rekomendera Matrox Parhelia-korten, eller dom billigare P-750!

Sitter själv med ett Parhelia PCIe-kort som jag satt passiv kylning på som jag är mer än nöjd med :-)

Är tyvärr inget vidare för spel though....

Länk till kommentar
Share on other sites

Köper man Dells garantisupport för någon tusenlapp så är Dell fantastiska. Jag har en bekant som hade en workstation från Dell som klappade ihop. Morgonen efter står det en splitterny maskin utanför hans dörr. Tänk om all service kunde vara så.

 

Själv skulle jag fixa en trasig firewire-port på min bärbara Mac häromdagen. Supportkillen förklarade att det skulle bli billigare att köpa en ny maskin för 12-14 000 kr och om det inte var en bra lösning så rekommenderade han plattan (skumt ställe vid Sergels Torg i Stockholm) och Roffe eller Krille och han bad mig hälsa från "Elvis". Svenska Apples återförsäljare i ett nötskal.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Cooper]Tack för svaren... har kollat runt en del och kommit fram till följande:

Dell Dimension 5150 verkar mest prisvärd om jag ska köpa en komplett dator (Har tittat på Dell, Komplett, Datorbutiken).

 

P4 3,2GHz, 800MHz FSB, 2Mb

2048Mb DDR2 400MHz (2x1024)

320GB (2x160GB 7200rpm SATA)

16x max. DVD+/-RW

256MB ATI Radeon® X600 HyperMemory

Dell 19" E196FP Analog Plattskärm TCO'99

Pris: 12421:-

 

Vad tycker ni? Åsikter?

/Göran[/citat]

 

 

M jag tycker det låter givet, det var inte mycket cash för den prestandan och härligt med så mycket RAM, det e ju bra när man redigerar och sånt ..

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Persson][citat=Ronnie][citat=Persson]Ingen som vill hjälpa mig? nehe..[/citat]

 

Detta har redan diskuterats i flera trådar. Testa att göra en sökning.[/citat]

 

 

Har provat leta. men har dock inte hittat nåt :/[/citat]

 

http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=5941

 

http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=5459

Länk till kommentar
Share on other sites

Det som är bra med mac är att allt fungerar enkelt och smidigt på hobbynivå. Hårdvara och mjukvara har aldrig några problem med varandra. Är man duktig att pula med en PC är det inga problem, men jag upplever att mac är smidigare om man ej gillar at pula och felsöka..

 

/jens...

Länk till kommentar
Share on other sites

snabbkoll, är dett nåt att satsa på för 19.500

 

• PC-Dator Pro Video II

• Kabinett Nexus Breeze 400 400W PSU, Svart/Silver (Ljuddämpat)

• Moderkort Asus P5WD2 Premium i955X/PCIe/DDR2/GLAN

• Diskdrive 3.5'' AT, Svart, 1.44MB

• Intel® Pentium® 660 3.6GHz 800 Mhz, 2Mb, Socket 775, 64-bit

• 4 st Internminne DDR2 512MB PC4200 Samsung DIMM 240-pin, 533Mhz

• 1 st Systemdisk 160GB Hitachi S-ATA, 7200rpm, 7K250, 8MB Cache

• Mediadiskar: 2x250GB Hitachi S-ATA, 7200rpm, T7K250, 8MB (Raid 0)

• Grafikkort Geforce 6600 256MB, 128bit, TV-out, DVI, (utan fläkt)

• Minneskortläsare för de flesta minneskort

• DVD±RW brännare Nec 16x ND-3550 Dual Layer Svart

• Nero Express 6.0 3c OEM ND-3550

• Microsoft® Windows® XP Pro SP2 Svensk

• Monteringskostnad

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=palle]snabbkoll, är dett nåt att satsa på för 19.500

 

• PC-Dator Pro Video II

• Kabinett Nexus Breeze 400 400W PSU, Svart/Silver (Ljuddämpat)

• Moderkort Asus P5WD2 Premium i955X/PCIe/DDR2/GLAN

• Diskdrive 3.5'' AT, Svart, 1.44MB

• Intel® Pentium® 660 3.6GHz 800 Mhz, 2Mb, Socket 775, 64-bit

• 4 st Internminne DDR2 512MB PC4200 Samsung DIMM 240-pin, 533Mhz

• 1 st Systemdisk 160GB Hitachi S-ATA, 7200rpm, 7K250, 8MB Cache

• Mediadiskar: 2x250GB Hitachi S-ATA, 7200rpm, T7K250, 8MB (Raid 0)

• Grafikkort Geforce 6600 256MB, 128bit, TV-out, DVI, (utan fläkt)

• Minneskortläsare för de flesta minneskort

• DVD±RW brännare Nec 16x ND-3550 Dual Layer Svart

• Nero Express 6.0 3c OEM ND-3550

• Microsoft® Windows® XP Pro SP2 Svensk

• Monteringskostnad[/citat]

20 kkr! Jag ser inte ens en monitor bland delarna; väldigt vad dyrt Intel måste vara.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...