Gå till innehåll

Mest skrämmande skräckfilm?


Emperor

Recommended Posts

Hehe, jag tror att Exorcisten är den ultimata skräckisen för många. Men det finns ju många andra bra.

 

Jurtjyrkogården

Genuint obehaglig film, fast boken är läskigare. Har en av filmhistoriens riktigt smärtsamma ögonblick, barn + skalpell + hälsena.

 

The Shining

Den bästa skräckfilmen till dags dato enligt mig. Mästerlig i alla avseenden och de där små tvillingflickorna är riktigt läskiga.

 

Ringu/The Ring

Asiatisk skräck är uttjatad men dom här filmerna är fortfarande läskiga.

 

Descent

Kanske inte så läskig som Emma Gray antydde men välgjord och brutal skräckfilm. Även Marshalls första film Dog Soldiers är klart sevärd.

 

Candyman

Skön skräckis med Tony Todd som den krokförsedda mördaren. Se filmen, gå in i badrummet, titta in i spegeln och säg filmens titel tre ggr...i dare you. ;)

 

Några exempel, fast vilken som är absolut läskigast och skrämmer skiten ur dig vet jag ju inte. Jag blir väldigt sällan rädd när jag ser skräck men min syrra piper för minsta lilla så det är ju individuellt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Här kommer några favoriter.

 

Exorcisten (:)) Ledsen men den måste vara med på listan iaf, den är helt enkelt en av de bästa filmerna någonsin, alla kategorier.

 

The Ring/Ringu

 

The Others

 

The Shining

 

A tale of two sisters

 

Omen, ännu en av de bästa filmerna genom tiderna.

 

Dolt under ytan

 

Last house on the left

 

Scrapbook, kanske inte ska klassas som skräck,handlar om en seriemördare men den är grymt otäck och äcklig.

 

Sjätte sinnet

 

Och sen den som skrämt mig mest då, kanske för att jag var ca 10 år när jag såg den, men iaf..

 

Hajen

 

Så grymt jävla otäck så det finns inte, sen är det ju en grymt bra film i övrigt också.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=qwertyunion]nej sämst, eller jag vet inte...

 

 

men tro det eller ej så är exorcisten 2 ganska läskig. iaf läskigare än vad jag förväntat mig.[/citat]

 

Exorcisten 2 är nog den sämsta film jag någonsin sett. Totalt jävla värdelös från början till slut, då är trean braaa mycket bättre (även fast den inte kommer i närheten av ettan).

Länk till kommentar
Share on other sites

Men Behind...-serien är en höjdare!

Men om jag måste välja bara ett få som favoriter som faktiskt kunde skrämma mig mer första gången jag såg dom, så blir det framför allt:

 

Event Horizon

Jacob´s Inferno

Ringu

The Thing

Texas Chainsaw Massacre 1 (1974)

 

Sen kommer ju frågan, finns det nån film som verkligen skrämmer skiten ur en? Jag har ett svagt minne om att jag sett nån sån för ett tag sen, men pinsammt nog kan jag inte minnas vad det var för nån i så fall :-)

Slutet av Ringu är det närmaste jag kan komma på just nu, det var mästerligt skrivet! :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Nästan alla skräckfilmer kan vara läskiga, det handlar helt om hur man ser dem.

Om du ser Deep Water med 6 polare i ett ljust rum mitt på dagen då någon är stressad så kan man nästan skratta åt filmen eller tycka den är tråkig.

Om du ser filmen vid 01 tiden på natten ute på landet ensam eller med få så blir effekten mycket mycket starkare.

(Obs om du ser filmen med en tjej som skriker när hon blir rädd så blir skrämseleffekten ofantligt mycket högre, även fast man får ont i öronen :D)

Har upplevt filmer som vissa tyckt vara tråkiga när de såg de mitt på dagen. Men när andra ser dem mitt i natten så börjar de skaka.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har sett en jävla massa skräck, men blir oftast inte rädd för något. Visst blir man överasskad av saker, men inte rädd. Enda filmen jag vet att jag blev lite skrajj var faktiskt Sjätte Sinnet. Man kan liksom sätta sig in i den filmen bättre. Hela filmen är inte läbbig, men vissa scener som:

Den döda flickan som spyr i tältet.

Hon som har ett överkört ansikte med cykelhjälm, går förbi deras bil.

m.m.

 

sådannt passar mig bättre. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

The grudge var nog den sämsta skräckfilmen regisserad av en japan som jag sett... en osammanhängande handling där effekten låg i att fem gånger per minut se monstret, igen och igen... Måtte japanerna komma på något nytt för att inte sjunka alltför lågt.

 

Ringu 1 och 2 däremot... och orginalet Dark Waters, skrämmande filmer...

 

Senaste tillskottet till skrämmande filmer, eller ska jag säga spännande, var Perfect Blue av Satoshi Kon (vart filmkrönikan fick sitt namn ifrån har jag ingen aning om...) det var första gången jag satt som på naglar genom en hel tecknad film sedan jag först såg Akira när jag var runt 10 och förknippade tecknat med disney...

 

I övrigt så kan jag rekomendera Satoshi Kons andra filmer Tokyo Godfathers och Millenium Actress, den senare ska nog inte riktigt förstås, mest upplevas... "free your mind" innan du ser den filmen...

 

Men sjätte sinnet kan jag också intyga om, det är en spännande film.

 

Men det var länge sedan jag såg en film som skrämde mig halvt från vettet...

Länk till kommentar
Share on other sites

Men det är ju just det. Jag såg Sjätte Sinnet i klassen för en hiskelig massa år sen då man ännu knotade runt i grundskolan. Tror vi delade upp den under två svenska lektioner också..

Då upplevde jag filmen som ganska seg och lite småflummig.

Visst, man regarade på när han höjer ljudet på intervjubandet och man fick känslan som man fick i typ Matrix och Fight Club i slutet, men jag fattade inte att det var en skräckis förens något år efter.

Lita på mig, ta vad som helst ur skräckhyllan. Ut i redskapsboden på landet klockan 00.00 aldeles ensam och se till att du har långt att gå hem sen.

Funkar garanterat

Länk till kommentar
Share on other sites

Event Horizon... fy*** var rädd jag var den natten.

Sedan är Candyman inte att leka med heller.

 

Har någon sett kinesiska The Eye? Några riktigt otäcka scener där. Det är något speciellt med att se skräckfilm på ett språk som man inte alls förstår. Filmen blir på något sätt mer obekant, vilket är helt rätt i skräckfilmssammanhang.

 

Sedan är det roligt med mainstream-skräckisar. Ni vet, såna där som skall vara läskiga, men inte FÖR läskiga. Typ Darkness Falls och Boogeyman, faller bara mellan två stolar. Inte roliga nog för att underhålla, inte läskiga nog för att skrämma.

Länk till kommentar
Share on other sites

Två filmer som också kan vara värda att nämna är:

The Ugly - Kommer inte ihåg vad han hette som gjort den men filmen är nyazealänsk (hur fan stavar man till nyazealändsk? ser grymt fel ut hur jag än gör det :( ). Skådespelarna i filmen är väl inte alltid de bästa, men filmen är ändå mycket skrämmande och rent redigeringsmässigt ett mästerverk ( i alla fall i min smak).

Cannibal Holocaust - Filmen ÄR bättre än vad titteln utlåvar, det är sant! Jag lovar! :) Hur som helst så är det väl något mer utav en "politiskskräckis" men ändå bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

allt handlar ju om vad man själv anser är mest skrämmande irl. sen också vid vilken tidpunkt och hur man ser filmen. och hur man är som person. jag tycker the grudge är läskig. iofs har jag sett den så många gånger nu. men spökena i den filmen är nog det läskigaste jag skull ekunna tänka mig.

 

och nu blir det det 10000 inlägget i filmacfé!!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=DanceK]Event Horizon... fy*** var rädd jag var den natten.

Sedan är Candyman inte att leka med heller.

 

Har någon sett kinesiska The Eye?[/citat]

 

Ja den e rätt läskig på sina ställen, dock tycker jag den var rätt ojämn som film. Första gången jag såg filmen och scenen när hon sitter och övar skrivkonst kommer, fan vad jag hoppa till när han/hon flyger över rummet mot henne.

 

Dark Water som nån nämnde är ju också sjukt bra, orginalet alltså..

Länk till kommentar
Share on other sites

Svår fråga, jag har varit härdad ganska länge... men de som skrämde mig rejält var

 

Candyman: Clive Barker gör skräck som inte passar alla men definitivt mig. Har en omfattande atmosfär som sammandrabbar i en obehaglig känsla att Candyman alltid är närvarande och ska dyka upp vilken sekund som helst.

 

Haute Tension: Mörk, rå, blodig och vanvettig. Till sista sekund återstår det som någon av det mest läskiga jag skådat.

 

Cannibal Holocaust: Kände mig konstig efter att jag såg den. Inte för att den var påtagligt läskig, men när jag tänker efter så har den en stark psykisk effekt på mig. Ajdå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...