Gå till innehåll

HDV-Kameror


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

Går här och drömmer om en ny kamera.. en XL2:a..! Men så är ju frågan som kanske många ställer sig. Blir HD-formatet nästa stora grej, eller blir det bara en kortvarig flopp? Är det läge att vänta ett par år och se vad som händer,

vilket håll det går på.. Och hur länge skulle ni tro att det dröjer innan HD dominerar marknaden om det nu går på det hållet!

Det kanske är lite dumt att investera en hel del pengar i en kamera som är

"gammal" redan om två tre år? Och då visar det kanske sig att om man hade väntat ett tag så hade man fått en betydligt bättre kamera till halva priset..!

Men det är klart, så är det ju när det gäller tekniska prylar allt blir bara bättre och billigare med tiden..

Jag vet inte riktigt vad jag skall göra! Samtidigt hade det kanske varit tillräckligt med en XM2:a..

Ja, ja att drömma kostar ju inget i alla fall!!

Länk till kommentar
Share on other sites

hade aldrig köpt så dyra kameror och framförallt aldrig köpt en DV kamera i dagsläget. köp en hdv i sånna fall. allt kommer att vara hd inom 2-3 år, är jag helt säker på. det enda felet är ju att folk inte än har teknik att spela upp det. hd-tv kommer bli nästa verklighet. alla proffs ratade även dv när det kom ut men sen märkte folk fördelarna och de valde att satsa på det, trots dv:s "dåliga" upplösning. hyr kameror i de klasserna när du ska filma istället för att lägga ner så mkt pengar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kommer att dröja många, många år innan folk har bytt ut sina DVD-spelare till nya HDVD-spelare...HDVD-spelare som ännu inte ens finns (två standarder kommer - man får chansa på vilken som vinner). Dessutom ska folket också köpa nya HD-skärmar.

 

Så - man kan njuta av HDV från kameran i en HD-skärm - men när det är dags att leverera så skalar man ner till vanlig skitPAL. jag gissar att skitPAL fullständigt dominerar i 5-7 år till - både på DVD och broadcast-fronten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inge personliga erfarenheter om HDV men vad ja har hört så ska det vara rätt kasst. Det beror på vad du jobbar med. Här på Mekaniken så kommer det in något som e filmat på HDV sällan, det som kommer in är lågbudget och verkar totalt har ersatt DVmatrialet. Om du jämnför HDV med DV så är upplösningen det ändå som är bättre. Sony's HDR-HC1 är en 1chippare och ska tydligen ge rätt risiga färger och är väldigt dålig i lågtljus.

Det är även extremt kompirmerat. Tänk dig själv 3x upplösningen (eller vad det ligger på, den har ju inte 1920) på samma bandbredd som DV.

Det är även interpolerade frames, altså inte 25frames/field(x2) utan endast redan ihopkörda frames vilket ser rätt crap ut på TV. allt för att kunna spara information.

 

Som jag har förstått det måste du även re-komprimera allt importerat som importeras i mpeg2 (tror ja?) till typ uncompressed avi eller qt för att kunna ha full möjlighet att färgkorrigera osv.

 

Men om du kollar på HDR-HC1 som är väldigt billig, betydligt billigare än XL2an, så är det antingen eller. för om du ska hålla dig up-to-date så måste du ändå invistera i en riktigt DVCPROHD som kör på minneskort.

 

Du kan läsa den här fina diskusen:

http://fxhome.com/forums/viewtopic.php?t=21210&postdays=0&postorder=asc&start=15

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej! nä köp ingen DV kamera! vänta så att det får lugna sig lite! HDV är ju grymt dåligt i mitt tycke! ett komsument format där man tryckt ner hd på ett DV band. Sjukt! och att redigera i det.... Nä då är Panasonic mycket mer intressant! men dyrt somd et ser ut nu! men men....

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Stockholm]Jag har inge personliga erfarenheter om HDV men vad ja har hört så ska det vara rätt kasst. Det beror på vad du jobbar med. Här på Mekaniken så kommer det in något som e filmat på HDV sällan, det som kommer in är lågbudget och verkar totalt har ersatt DVmatrialet. Om du jämnför HDV med DV så är upplösningen det ändå som är bättre. Sony's HDR-HC1 är en 1chippare och ska tydligen ge rätt risiga färger och är väldigt dålig i lågtljus....[/citat]

 

Det är synd att säga att HDV skulle ge dåliga färger och vara kasst. Har personligen filmat med sonys fx1 och z1 och är väldigt imponerad både av kamerorna och återgivningen. Har inte kört med någon DV kamera som gett mig samma resultat efter jag har konverterat hd till dv. Okej visst, det är bökigt och kasst att klippa i men det kommer säkerliggen bli bättre....:-)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=krockis][citat=Stockholm]Jag har inge personliga erfarenheter om HDV men vad ja har hört så ska det vara rätt kasst. Det beror på vad du jobbar med. Här på Mekaniken så kommer det in något som e filmat på HDV sällan, det som kommer in är lågbudget och verkar totalt har ersatt DVmatrialet. Om du jämnför HDV med DV så är upplösningen det ändå som är bättre. Sony's HDR-HC1 är en 1chippare och ska tydligen ge rätt risiga färger och är väldigt dålig i lågtljus....[/citat]

 

Det är synd att säga att HDV skulle ge dåliga färger och vara kasst. Har personligen filmat med sonys fx1 och z1 och är väldigt imponerad både av kamerorna och återgivningen. Har inte kört med någon DV kamera som gett mig samma resultat efter jag har konverterat hd till dv. Okej visst, det är bökigt och kasst att klippa i men det kommer säkerliggen bli bättre....:-)[/citat]

 

Det jag har sett så är matrialet som kommer från HDV kameran betydligt sämre färgåtergivning än det jag åstakommit med DV. Men såklart så handlar det ju om vem som hållit i kameran, belyst osv. men ja, smaken är som baken.

Jag skulle inte köpa något nytt nu. Varken DV eller HDV. Ligg lågt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Technician]Här är en sample ifrån panasonics nya kamera HVX200,

 

http://www.ramgate.com/Files/hvx_1080-24p_demo_footage.wmv[/citat]

 

Jösses den där kameran ser ju ut att käka Sony och Canon maskiner till frukost. Jag hitta en sida som kika lite närmare på den här.... http://www.dvxuser.com/articles/HVX200/ Tur att jag inte är så seriös med min hobby annars hade det nog blivit dax att förhandla med frugan. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=anders10]Hej!

 

Går här och drömmer om en ny kamera.. en XL2:a..! Men så är ju frågan som kanske många ställer sig. Blir HD-formatet nästa stora grej, eller blir det bara en kortvarig flopp? Är det läge att vänta ett par år och se vad som händer,

vilket håll det går på.. Och hur länge skulle ni tro att det dröjer innan HD dominerar marknaden om det nu går på det hållet!

Det kanske är lite dumt att investera en hel del pengar i en kamera som är

"gammal" redan om två tre år? Och då visar det kanske sig att om man hade väntat ett tag så hade man fått en betydligt bättre kamera till halva priset..!

Men det är klart, så är det ju när det gäller tekniska prylar allt blir bara bättre och billigare med tiden..

Jag vet inte riktigt vad jag skall göra! Samtidigt hade det kanske varit tillräckligt med en XM2:a..

Ja, ja att drömma kostar ju inget i alla fall!![/citat]

 

 

XL2 är ingen HDV kamera, utan en miniDV kamera. Canon XL H1 måste du köpa för att få HDV, eller köpa från någon annan kameratillverkare.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe][citat=Technician]Här är en sample ifrån panasonics nya kamera HVX200,

 

http://www.ramgate.com/Files/hvx_1080-24p_demo_footage.wmv[/citat]

 

Oj. Det där såg verkligen inte bra ut för att vara HD. Inte alls samma detaljrikhet som t ex FX1. Det ser inte ens HD ut. Det ser ut som väldigt bra DV - inte HD.[/citat]

 

Håller inte alls med! ser platt ut! och en grymt tradig fotograf har "suttit" bakom den kameran! Men det är inget fel på detaljerna! släng upp en länk eller ett eget exempel från en FX1'a som skulle ha mer detaljer än bilder från en HVX200.

 

=)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har varken serverutrymme eller rättsliga möjligheter till det just nu. Men jag kanske kan göra det senare. FX1 "klipper" inte hudtoner på samma sätt som exemplet visar. Väldigt fula hudtoner. Men det kan ju kanske eventuellt vara fotografen. Förstår bara inte hur han kan misslyckas med exponeringen av en tät närbild på ett ansikte. Det påminner mycket om DVX100 som jag också tycker är en enormt tråkig, steril kamera som fullkomligt skriker "video" rakt i ansiktet på tittaren.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Jag har varken serverutrymme eller rättsliga möjligheter till det just nu. Men jag kanske kan göra det senare. FX1 "klipper" inte hudtoner på samma sätt som exemplet visar. Väldigt fula hudtoner. Men det kan ju kanske eventuellt vara fotografen. Förstår bara inte hur han kan misslyckas med exponeringen av en tät närbild på ett ansikte. Det påminner mycket om DVX100 som jag också tycker är en enormt tråkig, steril kamera som fullkomligt skriker "video" rakt i ansiktet på tittaren.[/citat]

 

Okey. Ja hudtonerna va inte vackra och ja det ser ut som video! lite väl mycket från de klippet för min smak! men är helt övertygad att det går att få ut fruktansvårt mycket bättre bilder än de vi såg här! bara scenografin andades 80 och därför tyckte jag att de spädde på video kännslan om man nu kan resonera så? =) ja ja DV100 tycker jag både bra och dåligt om! de bilderna jag har fått ut är den va de inget större fel på! Men en PD 170 är mycket mer rubust och trevligare att arbeta med! smaken är som baken! tack å hej!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en HDR-HC1 sedan sept05 och har tidigare använd en TRV20 (ca 4år nu). Jag är mycket tillfredställd med vad kamera presterar.

Tyvär har jag inte sett resultatet av en 3chips CCD, så jag kan inte uttala mig och skillnaden, ang färgbrus eller dynamik.

Du kan läsa en test på http://www.camcorderinfo.com/content/Sony-HCR-HC1-Review.htm

Jag ser min video på en WXGA projekor (bara 1280x720) och även det är en förbättring som jag uppskattar.

Mitt råd är köp HDV om du kan godta prisskillnaden.

 

Hans

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Det påminner mycket om DVX100 som jag också tycker är en enormt tråkig, steril kamera som fullkomligt skriker "video" rakt i ansiktet på tittaren.[/citat]

 

menar du DV100? DVX100 är ju den kamera som många valt just för att man kan klämma ur något som påminner om film. Wim Wender använder gärna DVX100 t.ex. - blåser ut det på film och vinner festivaler.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=mjg]menar du DV100? DVX100 är ju den kamera som många valt just för att man kan klämma ur något som påminner om film. Wim Wender använder gärna DVX100 t.ex. - blåser ut det på film och vinner festivaler.[/citat]

 

Jepp! "Land of plenty" är grymt bra & snygg! såg den i Göteborg! och där fanns det inget att klaga på! DV till 35 fungerar fin fint!

Länk till kommentar
Share on other sites

jag gillar inte alls HDV av samma orsaker som Stockholm tidigare angav, plus det enkla faktum att det inte går att redigera alls utan att komprimeras om eftersom det är sequens-komprimerat. Ie ett antal frames ingår i varje komprimering istället för att varje frame komprimeras för sig.

XL-2:an däremot är jag väldigt imponerad av, & kommer förmodligen spela in mitt nästa project med en sån, om jag inte får tag i en ÄKTA HDCam istället/att komplettera med.

....vilket ios inte set HELT otroligt ut :-)

 

HDV är ett konsument-format, det får man vara medveten om när man köper en.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...