Gå till innehåll

Era Jul traditioner!


tomgrejs

Recommended Posts

Finns redan en tråd för vad man önskar sig av Tomten. Men något som alltid är lika kul är alla traditioner. Vad gör ni på julafton?

 

Själv brukar jag jämt klara ut Final Fantasy VI. Sista bossen är inte den lättaste.. :) Och så kanske vi ser på nån film ibland. Men det är jämt olika filmer så det känns inte så traditionsenligt. Annars är det fint att vara ute och leka i snön.. :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Det brukar mest bli strulit, om man ska vara hos fajjan eller mossan, sen brukar jag och brossan spela playstation om han är här..

fast det går inte nu för jag har tappat bort fjärren till min tv, så jag kan inte sätta den på AV och det är sånt noname skit så en sån multifjärr funkar fan inte!

 

men fan det ska bli trevligt med lite jul igen

Länk till kommentar
Share on other sites

Min jultradition är att jag inte firar jul :-D - detta sedan 15 år tillbaka i tiden.

Däremot firar jag givetvis snubben från Nazarets födelsedag. Jag tänder ett ljus och filosoferar i en timme.

 

För mig är det en befrielse att ha hoppat av julvansinnet. Nu har jag fått barn så om några år väljer jag nog att fira jul för hennes skull - grupptrycket är stort och alla hennes kommande kompisar firar givetvis jul.

 

Det ultimata är att smita från den kollektiva konsumistiska psykosen och dra utomlands tills nationen kommit till sans igen. Om jag har råd så tar jag min lilla familj till Thailand varje jul i fortsättningen.

 

Hallelujah!

Länk till kommentar
Share on other sites

Försöker undvika allt vad julfirande heter. Brukar bli nån julmiddag med farsan brorsan och hans fru på juldagen eller så, men annars tar det passivt, tänder ett par ljus, undviker all takbelysning, tar det lungt, tänker på livet och dess stora frågor. Ser gärna några juliga mysiga matinéfilmer och bara njuter i all stillhet.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=mjg]Min jultradition är att jag inte firar jul :-D - detta sedan 15 år tillbaka i tiden.

Däremot firar jag givetvis snubben från Nazarets födelsedag. Jag tänder ett ljus och filosoferar i en timme.

 

För mig är det en befrielse att ha hoppat av julvansinnet. Nu har jag fått barn så om några år väljer jag nog att fira jul för hennes skull - grupptrycket är stort och alla hennes kommande kompisar firar givetvis jul.

 

Det ultimata är att smita från den kollektiva konsumistiska psykosen och dra utomlands tills nationen kommit till sans igen. Om jag har råd så tar jag min lilla familj till Thailand varje jul i fortsättningen.

 

Hallelujah![/citat]

 

Du kan ju köpa en Ipod mini till henne och hedra den helige Steve Jobs om inte annat. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har nog riktigt inga Jul traditioner. Snarare rutiner. Vi dansar ALDRIG runt granen. Jag hatar att dansa... Men däremot så ser jag på kalle anka klockan 15.00 hur tråkigt det än är. Eller tråkigt och tråkigt, jag har snart sett det snart 15 gånger så man vet ju vad som händer... På kvällen så äter vi julbord. Efter det så kommer tomten (Oftast jag)... Men mer än så är det inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

hahaha., jag kom ihåg när jag var liten, så spelade vi in kalle anka och såg det hela vintern!!

-men nu för tiden räcker det med en gång per år.

 

några filmrekomendationer då? är det ett päron till farsa firar jul eller tomten är far till alla barnen som gäller?

vad ser ni på för filmer?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mr.Man]

 

Du kan ju köpa en Ipod mini till henne och hedra den helige Steve Jobs om inte annat. ;)[/citat]

 

Nej, för tusan...iPods är passiva grejer - skulle aldrig köpa sån skit. Hon ska få en PowerBook med en massa kreativa program så att hon kan skapa och inte bara konsumera vad andra skapat.

 

Förhoppningsvis så kommer det dessutom fortfarande att finnas få spel till Mac i framtiden så att hon inte torskar på sån skit och stannar i utvecklingen.

 

Visserligen tycker jag att Mac är ett bra verktyg, men jag måste erkänna att jag egentligen knappt vet vem Jobs är. Har är Apple's grundare har jag förstått - och så sponsade han Scorseses dokumentär om Dylan (stod i DN Kultur). Det är ungefär allt jag vet om den mannen.

 

För mig är Apple bara ännu ett amerikanskt kapitalistiskt företag som suger av aktieägarna varje kvartal. Dom råkar dock göra dom bästa verktygen som jag behöver i mitt skapande. That's it.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tomgrejs]några filmrekomendationer då? är det ett päron till farsa firar jul eller tomten är far till alla barnen som gäller?

vad ser ni på för filmer?[/citat]

 

"Ett päron till farsa..." är ju given till jul. :) Om man är mer negativ till julen (vilken många här verkar vara) kan väl Bad Santa vara ett alternativ.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Min familj och släkt är rätt liten och varje jul blir olik den förra. Senaste julen tittade vi på Simpsons istället för Kalles Julafton... Till och med mormor gillade Simpsons =) Visar sig dock om det blir en ihållig tradition eller inte...

(inte ens en gran är tradition för oss... möjligtvis julklapparna)

Länk till kommentar
Share on other sites

först gör man ingenting ett bra tag (spelade quake förra året), sen äter man mat, sen gör man ingenting ett tag till, sen kollar man på kalle anka och efter det kommer tomten (ibland).

sen gör man ingenting ett tag till och sen kollar man på Karl-Bertil Jonssons julafton och sen gör man ingenting ett tag till och sen kollar man på svensson svensson (ibland)

 

gör ingenting = hänga framför TVn och kolla på simpsons eller nått sånt

 

är det bara våran familj som kollar på karl-bertil förresten, det är ju det bästa på hela julen :l

Länk till kommentar
Share on other sites

Brum brum... Upp till Norrland, fast södra delen.

 

Äta, stressa, julklappar och en vansinnig tomtedräkt som är fläktdriven och surrar som en pc med riktigt billig fläkt.

 

Sitta still på juldagen och försöka få undan allt som är i vägen, se någon matiné på TV. På kvällen lite bio och hoppas att det är relativt bra och inte dubbat till Svenska. Södra Norrland ni vet.

 

Några år så såg jag alltid nightmare before christmas på julafton istället för kalle anka.

 

Men framförallt så är det att umgås med människor, dvs släkten. För alla är upptagna med sina familjer och släkter. Så det står väl inte på förrän man återupptar familjens tradition på julfrukost hemma hos någon, här kan man integrera bekantskapskretsen.

 

God Jul på er. Lugn och Ro är nog den finaste presenten man kan få.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...