Gå till innehåll

Var kan man sälja ett manus?


philipdante

Recommended Posts

Godmorgon!

 

Tänkte göra mitt första inlägg här med en fråga som jag funderat på ett tag.

 

Om man ska sälja ett färdigskrivet manus på svenska, vart vänder man sig då? Om jag hade skrivit ett på engelska hade det kännts naturligt att ta kontakt med en manusagent för att dessa personer ska sköta försäljning av det och övriga förhandlingar.

 

Men hur fungerar det för manus skrivna på vårt underbara språk?

 

Vänliga hälsningar

 

Philip Dante

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är ingen expert påområdet då jag med glädje filmar mina egna manus för egen maskin, förhoppnignsvis med lite bidrag då och så...

Men jag förstår inte vad det skulle spela för roll att manuset är skrivet på svenska och inte engelska. går väl lika bra att skicka det till en agent för det...

Vissa av dem kan ju faktiskt svenska...

 

 

Här är den tråd jag hittade när jag sökte lite, och som snuddar vid ungefär samma ämne: http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=4331&highlight=Skicka

 

Det finns säkert fler...

 

Adam

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har ett par produktionsbolag som jag tänkte lista här för andra användare som är intresserade:

 

Filmkreatörerna AB

Åkersjövägen 4

461 55 Trollhättan

(Traditionell post och synopsis + manus)

 

Malin@bobfilmsweden.com

(Pdf format, synopsis + treatment)

 

Götafilm AB

Konstepidemins väg 6

413 14 Göteborg

(Traditionell post, manus)

 

Svensk Filmindustri

Åkersjövägen 4

461 55 Trollhättan

(Traditionell post, manus)

 

Tobias Åhström (Tre vänner)

Ragvaldsgatan 14

11876 Stockholm

(Traditionell post, manus)

 

Zentropa Productions, Köpenhamn

Filmbyen Postbox 505

Avedöre Tvaervej 10

2650 Hvidovre, Danmark

(Traditionell post, manus)

 

Breidablick Film Sweden

Åkersjövägen 4

461 55 Trollhättan

(Traditionell post, synopsis + treatment)

 

Peter@illusionfilm.se

(synopsis + treatment)

 

Förutom dessa finns de stora SF, Sandrew m.f.

 

 

Vänliga hälsningar Dante

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har jobbat i tio år i dramabranschen. Jag har aldrig hört talas om att någon lyckats sälja ett manus till ett svenskt produktionbolag. Var skulle dom pengarna komma ifrån?

 

Man söker stöd för att skriva manus från SFI eller någon filmfond och detta i samarbete med ett produktionsbolag som tänt på idén. Det har däremot hänt att bolag med mycket pengar bakom sig köpt optioen på framgångrika böcker (tyåp Wallander) för filmatisering.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så vart ska man vända sig i sådan fall om man har ett färdigskrivet manus men inte möjligheterna att producera det?

 

Vem är det som köper de manus som skrivs utan att man redan har ett filmbolag som backar upp en? Eller säljs det aldrig några sådana?

 

Varför är producenter intresserade av att man ska skicka in manus till dem om de aldrig köper något?

 

Vänliga hälsningar

 

Philip Dante

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Att sälja ett svensk skrivet manus i Sverige är inte så svårt som man kan tro. Man måste först av allt kunna ha tålamod, tro på sin idé å kunna sälja den. Sen gäller de bara att tvinga på bolagen sin idé så att de blir intresserade. jag personligen har lyckats "sälja" 2 stycken långfilmmanus. Men i sverige säljer man inte inte enligt de kontrakt jag har, man får typ en viss % av intäkterna, av allt som är bundet till filmen. De går att få igenom sitt manus bara man vill och inte ger upp.

 

här är en stor del av de bolag som kan producera era filmer.

http://www.sfi.se/sfi/smpage.fwx?page=7100

Länk till kommentar
Share on other sites

Grattis till sålda manus, kul att få bekräftelse på ens arbete!

 

Hur som helst. Kan man sätta något standardvärde på ett manus som säljs i Sverige? Hur mycket slantar trillar ner i fickan på en manusförfattare på slutet om man räknar med att manuset blir en standard svensk biofilm.

 

Kanske svårt att säga en exakt summa men det skulle vara intressant om man fick något svar på detta.

 

Vänliga hälsningar

 

Philip Dante

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...