Gå till innehåll

Sony DCR-VX1000E info?


Zhyron

Recommended Posts

Jag kollade igenom länkarna högst upp på forumet men hittade bara en recension på kameran som inte sa speciellt mycket.

 

Är det nån som har info på denna kameran?

Överförs det med firewire som de flesta dv-kamerorna?

Hur är kvaliteten (jag vet det beror på ljuset osv, men kan ni säga nått om det)

Hur många/vilka manuella inställningar finns det om några?

Vad kan man skaffa till den tex filter osv?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=Zhyron]Jag kollade igenom länkarna högst upp på forumet men hittade bara en recension på kameran som inte sa speciellt mycket.

 

Är det nån som har info på denna kameran?

Överförs det med firewire som de flesta dv-kamerorna?

Hur är kvaliteten (jag vet det beror på ljuset osv, men kan ni säga nått om det)

Hur många/vilka manuella inställningar finns det om några?

Vad kan man skaffa till den tex filter osv?[/citat]

 

Anledningen till att det finns ganska tunnt med info om den första riktigt bra DV-kameran är väl att Sony la ned tillverkningen av den i slutet av 90-talet. Den var jättebra då. Idag finns det betydligt bättre. Det enda jag minns är att den bara hade 4x3 läge. Den har ju alla manuella funktioner som behövs men jag vete tusan om Sony ger support på den längre. Allen Daviau fotade en väldigt snygg kortfilm med den som hette Sweet. En av dom första Magic Bullet-produktionerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi kommer att få låna denna av ett resurscentrum, vi fick välja mellan denna eller en mini-dv. Förhoppningsvis är den bättre än mini-dvn.

 

Om den bara har 4x3 läge kan vi inte få 16:9 format på nått sätt?

Jag har hört man kan göra det i efterarbetet men har det nån inverkan på kvaliteten? Eller gäller det bara ha koll på att det viktiga kommer mitt i bilden så att det inte försvinner sen

Länk till kommentar
Share on other sites

vx1000 är en mini-dv kamera men kallas väl för en semiproffskamera till skillnad från konsument minidv. vet inte vad jag ska säga om vx1000, det är en bra kamera då den kom ut som munthe sa. slutade tillverkas 99 tror ja och därav är de flesta rätt slitna och mkt använda. fortfarande väldigt populär bland skateboard filmare har jag en känsla av. du överför via firewire som vanligt. du får göra fusk-wide screen i efterarbetet, dvs du lägger på två svarta kanter underst och överst, påverkar dock inte bildpropositioner, vilket gör att det fortfarande blir 4:3 med svarta kanter helt enkelt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, alltså, kameran HAR 16:9 läge, men den har ju ingen 16:9 CCD så det är ju fråga om fusk-varianten, men det går alltså att spela in i 16:9. (Åtminstone gjorde jag det med den kamera jag lånade nyligen).

 

Kameran i sig är väl ganska bra, men har lite dåliga egenskaper i lågt ljus om jag minns rätt, så man bör väl hålla sig i hyfsat väl belysta miljöer. Den saknar LCD vilket är ett minus, men det går naturligtvis att koppla in en extern monitor till den vilket är rekommenderat i det läget. Den saknar också manuell zoomring vilket jag tycker är ett stort minus, men det är väl ganska få kameror som har det i den prisklassen. Men annars en helt okay kamera i mitt tycke.

 

Sedan som krockis sade, så är VX1000 en miniDV kamera, så vad alternativ-kameran var är ju lite otydligt känns det som. Förmodligen en mer kompakt billigare konsumetvariant, och i så fall är ju VX1000 helt klart att satsa på känns det som.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Zhyron]Det kan nog bli lite svårt att fixa en LCD skärm. Är den åtminstone lätt att kolla det man filmat? Som de vanliga mini-dv kameror som man bara kan spola tillbaka på och kolla klippet[/citat]

 

 

Inomhus fungerar en TV eller dylikt ganska bra som komplement till sökaren i kameran faktiskt. Just så man slipper sitta med ögat tryckt mot sökaren. Ger en lite mer rörelsefrihet. (Och på sätt och vis lite mindre eftersom man måste ha en sladd till monitorn/TV'n då iofs)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...