Gå till innehåll

"chaos"-effekt


Mikael_hs

Recommended Posts

Hejsan, i min film har huvudkaraktären hamnat i ett schocktillstånd och är påväg hemmåt. Jag vill skapa en effekt som visar detta chocktillstånd/världsfrånvaro. Jag tänkte mig något i stil med en fisheye-aktig bild samt något i stil med hur världen blir när Frodo sätter på sig ringen i lotr (skrev om detta förut), alltså väldigt tumultartat. Detta ska uppfattas som från huvudkaraktärens synvinkel, så man behöver inte klippa ut henne och göra henne "normal" då hon inte syns.

Någon som har några förslag? =)

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gjorde en effekt för ett tag sen som du kanske kan ha använding utav. Om du har After Effects så ska försöka förklara så du förstår.

 

Lägg in klippet på tidslinjen.

 

Lägg in samma klipp på lagret ovanför och klicka pilen bredvid texten på lagret så hoppar Transform fram nedaför. Tryck på pilen bredvid transform.

 

Nu hoppar det fram lite mera text längst ner så står det opacity. Dra ner det, till 50 % kanske, beror på hur mycket du vill att det ska synas.

 

Tryck sedan i klippet i Comp viewn så ser du gula fyrkanter längst ut på klippet. Dra ut dem så att klippet blir större.

 

Du kan antingen låta det vara så här eller så fortsätter du ;)

 

För att få det att röra lite på sig så kan vi ändra positionen på den hela tiden.

 

Så det du gör är att du trycker på klockan bredvid Position. Då kommer det att dyka upp en liten symbol på tidslinjen. Den markerar vart "positionen" börjar sedan kan du dra fram lite på klippet och bara ändra positionen lite så dyker det upp en symbol igen. Den visar vart rörelsen slutar. Det som händer emellan sköter AE själv. Sen kan du göra så massa gånger.

 

Hoppas du förstår, det sista blev väldigt grötit hah ;) Men är det något så är det bara att fråga! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

En annan klassiker som är busenkel att göra i redigeringen är att lägga två identiska klipp ovanpå varandra på timeline men förskjuta det ena klippet några bildrutor och göra det aningen transparant. Det ger en blurrig släpande effekt som om man var full eller snurrig i huvudet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket! Jag har dock tänkt, det är inte direkt fisheye jag vill efterlikna. Det är snarare att bilden ska bli "såsig", fast minst i mitten och mer åt sidorna. Som om rummet blir utdraget och längre ju mer åt sidan man tittar på bilden.

Basically, lite åt när frodo sätter på sig ringen i lotr hållet, fast behöver väl inte vara lika spektakulärt.

Men med allas hjälp vet jag ungefär hur jag ska göra! =)

(om någon har några mer förslag, skriv dem!)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe. jag testade att göra det där när man sänker "opacity"

Så här gjorde jag. Jag la min film i timelinen. Sedan la jag dit 2 klipp över klippet (allså samma klipp)

Sedan drog jag ner Opacity till 50% och 60 %. Sedan förstorade jag en och förminskade den andra. plus att jag flytta omkring dom lite för att få de snyggt. Sedan testade jag det där med motion grej oxå :)

Så jag flyttade bilden lite (medans jag hade klockan in-tryckt) sedan flytta jag fram 3 frame å så forsattae jag så. Så gjorde jag med båda klippen med 60% och 50% opacity. Blev rätt bra. Allt var för sig bara huller ombuller eftersom att det gick så fort när man tryckte på play å hela föreställningen var över efter 3-5 sek.

Iaf blev rätt nöjd ;) Det här var bara så jag gjorde. Man får ju göra som man vill.

 

 

Observera: Efersom att allting gick så fort kan man sakta ner lite på klippet när man redigerar sen. (rekommenderat)

 

 

MvH/ Timmy

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=T-kock]Se "lock, stock & two smoking barrels"

 

När Ed förlorar 500 000 på pokerspelet och går ut. Kameran filmar hans överkropp och följer med och bakgrunden är allmänt suddig och så är det typ nån trace-effekt på det. Svårt att förklara.[/citat]

 

Jäkligt bra film förövrigt. Grejen som gör just den scenen speciell är väl för att de använder sig av perspektivförskjutning i början och sedan ser kameran ut att sitta fast på Ed. Coolt som fan är det iallafall.

 

[citat=ymmit]

 

Observera: Efersom att allting gick så fort kan man sakta ner lite på klippet när man redigerar sen. (rekommenderat)

 

MvH/ Timmy[/citat]

 

Nej, det är inte det bästa man bör göra eftersom det blir hackigt då, bättre att låta bakgrunden gå lite långsammare, och inte bara "flytta fram 3 frames" som du gjorde, 3 frames är ju bara 1/10 sekund så därför gick ditt klipp så snabbt. Då blir effekten mer skakig än flytande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...