Gå till innehåll

Digital Video in i PC:n?


phrick

Recommended Posts

Ni får ursäkta ett par dumma frågor, men jag är inte ens nybörjare än. :)

 

Jag planerar att inom kort köpa en digital låg-/mellanbudgetkamera, men har ingen aning om hur det går till att få in DV:n i datorn. (Kanske skall tillägga att jag har firewire integrerat på mitt moderkort...)

 

- Måste jag köpa ett videoredigeringskort också, eller räcker det med min befintliga firewireport för att överföra videon från DV-kameran?

Om inte, exakt VAD skall man ha ett videokort till? Vad är det för fördelar med ett videokort? Blir inte filmen omkomprimerad i datorn om jag använder ett videokort?

 

- Är det något speciellt man bör tänka på när man väl skall köpa DV-kameran? Har väl tänkt att lägga ut 12 000-16 000 kr på den.

 

Jag tar gärna emot förslag på vettiga kameror i den ovan nämnda prisklassen om det är någon som har något att rekommendera.

Jag är inte så kräsen (än), men jag skulle gärna vilja ha så mycket manuella inställningar som möjligt.

 

 

Alla tips uppskattas...

 

Tack på förhand,

Martin

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Phrick.

 

Har du Firewire på ditt moderkort så räcker det fullgott till att få in och ut video från datorn. Bitraten på DV är ca 3.6MB per sekund och denna är konstant. Detta klarar de flesta system av att skicka kontinuerligt.

 

Skillnaden med att ha ett videoredigeringskort kommer ofta vid själva redigeringen då kortet har stöd för olika typer av effekter, keying, toningar, mpeg kodning. Är du ute efter ett bra kort till hyffsat pris kan du kolla på DV-RAPTOR alt DV-STORM från Canopus. Dessa kort klarar av en hel del effekter i realtid på upp till 5 videospår samtidigt. Skillnaden ligger alltså till stor del i hur pass realtid du vill kunna arbeta. Redigerar du mycket och lägger effekter direkt i redigeringsprogrammet så kan ett videokort vara något för dig. Gör du som jag och efterarbetar allt i AfterEffects så behöver du knappast ett redigeringskort. Tyvärr så har inget av dessa kort något större stöd för sina funktioner i aftereffects så där skulle kortet vara meningslöst.

 

Angående kameror så är det viktigt att kameran stödjer både DVin och ut. Detta brukar kosta någon tusenlapp extra för att få men är klart värt priset. Även om man inte tror sig behöva in och ut på kameran initialt så kommer man förr eller senare stöta på en situation då man skulle behövt den extra funktionen. Köpte nyligen en liten Panasonic NV-DS65 och var oerhört imponerad över vad denna kamera presterade trots sin ringa storlek och enchips CCD. Ljudet var helt OK vilket brukar vara ett problem med mindre kameror. Bilden var skarp och fin och möjlighet till manuell kontroll av bländare, slutarhastighet och vitbalans. Kameran kostar kring 7500 ink moms och har DV in och ut. Vill man gå upp några tusenlappar till så har även denna kamera analog in vilket kan vara bra ibland.

 

Dock så ska man ju vara medveten om att ingen kamera egentligen är designad för att fungera som redigeringsbandare, detta sliter mycket på trumman och gör kameran snabbt sliten. En bra idé om man skall redigera mycket kan vara att investera i någon liten bandare också så man slipper slitaget på kameran.

 

 

Ha de

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Skall börja med att tacka så hjärtligt för svaren och den övriga informationen!

Fick mer vettig info från ditt svar än vad jag lyckats få under en veckas

våldsamt sökande på internet, samt diverse samtal med s.k. "videoexperter"

(read: SIBA/ONOFF osv :))

 

Jag kommer att precis som du att efterarbeta rubbet i Digital Fusion/After Effects,

vilket då borde innebära att jag inte kommer ha någon större användning av ett videokort.

Detta innebär i sin tur att jag kanske kan lägga lite mer pengar på kameran.

 

Jo, man har läst överallt att man helst bör satsa på en med 3 st ccd.

Har nu hittat ett par intressanta, en Panasonic NV-MX500 och en Canon XM-2.

Båda dessa har DV in/ut.

 

Canon XM-2 ligger ca 5000:- högre i pris än Panasonic-varianten.

Tror ni att det kan vara värt de där extra tusenlapparna för att få en Canon istället?

 

What's the word on the street? Canon eller Panasonic? Eller kanske t o m något annat märke

i denna prisklass (som nu har stigit till närmare 25 000:-)

 

 

Tack igen,

Martin

Länk till kommentar
Share on other sites

Då jag filmar en del så har jag testat en rad olika kameror. Sony är enlig min smak, onödigt dyrt och har haft en del klagomål på dåligt ljud. Panasonic har jag inget ont att säga om, ljudet är ofta mycket bra på deras lite dyrare kameror, MX-500 eller den lite äldre DX-110. Canon XM-2 är bra för sin enormt trevliga utformning med handtag att hålla i samt en hel del tillbehör. Bra ljud och fin bild.

 

Kolla denna tråd.

http://www.voodoofilm.org/forum/topic.asp?topic=464

 

ha de

Länk till kommentar
Share on other sites

För övrigt så tycker jag dessa sajter skriver ärligt och bra info om olika kameror.

 

http://www.cyberphoto.se

http://www.scandinavianphoto.se

 

Kolla även in dessa gamla rävar. De har hållit på länge med DV kameror och är mycket kompetenta. Där köper iallfall jag mina DV grejer. Kanske inte billigast men man får iallfall kompetenta svar från personer med praktisk erfarenhet.

http://www.lrtv.se

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...