Gå till innehåll

Handlingen i kortfilmer


Mandork

Recommended Posts

Jag har knappt sett en enda kortfilm i mitt än så länge relativt korta liv. Undrar därför hur en kortfilm bör vara "upplagd". Kan man verkligen använda sig av den klassiska dramturgin, eller blir det alltför utdraget då?

Intresserad av vad mer erfarna personer har att säga om saken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den erfarenhet jag har av kortfilmer (endast kortfilmer rättare sagt) är att dramaturgin måste "komprimeras". Själv brukar jag försöka kombinera presentationen med anslaget. Och på så sätt, när inledningen av filmen är över, kan man ägna sig åt det filmen går ut på.

 

Det här snacket om att kortfilmer är "lätta" att göra om man jämför med långfilmer tycker jag är skitsnack. I en långfilm har man mer tid till att bygga upp handlingen bit för bit. Det har man inte i en kortfilm, utan det är pang på rödbetan för det mesta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det du säger i slutet är precis det jag haft lite problem med. Fast det är ju manusförfattandet som på så sätt blir svårare (eller i alla fall lika svårt) medan ändå själva produktionen på många sätt måste bli enklare?!

Länk till kommentar
Share on other sites

Produktionen blir ju enklare så tillvidare att det inte blir lika många inspelningsdagar. Fast man ska aldrig säga aldrig, nisse här på forumet (medlem i Voodoo Film f.ö.) lyckades med konststycket att skjuta sin 26 minuters-film på 21 dagar. Fråga mig inte hur. ;)

 

Annars tror jag att det är den största skillnaden rent produktionsmässigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

%2$s skrev:
men visst låter det som att han kan något som ingen annan kan


Tvärtom skulle jag vilja påstå... strax över 1 min färdig film inspelat per dag är inte mycket för en enkel videoproduktion. Tycker i alla fall jag.
Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

angående dramaturgin i kortfilmer skulle jag vilja säga följande: det sköna med kortfilmer är att man slipper hitta på en hel invecklad historia med nån särskilt upptänkt hollywooddramaturgi (exempelvis alltså) eller så.. man kan göra en kortfilm på vad som helst! man kommer på en häftig dialog som man vill skjuta. då räcker det med att hitta en trovärdig miljö att spela in dialogen på, och trovärdiga omsändigheter. sen visar det sig ju om dialogen är så "häftig" när filmen är klar.

vad som helst säger jag. vad som helst.. :)

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Kortfilm är både enklare och svårare. Enklare för att det går snabbare att spela men svårare då man måste (oftast) göra en historia där man inte får lära känna personerna (eftersom de inte finns tid till det så ofta). Det är därmed svårt att känna sympati om någon dör etc, fast det beror ju på hur kort kortfilmen är med.

 

Jag lyckades också med konststycket att spela in 16 minuters färdig film på över en månad... 6 timmar inspelningmaterial, fast då var det skådespelarna det hängde på med.. =P Dock blev resultatet inget vidare men men...

Länk till kommentar
Share on other sites

I kortfilm bör man koncentrera handlingen runt ett el högst två ämnen. Annars blir det svårt för tittaren att både hänga med och hålla intresset vid liv. Några skillnader i dramaturgin är det inte. Fortfarande finns någon form av anslag, presentation, vändpunkt osv.

 

Utan detta skulle det enligt mig inte bli bra. Kortfilm tycker jag lämpar sig utmärkt för att bl a spegla vardagliga problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...