Gå till innehåll

Kroppsdelar till splatterfilm.


SplatterHead

Recommended Posts

Jag och ett gäng vänner håller på att planera för fullt inför våran splatterfilmsinspelning, och nu undrar jag följande:

 

1. Var kan man köpa Löshänder? (Blir skitdyrt om man gjuter i latex ju)

2. För alla ni som sett tromas filmer, dom har ett "slem" som nästan alltid är med när armar och ben separeras från kroppen, någon som vet hur man tillverkar detta "slem" eller vart man kan köpa det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Så dyrt är det inte att jobba med latex. Blir nog billigare än att köpa en färdig hand.. En hundring skulle jag tro det kan kosta med en hand (latex + alginat + gipsbindor)

 

Här är ett finger jag gjorde för ett tag sedan:

http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=5797

 

Fyll inte en handske med gips och gelatin eller vad det var.. Det låter ju inte som att det blir speciellt verklighetstroget.....!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=louis cyphre]Så dyrt är det inte att jobba med latex. Blir nog billigare än att köpa en färdig hand.. En hundring skulle jag tro det kan kosta med en hand (latex + alginat + gipsbindor)

 

Här är ett finger jag gjorde för ett tag sedan:

http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=5797

 

Fyll inte en handske med gips och gelatin eller vad det var.. Det låter ju inte som att det blir speciellt verklighetstroget.....![/citat]

 

 

Fan va snyggt finger. Tur att den inte låg i mitt kylskåp. skulle fan svimmat ;)

En fråga bara. Va använder du får blod och finns de något annat sätt att göra liknande fingrar med annat material än latex. Typ nåt man kan köpa i en vanlig ICA affär. Å beskriv då gärna hur man gör å va man ska använda :)

 

 

MvH/ Timmy

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=SplatterHead]Jag och ett gäng vänner håller på att planera för fullt inför våran splatterfilmsinspelning, och nu undrar jag följande:

 

1. Var kan man köpa Löshänder? (Blir skitdyrt om man gjuter i latex ju)

2. För alla ni som sett tromas filmer, dom har ett "slem" som nästan alltid är med när armar och ben separeras från kroppen, någon som vet hur man tillverkar detta "slem" eller vart man kan köpa det?[/citat]

 

Angående slemmet kanske Ultraslime skulle vara något att titta närmare på. Som jag förstår så är det ganska glansigt och väldigt strängigt (kan man säga så? :)) Ultraslime är väl det som används i de flesta skräckfilmer, fast kanske mest till att få monster att se mer mer levande (läs slemmiga) ut?

 

Finns hur som helst att beställa från utlandet...

Länk till kommentar
Share on other sites

Ang blodet.. hm, jag tog helt enkelt rödbetspad. Ser ut som blod, lite för kallt kanske men det fanns i kylskåpet:)

 

Du behöver i alla fall alginat om du vill göra ett bra negativ så du kan ju köpa skummlatex samtidigt.

Det är inte svårare än att du gör ett negativ med alginatet, runt tex ditt finger, ansikte(kom ihåg lufthål till näsan:) ), sedan lägger du gipsbindor runt alginatet för att ge stöd.

 

Fyll sedan formen med latex och låt det torka. Sedan är det bara att sminka.

 

Kolla på internet, finns säkert massa tutorials om hur man gör som är bättre än den här.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=louis cyphre]Ang blodet.. hm, jag tog helt enkelt rödbetspad. Ser ut som blod, lite för kallt kanske men det fanns i kylskåpet:)

 

Du behöver i alla fall alginat om du vill göra ett bra negativ så du kan ju köpa skummlatex samtidigt.

Det är inte svårare än att du gör ett negativ med alginatet, runt tex ditt finger, ansikte(kom ihåg lufthål till näsan:) ), sedan lägger du gipsbindor runt alginatet för att ge stöd.

 

Fyll sedan formen med latex och låt det torka. Sedan är det bara att sminka.

 

Kolla på internet, finns säkert massa tutorials om hur man gör som är bättre än den här.[/citat]

 

Vad använde du för latex?

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha jag tyckte väll blodet såg lite "B" ut ;)

Om ni vill veta ett bra blod recept är:

Mörk sirap , som man börjar att blanda med potatismjöl så blir de inte lika kladdigt. Sedan till sätter man vatten så att det är lite halv rinnande. Blod är ju inte helt rinligt lr vad man ska säga. Sedan till sätter man röd karamäll färg.

Om blodet nu är lite rosa aktigt kan ni testa att lägga till lite gul karamäll färg oxå. brukar göra susen :)

 

 

Å efter som att det här är en ståd om "Kroppdelar" så tänkte jag fråga en sak.

Jag undrar hur man gör sår. Hört att man kan ta trälimm och lite annat å sedan sminka. Går de å vad ska man ha mer i sånna fall? Och hur sminkar man egentligen. Ska man lägga på lite fejkblod å sedan vänta tills de har torkat lr hur gåre till :P?

Länk till kommentar
Share on other sites

Trälim och lite annat ????

 

Angående din fråga så kan du ju uppsöka bårhuset,har sett att de har ett och annat där, säj bara att du äger ett kebabhak så brukar man få det lite billigare. hehe skoja bara.

 

men ärligt talat tror jag att latex är det bästa alternativet.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=pinto]den här sidan kommer att komma till hjälp kanske :)

jag har köpt en av maskerna som finns.... skit grymmt:)

http://www.mapont.se/shop/

tror det finns händer okså,, annas kan man alltid göra dom skälv.

lycka till:)[/citat]

 

Tack för det fina omdömet, vi utökar ständigt.

 

masker och material för effekmaskering och egen tillverkning.

 

Mvh

Mats Öhlund

http://www.mapont.se

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej,

 

Som gammal räv inom mask effekter kan jag tipsa om att köpa vinyl händer (som handskar, finns även fötter) hos protestillverkare som Centri Gummifabrik i Stockholm. Några hundralappar så har man en perfekt, gjutsömslös hand. Bara att fylla den med lite slaktavfall:)

 

/Kaj

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

[citat=ymmit]Å efter som att det här är en ståd om "Kroppdelar" så tänkte jag fråga en sak.

Jag undrar hur man gör sår. Hört att man kan ta trälimm och lite annat å sedan sminka. Går de å vad ska man ha mer i sånna fall? Och hur sminkar man egentligen. Ska man lägga på lite fejkblod å sedan vänta tills de har torkat lr hur gåre till :P?[/citat]

 

Det finns nånting som heter dermawax som man skulptera direkt på huden och sedan använda smink och blod för att göra det realistiskt

 

Annars så kan man alltid gjuta av den kroppsdel som ska ha såret och tillverka en positiv gipsform, skulptera skadan i lera, gjuta av i gips igen och till slut fylla formen med antingen latex, skumlatex, gelatin eller silicon. Limma fast och sminka

 

Allt du behöver finns hos http://www.mapont.se

 

Bilden jag bifogar är ett enkelt sår gjort i dermawax inför halloween

jag.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=SplatterHead]Jag och ett gäng vänner håller på att planera för fullt inför våran splatterfilmsinspelning, och nu undrar jag följande:

 

1. Var kan man köpa Löshänder? (Blir skitdyrt om man gjuter i latex ju)

2. För alla ni som sett tromas filmer, dom har ett "slem" som nästan alltid är med när armar och ben separeras från kroppen, någon som vet hur man tillverkar detta "slem" eller vart man kan köpa det?[/citat]

 

En sak som jag testade en gång som fungerade fint var att när jag hade min gipsform av det jag skulpterat (ett ansikte, men en hand skulle ju fungera likadant) Så hällde jag flytande latex ner i gipsformen och hällde runt det tills det täckte hela ytan. Sen hällde jag ut latexen igen så att det bara återstod ett tunt lager på väggarna. När det stelnat vilket gick ganska fort (använd hårtork eller fläkt) så upprepade jag det minst 3ggr tills jag fick en någorlunda tjock mask.

Sen tog jag en flaska fogskum (som man tätar fönster med o likn) och sprutade ner i formen (det ekspanderar och blir lite som frigolit)

När det svällt och stelnat helt tog jag ut det ur formen och skar bort det överflödiga skummet som vält upp ur halsen.

 

Voila ett helt huvud, bara att måla eller sminka

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett effektivt och billigt alternativ till att köpa lösdelar eller gjuta i latex är att gjuta i gelatin eller skumgelatin.

 

gjut ett negativ av en hand eller vad du nu vill ha. Blanda till gelatinet och färga med karamellfärg, flocking och ricinsmink. Häll i formen och låt stelna.

 

För blod eller slem kan man använda sorbitol (från apoteket) eller Karo majssirap. Blanda med karamellfärg och förtjocka med pektin (mataffär).

 

mvh

/Sara

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...