Gå till innehåll

pc eller mac..


Kii

Recommended Posts

[citat=Klepoth]Är det gratis programmen man skall jämföra för att se om ett OS är kompetent? [/citat]

 

Nej, Freeware är helt ointressant. Cinellerra och andra är Open Source. Det är någonting helt annat.

 

[citat=Klepoth]50 000 dollar om jag förstått rätt. Men visst är det dyrt, Smoke är heller inte det billigaste och om man vill ha ett "mid-range" redigeringsprogram för Linux så håller jag med om att det inte finns någt att välja på. Men eftersom jag personligen mest håller på med 3d och compositing så har jag inte direkt saknat "mid-range" redigeringsprogrammen. Det enda jag använder redigeringsprogram till är ljud sättningen och då klarar jag mig med de gratisprogram som finns, all collorcorrection o.dyl. gör jag ju i compositing program.[/citat]

 

Piranah och Smoke är rena high end produkter meningen att användas för online och finishing. Ingen av dom är särskilt bra NLEer. Det är inte där deras styrka ligger.

 

[citat=Klepoth]Då måste jag göra något fel. Personligen går jag ju in i Synaptic, väljer program, klickar installera och sitter sen och pillar navelludd tills det är klart. Hmmm... Undrar varför det ändå funkar ? ;)[/citat]

 

Men som du själv sa; du använder ju inte särskilt avancerade program. De flesta kan inte ens mäta sig med Windows Movie Maker. S¨å då är det helt naturligt att du inte stöter på problem.

 

[citat=Klepoth]Du tror inte att det kan bero på att många programerare avnänder sig av linux och att det är vad de vill läsa om?[/citat]

 

Om man med programmering menar instruktioner för hur man installerar drivrutiner för ett grafikkort så kanske... När läste du senast ett uppslag i en Mac-tidning om hur man får ett grafikkort att fungera i din dator? Eller en femsidig special om drivrutiner för att kunna använda externa firewire-diskar? Sånt är plug and play på PC och Mac. Skönt tycker jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag måste nog faktistk hålla med om att Linux blivit mycket mer lättanvänt på senare år. Att installera program är oftast bara att klicka på en installationsfil numera (och har varit ett litet tag). Och då har det i mina fall rört sig om typ utvecklingsmiljöer, grafikprogram och serverprogram. Har aldrig behövt vara i närheten av en kommandoprompt.

 

Drivrutiner är samma sak där, ladda ner, klicka och vänta ett tag. Klart!

 

Visst har man möjligheten att göra det textbaserat, och det finns en liten kultur bland linuxanvändare att "textbaserat är tufft". Men, det är definitivt inget måste.

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis så.

Som jag försökte förklara med följande länk tidigare: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=58017

 

Summa summarum: I det stora hela så är linux lika lättanvänt som vilket OS med grafiskt gränssnitt som helst, det är bara annorlunda och varje OS tar sin tid att lära sig och med åldern så _kan_ den inlärningstiden öka.

 

I skolan har vi både linux och macar, men majoriteten av datorerna var sparcar så man fick lära sig ganska kvickt hur man använde Unix och de kommandon man använder för vardagligt bruk är oftast inte krångligare än de man lärde sig för DOS. Sen lärde man ju sig gärna lite extra för att man fick blodad tand, men det är en annan sak. Ibland vart man tvungen att använda mac, t.ex. när man skulle scanna eller så, men jag blev totalt galen på macarna eftersom tangentborden och teckenuppsättningen var helt knäpp... så jag har inte haft mkt till övers för macar.

Dvs smaken är som baken tredelad.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Scratty]Precis så.

Som jag försökte förklara med följande länk tidigare: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=58017

 

Summa summarum: I det stora hela så är linux lika lättanvänt som vilket OS med grafiskt gränssnitt som helst, det är bara annorlunda och varje OS tar sin tid att lära sig och med åldern så _kan_ den inlärningstiden öka.

 

I skolan har vi både linux och macar, men majoriteten av datorerna var sparcar så man fick lära sig ganska kvickt hur man använde Unix och de kommandon man använder för vardagligt bruk är oftast inte krångligare än de man lärde sig för DOS. Sen lärde man ju sig gärna lite extra för att man fick blodad tand, men det är en annan sak. Ibland vart man tvungen att använda mac, t.ex. när man skulle scanna eller så, men jag blev totalt galen på macarna eftersom tangentborden och teckenuppsättningen var helt knäpp... så jag har inte haft mkt till övers för macar.

Dvs smaken är som baken tredelad.[/citat]

 

Tangentbordsuppsättningar? Ovana? Nä. Jag gav upp att intallera ett Radeon-kort på Ubuntu med drivrutiner som fixade mer än 60Hz. Det tog mig två dagar att ge upp. Och jag har vana av Mac OS Classic, Mac OSX, Windows XP...ja t o m Atari TOS på en 1040 ST. Annars verkar ju Ubuntu rätt vettigt. Men ren skit för video som alla Linux-distributioner helt enkelt för att det saknas mjukvara till operativet. Olika teckenuppsättningar skulle ALDRIG skrämma mig från att använda flera OS.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag läst lite i den där tråden och jag måste säga att det finns en person som har en väldigt vettig motåsikt i den. Han anser att Open Source motverkar standarder och utgör därmed en kvalitétssänkning eftersom programmakarna blir förvirrade utan "ledning". Det är ett naturligt och inbyggt förfall. Fri konkurrens pressar fram stabila standarder - egna initiativ skapar spretighet och oenighet. Det måste finnas en "ledare" (som Apple eller Microsoft) som sätter standarden som de mindre sedan kan försöka bräcka. DÅ blir det bra program. Det där finns inte på Linux. Det finns bara berg av experimentella program som spretar åt alla håll, har konstiga interface, brister i standarder, snackar dåligt med varandra osv osv. Det är Linux i ett nötskal.

 

Men självklart finns det mycket bra med Linux också. Men som videoverktyg kan en Linuxmaskin aldrig mäta sig med en Mac eller PC. Den kommer inte ens i närheten.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Tangentbordsuppsättningar?[/citat]

Nåja... jag är uppvuxen med att ha en prick på respektive tangent "F" och "J" och när de sitter på andra ställen så blir mina fingrar lurade och det går långsammare att skriva... ofta måste man titta på vad fingrarna gör och det slöar ner ruggigt mkt. Sen sitter flera specialtangenter på ställen man inte förväntar sig. Sun har ju haft vett att ha sina specialtangenter på ställen som någorlunda liknar pc-tangentbordets tangenter. Men det är en smärre detalj. Jobbigast var det med prickarna om jag minns rätt. Det är i princip vad jag minns av då jag sist använde en mac, och det var några år sedan nu.

 

[citat=Munthe]Nu har jag läst lite i den där tråden och jag måste säga att det finns en person som har en väldigt vettig motåsikt i den. Han anser att Open Source motverkar standarder och utgör därmed en kvalitétssänkning eftersom programmakarna blir förvirrade utan "ledning".

[/citat]

Då borde mysql som är öppen källkod även vara spretigt, eller? Det är väl så gott som standard i många databasapplikationer nu förtiden?

 

%2$s skrev:

Men självklart finns det mycket bra med Linux också. Men som videoverktyg kan en Linuxmaskin aldrig mäta sig med en Mac eller PC. Den kommer inte ens i närheten.

Ok, om du säger det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad kul en till köra mac eller pc tråd. :)

 

Jag skulle nog vända på frågan. Vad har du tänkt göra, vilka program tänker du jobba med. Sen kommer frågan, finns de till mac eller till pc?

 

Att bara fråga efter om man ska köra mac eller pc är mer som att fråga om man ska köra volvo eller saab enligt min mening. Svaren du kommer få beror helt på vem du frågar. Ta först reda på vad dom kommer göra med din dator vilka program du kommer använda för det. Du nämner hemsidor och 2D. Vad kör du för program nu?

 

För mig är min PC en spelmaskin och min mac ett arbetsredskap. Helt klart är min PC tok mycket snabbare än min mac men jag har inte de program jag behöver eller trivs med för att jobba på PCn.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Scratty][citat=Munthe]Tangentbordsuppsättningar?[/citat]

Nåja... jag är uppvuxen med att ha en prick på respektive tangent "F" och "J" och när de sitter på andra ställen så blir mina fingrar lurade och det går långsammare att skriva... ofta måste man titta på vad fingrarna gör och det slöar ner ruggigt mkt. Sen sitter flera specialtangenter på ställen man inte förväntar sig. Sun har ju haft vett att ha sina specialtangenter på ställen som någorlunda liknar pc-tangentbordets tangenter. Men det är en smärre detalj. Jobbigast var det med prickarna om jag minns rätt. Det är i princip vad jag minns av då jag sist använde en mac, och det var några år sedan nu.

 

[citat=Munthe]Nu har jag läst lite i den där tråden och jag måste säga att det finns en person som har en väldigt vettig motåsikt i den. Han anser att Open Source motverkar standarder och utgör därmed en kvalitétssänkning eftersom programmakarna blir förvirrade utan "ledning".

[/citat]

Då borde mysql som är öppen källkod även vara spretigt, eller? Det är väl så gott som standard i många databasapplikationer nu förtiden?

 

%2$s skrev:

Men självklart finns det mycket bra med Linux också. Men som videoverktyg kan en Linuxmaskin aldrig mäta sig med en Mac eller PC. Den kommer inte ens i närheten.

Ok, om du säger det.[/citat]

 

Du glider iväg från det tråden handlar om (och det här forumet); nämligen videoproduktion. MySQL har extremt lite med video att göra. Prickar på tangentbordet kanske berör en del manusförfattare...som ändå aldrig skulle använda Linux eftersom manusförfattarens främsta verktyg Final Draft inte finns för Linux. Jag har helt ärligt aldrig hört talas om någon som klippt en långfilm på Linuxplattformen. Aldrig någonsin. Jag har sett lite extremt fula hemmapularprojekt ihopsatta på Linux där man riktigt märker hur filmarna saknar de där enkla verktygen Mac och PC-användare är bortskämda med. Ofta syns det på grafiken och färgkorrigeringen att det är gjort med starkt begränsade leksaksprogram av Open Source-entusiaster. Undantaget är såklart high end-programmen för 3D och Compositing. Program som sällan används på filmer med budgetar under 40 miljoner dollar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...