Gå till innehåll

Dator-sök?


final_cut

Recommended Posts

[citat=final_cut]Nu återstår den sista fasen - att skräddarsy en vettig dator. Vad behöver jag? 1024 Mb, Firewire, DVD±RW Dual Layer...Behöver jag DVI-uttag/stöd för två monitorer, har glömt vad det var nu igen.[/citat]

- 1024Mb räcker men mer är bättre

- Firewire måste du ha om du skall föra över film.

- DVD är standard i nya datorer idag, svar ja på den frågan mao. Dual Layer eller inte är en smaksak. Dual Layer-skivorna är dyrare är single layer. Du kan bränna single layer-skivor i en dual layer-brännare så jag hade nog idag köpt en dual layer-brännare.

- Det var länge sedan jag satte mig in i grafikkort men jag tror att dom flesta idag har stöd för dubbla monitorer. Någon annan som kan mer får gärna rätta mig.

 

DELL installerar inga program eller extra hårdvara som dom inte själva säljer vad jag vet. Ring och hör med dom så får du 100%-igt svar.

 

 

[citat=final_cut]Och hur är det med alla dessa kodningar och format? Kan man se film på alla format (mpeg, Avi, Quicktime, Windows Media, Real) men behöver köpa nåt program för att kunna koda om för att bränna ner materialet på dvd-skiva? Det är väl det sista som jag inte är särskilt bekant med numera...alla dessa kodningar.[/citat]

Skall du bränna ner ditt material på DVD-skiva som skall spelas upp på en DVD-spelare är det MPEG2 som man använder. Adobe Premiere Elements som jag tipsade om tidigare kan du bränna din film till DVD. Adobe Premiere Elements klarar även att koda om din film till dom format du nämner så att du tex kan skicka lite smakprover på filmen till vänner och bekanta via mejl.

 

 

[citat=final_cut]På Dell har de sagt följande: "Jag har inte lagt till någonting extra som t.ex. Extra garanti, antivirus, officeprogram eller liknande utan koncentrerat mig på dina önskemål." - - - - Kan man inte välja ett redan färdigt datorpaket och bara lägga till de saker som man känner att man saknar, eller?[/citat]

Där kan jag inte hjälpa dig, men ring till DELL och fråga så får du veta vad dom gör och inte gör. Vad jag vet så kan du bara välja att lägga till saker som DELL själva säljer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...