Gå till innehåll

Dator-sök?


final_cut

Recommended Posts

Jag måste missa något här??? För du pratar väl inte om inbyggd Firewire eller ett grafikkort med video-in? Det är väl dessa två som kan finnas på konsument-datorer...

 

Alternativt skaffa en videocapture-enhet (för analog video) med USB(2) eller Firewire till en befintlig dator...

 

Men som sagt - det känns som om jag missförstår frågan!

 

M.v.h.

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

tror snarare att du är ute efter ett konverteringsprogram, dvs ett program som gör om dina diverse format i datorn till dvd mappar(video ts, audio ts) som du sedan kan bränna ut på datorn. finns väl ingen anledning att exportera ut något från datorn för att få göra en dvd? du har en dvd-brännare, du konverterar om dina filer till mpeg2(vob) och sen bränner ut det. är det det du vill göra? ska du göra om vhs till dvd så kan jag rekomedera en inspelningsbar dvd som det enklaste alternativet. klart du kan ta in det i datorn, koda om och bränna ut men det e bökigt och jobbigare...

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det något du inte ska redigera innan du för över till dvd så är en lösning som krockis säger just en inspelningsbar dvd-spelare.

Du kopplar ihop videon med dvd-spelaren via scart. Kör uppspelning på videon och inspelning på dvd´n.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Stålis]Är det något du inte ska redigera innan du för över till dvd så är en lösning som krockis säger just en inspelningsbar dvd-spelare.

Du kopplar ihop videon med dvd-spelaren via scart. Kör uppspelning på videon och inspelning på dvd´n.[/citat]

 

Ja, fast jag hade tänkt döda två flugor i en smäll. Istället för att spendera nån tusenlapp på en inspelningsbar dvd köper jag ny dator och gör my business där istället...men jag antar att ingenting är perfekt i denna värld. Alltid nåt som saknas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jomen ett grafikkort som har tv-in borde lösa det.

Jag har inte själv någongång fört över något från vhs på det sättet (eller något annat sätt än att filmat tv-rutan, men det är en annan historia...) men det borde finnas medlemmar här på forumet som kan det här.

Alternativt är att du frågar när du köper datorn vilka kort och kablar du behöver.

Länk till kommentar
Share on other sites

japp om vi sammanfattar det hela. Alternativ:

 

1. TV-kort in, kostar väl runt 500 spänn. med dessa kort brukar följa med programvara som kodar till mpeg2 ("dvd") dirket vid capture så slipper du göra det sen.

 

2. Brygga via en DV kamera och genom firewire. firewirekort + kabel kostar runt 200 kr.

 

3. Inspelningsbar dvd, det enklaste. En sån dvd kostar väl runt 1500-2000:-

Länk till kommentar
Share on other sites

Här lite mera som kan vara till hjälp:

 

Jag vill spela in mina gamla VHS-band (eller från videokamera) på datorn. Hur göra?

 

1. Köp ett vanligt analogt TV-kort. De har i stort sett alltid två extra kontakter förutom antennkontakten, S-video och Composite. Koppla en Composite-kabel (RCA) från videobandspelaren till TV-kortet. Om videon bara har en vanlig scart-kontakt så behöver du en scart-adapter med omkopplare för in/ut. Finns på de flesta varuhus osv.

2. Välj composite i TV-kortets mjukvara, starta bandet och prova att spela in. Blir det bra (användbar) bild, fortsätt att spela in. Om inte, ladda ner ett tredjeparts-program, t ex IuVCR ( http://www.iulab.com ) som ger bättre kontroll på inspelningen. Där kan du välja komprimerings-metod, bildstorlek osv. Ett codec som är bra till analogt material är Picvideo MJPEG-codec. Spela in med så hög kvalitet som datorn klarar av (men inte okomprimerat) och packa om det senare till t ex Xvid.

Omkomprimering av avi-filer man man göra i Virtualdub: http://www.virtualdub.org

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså vilket j***a helvete att söka efter en dator! De flesta datorer idag funkar väl ändå utmärkt, men man vill ju ha det bästa för priset. Har tänkt lite på det här med tv-uttag; jag vill ju kunna överföra film o.dyl. från videon till datorn för att sedan kunna bränna ner det på dvd-skiva och spela upp det på dvd:n.... Så jag tänkte, att om man har ett tv-uttag på datorn och spelar upp ett band på videon (videon är kopplad till tv:n), kan man då överföra video-materialet till datorn? Uttrycker mig kanske lite komplicerat, men läser ni noga så förstår ni nog vad jag menar.

 

Hur som helst, i jakten på den perfekta datorn har jag hittat denna från Power. Den verkar nästan för perfekt för oss "konstnärer" om man läser vad den går ut på - - - "Med avancerad anslutningsmöjlighet, inkluderat Audio (6-kanal), multipla USB-portar, FireWire, WLAN och mycket mer blir arbetet med bildredigering, filmskapande och DVD-bränning enkelt."

http://www.power.se/Product.aspx?id=55302&sectionid=

 

Och vad är Scaleo P4 516 för nåt egentligen? Håller det samma klass som exempelvis Intel Pentium 4, eller?

 

Bottom line, vad är det som denna dator inte har, eller som kan tänkas vara en nackdel inom den bransch vi är i (film, musik, dvd, bild)?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut]Alltså vilket j***a helvete att söka efter en dator! De flesta datorer idag funkar väl ändå utmärkt, men man vill ju ha det bästa för priset. Har tänkt lite på det här med tv-uttag; jag vill ju kunna överföra film o.dyl. från videon till datorn för att sedan kunna bränna ner det på dvd-skiva och spela upp det på dvd:n.... Så jag tänkte, att om man har ett tv-uttag på datorn och spelar upp ett band på videon (videon är kopplad till tv:n), kan man då överföra video-materialet till datorn? Uttrycker mig kanske lite komplicerat, men läser ni noga så förstår ni nog vad jag menar.

 

Hur som helst, i jakten på den perfekta datorn har jag hittat denna från Power. Den verkar nästan för perfekt för oss "konstnärer" om man läser vad den går ut på - - - "Med avancerad anslutningsmöjlighet, inkluderat Audio (6-kanal), multipla USB-portar, FireWire, WLAN och mycket mer blir arbetet med bildredigering, filmskapande och DVD-bränning enkelt."

http://www.power.se/Product.aspx?id=55302&sectionid=

 

Och vad är Scaleo P4 516 för nåt egentligen? Håller det samma klass som exempelvis Intel Pentium 4, eller?

 

Bottom line, vad är det som denna dator inte har, eller som kan tänkas vara en nackdel inom den bransch vi är i (film, musik, dvd, bild)?[/citat]

 

 

Kan ju börja med att den har 512 i minne, bör nog ökas på upp till en 1 Gb i alla fall om du ska rendera feta grejer. sen så är processorn inte den fetaste men ok dator för de pengarna. varför kollar du på affärer som, power osv. sök på ställen som bygger datorn åt dig, typ http://www.datorbutiken.se, http://www.ghdata.se osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Verkar väl okay den datorn när man bara läser så här rakt upp och ner. Ganska gott om hårddiskutrymme (320), okay processor (Scaleo är märket på datorn, det är fortfarande en Intel P4 i den).

 

Lite snålt med minne, och det verkar inte bara vara att lägga till minne utan man måste köpa helt nya minnnen (enligt specen 2 minnesplatser och en ledig, men det står också att det är 2*256 minne i den, så då kan ju båda platserna vara upptagna redan, vilket gör att man måste köpa helt nya minnen för att bygga ut den)...

 

Har inte kollat på video-kortet, men enligt Powers sida så är det "bara" VGA ut - kanske skulle vara bra med dvi, tv-ut och stöd för 2 monitorer (vilket den kanske har men det står bara inte)

 

Håller i övrigt med krockis om att kolla på ställen som säljer skräddarsydda datorer - visst blir det lite bökigt om man inte ens vet vad man ska välja, men man kan ju alltid utgå från någon färdig konfiguration som verkar bra, och sedan lägga till minnen och sånt som kan behövas...

 

Problemet är som vanligt med dessa färdiga paket att man inte har en susning om vilka komponenter som sitter i (förutom processor och grafikkort då).

 

Sedan kvarstår ju faktumet att du måste komplettera med någon form av video-capture för att kunna få in analog video i datorn, men det har du redan fått tips om...

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

Tillbaka!

 

Ok, så vad är det jag behöver nu när jag ska skräddarsy egen dator. Alltså bara i allmänhet, sånt man bör ha om man ska syssla med video- bild- och fotoredigering, dvd-bränning, nedladdning o.dyl. DOCK SÅ SPELAR JAG INTE SPEL, så det kan vi redan nu utesluta. Vad har ni för preferenser på era datorer, med förutsättningen att ni använder dem till just ovanstående? Många lär nog ha datorer i 10,000-klassen, men själv riktar jag in mig på högst 8,000 kr (allra helst någon femhundralapp mindre). Ni har nämnt en massa kablar "videocapture-enhet (för analog video) med USB(2) eller FireWire" etc. etc. Samt så talades det om 1 GB osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

1. satsa på minst 1 gb i ram minne, den där har 512. att lägga till 512 kostar runt 600 spänn men då är det det billigaste och du måste kolla om det minnet går i + om det finns platser i datorn att lägga till extra minne.

 

2. processor bör vara så bra som möjligt för de pengarna.

 

3. firewire, bör du ha, om inte..ingen stor kostnad att lägga till.

 

sen är det inte mkt mer man ska tänka på om du ska redigera och så, hårddisk men det har du koll på , de flesta har ju 160 gb...är rätt lungt med capture-tid då, ifall du inte ska redigera gudfaderna-triologin-directors cut...:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Baserat på vad skrivits ovan här tidigare har jag postat följande preferenser till dem - har jag missat nåt?

 

* 1 GB minne

* Tv-uttag, video-capture enhet för analog video, med USB(2)

* DVI-uttag, stöd för två monitorer

* FireWire

* DVD ± RW Dual Layer (ladda ner, spela upp, bränna ner osv.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Och här är svaret. 10, 000 var mer än vad jag hade tänkt spendera... Nåt som jag inte behöver som ni vet redan nu? T ex det här med ett grafikkort som stödjer två skärmar - inom vilka sammanhang behöver man två skärmar?

 

"För att lite snabbt svara på dina frågor så kommer du att hamna runt 10 000:- och då har jag lagt till en tv-mottagare som du kan ansluta videon till,

Firewire, ett grafikkort som stödjer två skärmar och dragit upp minnet till

1024Mb. Dual Layerbrännare ingår I priset.

 

Jag har inte lagt till någonting extra som t.ex. Extra garanti, antivirus,

officeprogram eller liknande utan koncentrerat mig på dina önskemål. Det blir

ännu lättare att skräddarsy din dator om du slår mig en signal på nedan

direktnummer. Så kan vi diskutera vad det är du behöver och inte behöver."

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...