Gå till innehåll

Du MÅSTE följa dessa regler för att få din film visad!


Pace

Recommended Posts

Reglerna gäller ej längre.

 

 

 

 

Följ anvisningarna om du vill få din film visad

 

För att din film ska godkännas måste du ha med ett antal saker i ditt inlägg. Det kan ta ett par timmar innan din film godkänns.

 

Detta måste du ha med

  1. Minst 3 bilder 300 pixlar breda. Det måste finnas minst tre bilder från filmen. De får vara max 300 pixlar breda. Bilderna ska infogas i inlägget med IMG-taggen. Du ska inte bifoga bilderna som filer. Har du en väldigt kort film så går det bra med en enda bild. Är den längre än 1 minut, bör den definitivt ha 3 bilder.
    NYTT! Filformatet skall vara GIF eller JPEG. Alltså godkänns inte trådar där bilderna är av annat format.
  2. Kort beskrivning. Det måste finnas en kort beskrivning av filmen. Skriv gärna också hur den är gjord, vilket är speciellt intressant för oss filmare.
  3. Skriv längd och storlek. Det måste stå längden på filmen (tid) och storleken (bytes). Exempel:
    Längd: 3 min, 4 sek
    Storlek: 21 MB.
    Undantag är Youtube eller Google Video, då du inte behöver skriva ut filstorleken.
  4. Ange visningsformatet. Det måste stå vilket videoformat filmen är i. Det är så att tittaren vet vilket program som krävs för att se filmen. Om du visar filmen via YouTube eller Google Video så är det Flash som används. Exempel: MPEG, DivX, Streamad, Flash eller liknande.
  5. Rubrikens format: Filmtitel (längd). Rubriken på tråden ska alltså vara filmens namn plus längden. Skriv längden i minuter och avrunda gärna, det blir lättare att läsa. Du kan skriva exakt längd i inlägget sedan. Exempel: Den stora flykten (3 min).
  6. En tråd per film. Vill du visa flera filmer får du starta en ny tråd för varje.
  7. Länka direkt till filmen. Om du har en egen webbplats ska du inte länka till din startsida. Länka direkt till filmen. Tittaren vill se din film, inte din hemsida.

 

Det är också trevligt om du anger vilken utrustning du använde för att göra filmen, men det är inte nödvändigt.

 

Använd den här mallen så får du med allt

 

Du kan kopiera och klistra in denna texten i ditt inlägg när du ska presentera din film. Då får du med allt som reglerna kräver. Ändra texten så att den passar dig.

 

[b]Filmens titel (X min)[/b]

En kort beskrivning av filmen på ett par meningar.

[u]Länk till filmen[/u]

(Infogad bild 1) (Infogad bild 2) (Infogad bild 3)

Format: MPEG
Längd: 3 min, 4 sek
Storlek: 23 MB
Utrustning: Canon XL2, Sennheiser riktad mikrofon, Final Cut Pro

 

 

Så infogar du bilder till inlägget

 

  1. Gå till imageshack.us och ladda upp din bild där. Minst tre bilder, men det räcker med en bild om filmen är kort.
  2. Är bilden för bred kan du minska storleken. Den får vara max 300 pixlar bred.
  3. Kopiera koden som skapas för bilden. Välj den kod som innehåller IMG-taggen.
  4. Klistra in kodraden i ditt inlägg.

 

När du är klar så kommer det att se ut på detta vis:

 

[thread=5928]http://www.voodoofilm.org/images/forum/kolla-min-film-exempel-1.gif[/thread]

 

Notera att det inte går att bifoga en fil till inlägget, och därefter länka in dem med IMG-taggen. Du måste ladda upp filen hos tredje part (se nedan för förslag) och sedan använda IMG-taggen. Du ska absolut inte bifoga bilderna till inlägget:

 

http://www.voodoofilm.org/images/forum/kolla-min-film-exempel-2.gif

 

 

När kommer min film att godkännas?

 

Den godkänns när moderatorerna för forumet har tittat igenom filmen. Det kan dröja ett par timmar eller till och med dagar. Moderatorerna arbetar ideellt vilket innebär att vi inte kan ställa allt för höga krav på godkännande. Men var lugn, din film kommer att godkännas till slut om den uppfyller reglerna.

 

 

Var kan jag ladda upp bilder/videoklipp?

 

 

Läs också [thread=3105]Var laddar man bäst upp film, kostnadsfritt?[/thread]

 

 

Detta var riktigt löjliga regler!

 

Kanske det. Men vi tror att en bättre presenterad film får fler tittare och bättre kritik (eller rättare sagt, vi vet att det är så). Tittaren kan lättare orientera sig bland alla filmer som finns här. Vi har dessa regler för er skull. Det innebär ju trots allt merarbete för oss att granska filmerna innan de visas. Syftet är heller inte att sortera bort "dåliga" filmer.

 

 

Mediaspelare och codecs

 

För att visa film på datorn finns det antal program att välja mellan. Har du problem att spela upp .avi-filer ska du ta en extra titt på DivX och XviD. Det är två så kallade codecs som används för att spela upp filens innehåll.

 

  • VideoLAN. En mediaspelare som klarar de flesta typer av filer (dock inte ram).
  • RealOne Player. Spelar filer med filtillägget ram.
  • QuickTime. Spelar filer av typen mov och mpeg.
  • Windows Media Player. Spelar de flesta standardiserade formaten, t ex mpeg och avi men även Windows egna format wmv.
  • DivX codec. Används framför allt i avi-filer.
  • XviD codec. Även denna används i avi-filer.
  • Real codec. Om du inte vill installera den officiella RealOne Player (som spelar ram-filer) kan du ladda ned denna codec och använda den tillsammans med Windows Media Player i stället.
Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...
  • 8 månader senare...

Asså seriöst. Det ska fan inte va så svårt att länka till en bild att man får sin film underkänd 3 gånger. Och dessutom inte får nåt meddelande om att den är underkänd så att man kan göra nåt åt saken. Så jag har läst i FAQen om IMG grejen och jag fattar fortfarande inte vad jag har gjort för fel när jag länkat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Asså seriöst. Det ska fan inte va så svårt att länka till en bild att man får sin film underkänd 3 gånger. Och dessutom inte får nåt meddelande om att den är underkänd så att man kan göra nåt åt saken. Så jag har läst i FAQen om IMG grejen och jag fattar fortfarande inte vad jag har gjort för fel när jag länkat.

 

Kör du OS X och har gjort skärmdumpar så beror det på att Win folk inte kan läsa alla jpg format.

Länk till kommentar
Share on other sites

nej kör win xp. för att lägga upp en bild så väljer jag bifoga bild sen öppnar jag bilden och kompierar länken och lägger den där img taggen före och efter. hur jävla krångligt ska det va egentligen?

 

Det är inte speciellt krångligt alls. Nu fixade jag tråden åt dig och lade in bilden via IMG-taggen. Inte mitt jobb egentligen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

ja men när jag gjort det så står det att det tar ett par minuter att det är ladda upp den och min har ännu inte laddat klart och det har gått 40 minuter och det är tredje gången jag provar

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

här sitter man hur långe somhelst för att dikta ihop allt och få allt att stämma överens med reglemetnet. bilder texter osv.

sen kan de ta någon dg innan filmen blir godkänt så man sitter och väntar, men det händer aldrig något? Ska jag vänta lite till? eller blev den mot förmodan inte godkänd? och vad var det då som var fel?

 

okej, förösker komma ihåg vad jag diktade ihop så bra sist och det blir en halvdan kopia men helt efter reglementet. tiden går, den dyker heller inte upp. varför då kan man undra?

 

rätt och slätt, kan inte ni som godkänner filmer säga till när ni bedömt den och om den blev godkänd elelr inte. och vad felet var för en nekning? det skulle göra att det blev någon mening med att försök på försök försöka visa upp en film här.

tack

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst
Detta ämne är nu stängt för inlägg.
×
×
  • Skapa nytt...