Gå till innehåll

Frågvis pirat säger hej.


DanceK

Recommended Posts

Hej. Jag brukar hänga på Piratbyrån men det blev tröttsamt att diskutera med folk som tyckte som jag så jag hoppades få ta tempen här istället. Jag tänker INTE uppmana till brott eller länka till något upphovsrättsskyddat material, jag försäkrar. Däremot får alla kopiera mina inlägg som de vill.

 

Först tänkte jag fråga om Västerås-rättegången. Den åtalade blev ju dömd till 80 dagsböter för att ha delat ut Hip Hop Hora på Direct Connect. Vad tycker ni om det?

För strängt? För milt? Rätt åt honom?

 

Om jag påstår att det straffet även gäller för människohandel, misshandel och narkotikabrott, och att straffet för vållande till annans död är lägre, vad säger ni då? Var det nödvändigt med en sträng dom?

 

Sedan vill jag veta lite mer allmänt vad ni tycker om Antipiratbyrån, deras syfte, deras metoder och deras roll i utformingen av internets framtid.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi har väl diskuterat upphovsrättsfrågor även i detta forum och jag tror åsikten i generalla termer lutar lite mer åt att upphovsrätten skall respekteras även om många tycker åt andra hållet. Men jag tror det är lite fel forum, eftersom detta är ett filmforum för filmskapare som om något borde bevaka/bevakar sina upphovsrättsliga intressen. Vi får väl se om någon nappar på ditt debattbete... Själv tycker jag lagen är glasklar och ger man sig in i leken så får man leken tåla.

 

Edit; Nu hann TDA svara sekunderna före mig...

Länk till kommentar
Share on other sites

jag skrev en kommentar till den nyheten här på VooDoofilm

 

http://www.voodoofilm.org/nyheter/20051025.282.aspx

 

Som var rätt lång, orkar itne med att skriva hela.

 

jag har själv laddat ner drösavis med Anime från japan, och har fansub moralen i mig.

 

Vilket betyder att jag har inga problem att ladda ner japanska anime serier som är fansubbade, men jag försöker inte sälja dem, och när de blir licencierade i sverige/EU så köper jag dem. Men grejen med fansub är ju att vi får se grejerna dagen efter samma avsnitt har gått på TV i japan, och då finns ingen licens för mer än Japan. De japanska animerings bolagen har en ganska avslappnad relation till fansubbarna, för tack vare dem har en marknad förberetts utanför Japan, och det har visats att även serier som inte är riktade till småungar kan gå hem (tänk pokemon och sailor moon). Danmark kör nu en underbar Anime som har den Engelska dubben (riktigt bra, hade aldrig fungeratmed danska) av Last EXILE som är grymt bra, och handlingen utspelar sig mitt i ett krig, och personer dör här och var. I japan riktar den sig mot 14åringar och i danmark hade den nog även fans långt upp i åldrarna (20-30).

 

Jag är övertygad om att danskarna aldrig hade tänkt på den serien som är blodig om det inte vore för fanbasen.

 

Nu är ju Anime fansub kulturen mycket speciell.

 

Personligen anser jag att det är MPAA och RIAA eget fel att de inte dominerar internet handlen med film. Hade de varit med från början och hängt på trenden redan 1996 hade vi inte haft en så utbredd piratverkasmhet. De förlorade initiativet och därmed kontrollen av ett medium, och därför har de förlorat ett moraliskt slag, och nu anser folk inte att pirater är stora farliga tjuvar. Ochamn kan inte hävda att en finnig 14åring är kopplad till organiserad kriminalitet, för han ser inte ut som Lucky Luciano eller Scarface Capone, även om det i lagens tolkning är det som pågår.

 

Jag är för blueribbon och DC, men jag vill även kunna livnära mig på mitt konstnärliga uttryck, men som läget ser ut nu så tror jag att det är kört för MPAA och RIAA som alinerar sig dfrån sin kundkrets (250kr för en ny CD skiva är INTE försvarbart, 150 är det däremot)..

 

Sedan har man ju insett att vissa filmer eller musikgrupper hade aldrig blivit upptäckta om inte internett hade funnits. Internet är globalisering och utan internett ahde kultur och kulturer aldrig spritts så okontrollerat som det gör just nu.

 

Och det är just det som MPAA och RIAA är rädda för, att de inte kan kontrollera masserna. Pengarna är och förblir en bisak, för folk kommer fortfarande att köpa CD, LP och DVD/VHS i framtiden. Men inte i den utsträckningen som de vill.

 

LP försäljningen föll när CD kom, men den har varit på en konstant försäljnings nivå sen des, och nu har LP fått något av en renessans. CD kommer att sjunka men inte försvinna helt, ochjag tror att en begagnat marknad kommer att finnas för både DVD, CD, VCD, VHS och LD lika mycket som det finns en marknad för ny köpta filmer.

 

Pengar är bara en bifråga, det är Kontrollen som de är ute efter. Gudarförbjude att vi själva väljer vad vi gillar och inte VictorRCA, RKO, SonyPictures, Paramoung, MGM och alla andra...

 

fan Gackt och SMAP har ju fansubbarna att tacka för att de blev kända utanför japan!

 

Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har quick time. Jag hade inte iTunes tills jag såg att de har börjat sälja avsnitt till TV-serier dagen efter airdate i USA. Nu var det lite skralt med bolag som var anslutna, men jag kände att äntligen ett lagligt alternativ. För jag vill se Battlestar Galactica, Prison Break och en hel del andra serier. Och visst betalar jag gladeligen 2 dollar per avsnitt.

 

Så jag tankade ner iTunes för att kolla in tjänsten och provköpa ett avsnitt. Men inte då, för bor man i Sverige så ska man hindra fri marknad till varje pris. Jag kan inte komma i närheten av den progressiva amerikanska tjänsten, utan får en sketen (bakom muren) tjänst där jag kan köpa låtar med robyn och marcoolio.

 

Så här är det nästan alltid i Sverige. De vägrar gå framåt i utvecklingen och försöker åtala folk tillbaka till stenåldern.

 

Region 1, DVD

Försäljning via butik i Sverige gillades inte. Kontrade industrin med att synca release i USA och Europa, och att göra lika omfattande, välgjorda utgåvor. Nej nej nej, det skulle åtalas och hotas med fax från advokater.

 

Och nu när det tankas (olagligt) ner material så görs det för att det är tillgängligt. Lagliga alternativ går oftast bättre för folk vill ha bästa möjliga kvalitet och högre nedladdningshastigheter.

 

Vad får vi i Sverige, SF anytime där "Enemy of the state" är en premiärnyhet 2005-10-31.

 

Givetvis finns video on demand uthyrning av film med mer omfattande bibliotek i USA, men som vanligt när man sitter i Sverige så används all fantastisk teknik till att hindra mig att spendera pengar på saker jag VILL betala för.

 

 

ps. köpte alien quadrology boxen på åhlens för 699kr. Och den ser ut som en välgjord piratkopia i jämförelse med den amerikanska utgåvan som bara skulle ha kostat mig 450 kr inkl frakt. Kanske någon krona tull också, med det är ca 25% risk. ds.

 

ps igen. jag minns en tid när USA var det enda stället man kunde köpa filmer av Ingmar Bergman. ds igen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inte rent mjöl i påsen...men jag tror att det ligger till så här:

 

Piratförespråkaren kommer att ändra åsikt i samma sekund som han/hon själv erbjuds stora pengar för något dom skapat. Ett exempel:

 

Skivbolagsdirektören säger till den notoriske piratevangelisten: "Du...eh...den här låten du har gjort...på demon du skickade...vi vill ge ut den med Superstjärnan. Detta kommer att generera multum dollares - du blir förmögen. Låten är ju DIN. Men...vi kan också ge fa'n i att förlägga den och släppa den fritt på Nätet som en kul promogrej. Du behöver bara avsäga dig alla ekonomiska anspråk på låten så kör vi. Vad säger du?"

 

Vad tro ni, medborgare? Tror ni inte att piratprästen plötsligt blev som förvandlad? :-D :-D

 

Dom som inte skapar något gapar högt om upphovsmannarätter hit och intellektuella egendomar dit - dom har inget att förlora - dom riskerar inte ett skit..

Dom som skapar försöker fixa hyran och spagettin...och ungarnas nya cykel....och så kommer nån jävel och snor grejen!

 

Reality, man. Reality.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har själv laddat ned och vet att det är olagligt och tycker det ska vara det och tyckte det var riktigt sjukt när piratbyrån var med i tv och kommenterade västeråsrättegången. Det lät ungefär som en inbrottstjuv som sa "Ja nu fick ju kalle bara böter, så då är det lungt - vi kan fortsätta bryta oss in i hus för dom får inte göra husrannsakan hos oss". Självklart ska det vara olagligt. Och om bara svensson på allvar riskerar att åka dit så kommer det till 80% upphöra. Bara riksnördarna som vet vad dom gör kommer fortsätta.

Länk till kommentar
Share on other sites

just det där med fansubbarna kan jag ärligen hålla med och säga att jag troligtvis inte hade upptäckt Anime och blivit den filmnörd jag är idag utan lite piratkopior och det hade inneburit att alla mina lagligen köpta dvd's förblivit oköpta...

 

dessutom är det jävligt svårt att undvika att ladda hem miyazakis senaste Det Levande Slottet som jag fortfarande väntar på att få se med orginaltal på bio... jag har däremot hunnit till japan och köpa the art of Howls moving castle under tiden, Spirited away hade jag köpt på orginal-region1-skiva innan den gick upp här. Och om en oscarvinnare förtigs på detta viset så har jag ingen respekt för SF Bio...

 

piratkopiering av program då? jag har lärt mig allt jag kan om adobes program på piratkopior, annars hade jag inte ens kunnat röra dom... och jag lovprisar dom när jag kan. Då kan man väl börja prata om gratis reklam...

 

piratkopieringen licensierat eller inte ger också spinoffeffekter på de mest märkliga ting...

 

jaja... har mer att nämna men måste fortsätta min utbildning, taliho på er alla!

Länk till kommentar
Share on other sites

tycker att denna diskussion är rätt menlös egentligen. det är fel att ladda ner material utan att betala för sig. så lätt är det. finns inga argument som håller när man säger att det blir bra reklam för adobe ect. ect. detta är endast ett sätt för den enskilde individen att rättfärdiga sina prioriteringar eller sitt omoraliska beteende. inga människor tycker arr det är kul att jobba ihjäl sig, gå in i väggen osv. för att någon sedan bara ska sno deras material. visst håller jag med vissa argument vad det beträffar dålig ekonomi osv, men det håller inte. bara för att jag är student betyder inte det att jag ska sno en ferrari för att jag anser att jag måste köra en så bra bil.

 

tycker dock att Antipiratbyråns metoder är löjliga. istället för jaga ihjäl folk borde de komma på substitut för oss vanliga användare. rimligare priser på musik osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Själv brukar jag köpa filmer, men ibland så om man är sjuk och vill se en film då kan det hända att man drar ner någon, men som sagt, vill själv bli en filmregissör och om man skulle vara i deras position skulle jag också vilja att det skulle bli hårdare lagar. Då har man ju pengar och kan göra vafan man vill ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker väl att likställigheten mellan stöld av materiell och immateriell egendom som görs här är haltande,det är inte samma sak.Men det försvarar inte det ena eller det andra.

Samtidigt är det skillnad mellan nedladdning för eget bruk och vidarespridning för massdistribution mot betalning eller inte.

Sen funderar jag över varför filmbolagen väljer att lansera sitt material vid olika tidpunkter på denna jord och att detta sas stimulerar olaglig distribution.

Det kanske är ett för stort antal grossister/mellanhänder mellan producent och konsument som det ska tas hänsyn till.

Varför inte släppa allt samtidigt-på bio,nedladdning,hyr/köp-DVD överallt?

Men det är många tydligen i detta distributionsnät som värnar sina intressen?!

Länk till kommentar
Share on other sites

Där ser man, mycket intressanta svar. Det var dock inte meningen att starta en ny tråd på ett redan diskuterat ämne.

 

Jag var egentligen inte här för att sporra pirater och antipirater mot varandra. Jag ville få svar på vissa frågor... och det har jag i stort sett fått.

 

Ni verkar vara en lika mångfacetterad rörelse som piratrörelsen. DanyaelX's och Jonkanons inlägg skulle knappast få mothugg på Piratbyråns forum, medan TDA och Grose gav svar som jag mer hade väntat mig.

 

Jag vill också uppmana alla här som är engagerade i upphovsrättsfrågor att hälsa på på Piratbyrån.org. Seriösa argument både för och emot diskuteras gärna, även om ni kanske får stå ut med vissa rabiata element.

 

Men för att presentera någon sorts motargument:

Ni verkar väldigt fasta vid nuvarande affärsidé "betalning per kopia eller visning". Företaget producerar alltså en film, sedan betalar man för ett biobesök/hyrtillfälle, eller för att äga den.

Men vad får er att tro att det är enda lösningen? En generation tillbaks fanns inte möjligheten att köpa filmen, då var det bara bio, bara "betalning per visning". Och när videon kom var det givetvis lika mycker ståhej som det är nu.

Nu är "betalning per kopia" en självklarhet som lever sida vid sida med den gamla "betalning per visning", inte ens den mest konservative antipiraten ifrågasätter detta. Hur svårt kan det vara att utforma en tredje betalningsprincip? En som använder fildelningsnätverken som bas och som uppmanar spridning, snarare än att försöka begränsa utbudet till sina kontrollerade kanaler?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag måste säga att jag har svårt för alla som alltid ska vara så politiskt korrekta. Tycker att hemladdning är bland det bästa som har hänt.. Man kan nu kolla filmer som annars aldrig skulle komma dit man bor. Bor i en mindre stad.. Sen kan man kolla på filmer utan dessa enormt irriterande reklampauser.

Jag producerar inget själv och jag vet att många blir av med sin försörjning genom hemladdning och det är naturligtvis fel..

 

Det är ett brott jag vet, Men det är fan värt det..

 

Räknar med otaliga påhopp

 

Mvh

Gubben på stubben

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=DanceK]Nu är "betalning per kopia" en självklarhet som lever sida vid sida med den gamla "betalning per visning", inte ens den mest konservative antipiraten ifrågasätter detta. Hur svårt kan det vara att utforma en tredje betalningsprincip? En som använder fildelningsnätverken som bas och som uppmanar spridning, snarare än att försöka begränsa utbudet till sina kontrollerade kanaler?[/citat]

 

Hur skulle det fungera då? Om man nu inte tar betalt per kopia/visning, vad tar man betalt för? Vad tjänar producenten på att hans produkt sprids om det inte genererar några pengar?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=DanceK]Men för att presentera någon sorts motargument...

 

Hur svårt kan det vara att utforma en tredje betalningsprincip? En som använder fildelningsnätverken som bas och som uppmanar spridning, snarare än att försöka begränsa utbudet till sina kontrollerade kanaler?[/citat]

 

Och därmed är väl piratdiskussionen avslutad? Polemiska akrobatkonster som inte håller sig till ämnet, dvs om riktigheten att piratkopiera eller inte, imponerar inte på mig. En tredje betalningsprincip tyder väl på en vilja att faktiskt betala för sig, eller är den trejde betalningspricipen att stjäla?

 

Många av piraternas argument har jag inget att invända emot, tex tillgänglighet, utbud, etc. Inga problem. Att filmbranchen inte hängt med i utvecklingen är knappast någon hemlighet heller. Att priset är smärtsamt högt är också många medvetna om. Reklamvärdet av spridning är värt att beakta. Allt detta lindar bara in sakfrågan i silkespapper. Är olovlig kopiering verkligen försvarbart?

 

Men går det att betala om man vill? Mja. Folk verkar ju betala för sina mobilringsignaler utan att knota alltför mycket.... Och man kan säkert fundera ut hur en lovlig kopiering skall se ut...

 

Edit; Jag står fast vid att om man ger sig in leken får man leken tåla. Så länge man ungår upptäckt funkar det, men man får inte bli överaskad när så sker.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA]Hur skulle det fungera då? Om man nu inte tar betalt per kopia/visning, vad tar man betalt för? Vad tjänar producenten på att hans produkt sprids om det inte genererar några pengar?[/citat]

Jag har inte alla svaren. Vad jag vet är, att när folk började använda internet för att få hem sina filmer istället för att köpa dem började filmbolagen stämma sina kunder istället för att börja spåna på sätt att tjäna pengar på fildelningen.

 

Jag kan ta några exempel som cirkulerat på Piratbyråns forum. (Märk att där finns alltifrån tvärkapitalister till ultrakommunister så förslagen följer lite olika ideologier.)

 

- Svensk film är idag delvis skattefinansierad. Gör den helt skattefinansierad och låt folket få sina filmer.

 

- Sprid filmer med reklam i. En liten företagslogga i hörnet och en titelscreen "Gladiator presenteras av Burger King".

 

- Låt folk ladda hem en kodad form av filmerna och köpa en liten "nyckelfil". Denna kommer givetvis att crackas omedelbart men förhoppninsvis kommer tillräckligt många att betala för sig ändå. (Jämför med diskussionerna om kopiering när hemmavideon lanserades.)

 

- Bredbandsleverantörerna köper rättigheter till filmerna och gör dem därmed tillgängliga för kunderna.

 

- Min egen favorit: Se till att filmbolagen helt enkelt FRÅGAR folk hur de vill ha det. Gör en enkät, en ring runt, gör online-undersökningar. Hade jag sagt för 30 år sedan att folk snart skulle börja ha bio hemma i vardagsrummet skulle jag blivit utskrattad. Att hitta på ett sätt att legitimera fildelningen är en baggis.

Länk till kommentar
Share on other sites

DanceK -> Nu hann du skriva medan jag skrev föregående inlägg. Ditt nya inlägg stärker min övertygelse av vad jag nyss skrev. Vad du förespråkar är ju legala metoder att fildela. Då är det inte olovlig kopiering längre. Intressant polemik...

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha, sant. När det går att fildela lagligt kommer många pirater att, per definition, upphöra att vara pirater.

 

Vad ni missar är, att dagens piratkopierande/fildelande egentligen är civil olydnad, vars syfte är förändring. Medan piratkopierins syftar på något olagligt, kallar sig folk idag Pirater med stolthet. Kort sagt kan man säga att piratrörelsen är för fri spridning av kultur(alla vet hur invecklad den frågan egentligen är.)

 

Men det är en intressant fråga (vare sig ni tror mig eller inte): Vad tycker ni om civil olydnad som metod för att förändra mediasamhället? Vilka metoder skulle kunna få ER mer sympatiska till piratrörelsen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag snor då och då en fil själv - mest mjukvara. Det enda som upprör mig är när tjuvar förnekar att dom är tjuvar - dom trasslar t.o.m. in sig i ändlös retorik för att försöka förklara att dom egentligen inte är tjuvar - utan utför en politisk handling i protest mot det globala utsugarkonglomeratet, etc, etc.. :-D :-D

 

Fan...är det så svårt att vara uppriktig? Att vara en riktig man/kvinna och stå rak i ryggen? Säg som det är: Ni vill inte pynta helt enkelt. Ni/vi snor därför att det är så ini helvete lätt att sno - och man åker inte dit: Alltså...gör som jag...stå rak och uttala följande:

 

Jag är en tjuv. Jag är en tjuv.

 

Lätta på trycket...det känns bättre efteråt. Kom ut ur garderoben :-D

Länk till kommentar
Share on other sites

Mja. Man brukar ju använda inbrottstjuvar som exempel. Får jag bryta mig in i någon annans hus och bo där för att jag är emot rätten till ägande av mark?

 

Givetvis får du inte det, men om du betraktar civil olydnad som en bra politisk metod, är det en fungerande demonstration. Speciellt om 10 000 människor gör det och resten inte gör det men ändå stödjer dem.

 

Men många pirater använder "gratis är gott" som enda argument, ja.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...