Gå till innehåll

Pillat lite bland monster... :)


Speero

Recommended Posts

Angående vampyrfilmer, finns det nog en hel del som är riktigt bra.

Shadow of the vampire bör t ex nämnas här, tycker jag.

 

Orsaken till att jag nämner just DEN filmen här, är för att av det jag läst hittils... ...verkar det som om du skulle kunna göra just en sådan film av din idé. En komedi... ..eller är det en skräckis... ...eller drama? Ingen vet. Jag tror att det skulle kunna funka riktigt bra. Bara humorn inte blir för löjlig.

 

...och att kasta skit på Buffy, tycker jag är ganska dumt. Serien gillas av många, och har skapat en hel del cash till en hel del människor som jobbat med serien. Till skillnad från de flesta människor här på forumet. Om ni hajjar? ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=elBeppo]...och att kasta skit på Buffy, tycker jag är ganska dumt. Serien gillas av många, och har skapat en hel del cash till en hel del människor som jobbat med serien. Till skillnad från de flesta människor här på forumet. Om ni hajjar? ;)[/citat]

får man inte kasta skit på The Phantom Menace då heller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Som "Java" skrev, läs "Låt den rätte komma in" om vampyrer i Blackeberg i början av 80-talet. Låter kanske inte så upphetsande, men det var en överraskande bra bok - som också visar en hel del från "vampyrens sida" ...mer säger jag inte.

 

/H

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Java ex Machina][citat=elBeppo]...och att kasta skit på Buffy, tycker jag är ganska dumt. Serien gillas av många, och har skapat en hel del cash till en hel del människor som jobbat med serien. Till skillnad från de flesta människor här på forumet. Om ni hajjar? ;)[/citat]

får man inte kasta skit på The Phantom Menace då heller?[/citat]

 

I stand corrected... Kasta på...

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har en väldigt udda idé för en vampyrfilm som jag snart tänker skriva.

 

En ung kille i 20års åldern är del av den enda riktiga vampyrfamiljen i Stockholm. De lever i hemlighet och smälter in i mörkret då de selektivt hittar sina offer att suga på.

 

Dock så är det ett problem... killen är gay, och inte det minsta intresserad av varken blonda oskulder att sätta tänderna i eller att ens vara vampyr. Istället spenderar han mest tiden med att hänga med sin lika misslyckade vampyrdvärg kompis(dom måste ju ha dem) och försöker dejta killar. Det misslyckas dock oftast när det under restaurangbesöken visar sig vara vitlök i maten eller att han tycker dem är för söta för att hugga tänderna i.

 

Udda nog?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pandan]jag har en väldigt udda idé för en vampyrfilm som jag snart tänker skriva.

 

En ung kille i 20års åldern är del av den enda riktiga vampyrfamiljen i Stockholm. De lever i hemlighet och smälter in i mörkret då de selektivt hittar sina offer att suga på.

 

Dock så är det ett problem... killen är gay, och inte det minsta intresserad av varken blonda oskulder att sätta tänderna i eller att ens vara vampyr. Istället spenderar han mest tiden med att hänga med sin lika misslyckade vampyrdvärg kompis(dom måste ju ha dem) och försöker dejta killar. Det misslyckas dock oftast när det under restaurangbesöken visar sig vara vitlök i maten eller att han tycker dem är för söta för att hugga tänderna i.

 

Udda nog?[/citat]

öh vänta. det där var ett skämt, eller hur?

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha, nej inte ett skämt. Tänkte skriva en vampyrsfilmkomedi om en kille som är vampyr men som egentligen bara vill smälta in och vara normal. Varför måste alla vampyrer vara sexiga, farliga och älskande sitt liv? Måste ju finnas misslyckade missfits till vampyrer också.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pandan]Haha, nej inte ett skämt. Tänkte skriva en vampyrsfilmkomedi om en kille som är vampyr men som egentligen bara vill smälta in och vara normal. Varför måste alla vampyrer vara sexiga, farliga och älskande sitt liv? Måste ju finnas misslyckade missfits till vampyrer också.[/citat]

jo men grejen med vampyrer är väl att dom är asexuella i grund och botten? det är väl just det som gör att hela den homoerotiska vinkeln fungerar i all vampyrlitteratur? födandet på människor är ju i sig ingen sexuell akt för vampyrerna själva, i alla fall inte enligt den etablerade bilden av dem. ska du ha en vampyr som är gay måste du i så fall vara väldigt noga med att poängtera att i just din berättelse handlar det om sex och inte föda när de väljer ut människorna de dricker ifrån, annars kommer han väl att vara gay för att han inte vill äta mat?

 

eller det kanske är jag som inte fattar riktigt vad du menar. är det en historia om en kille som är gay men låtsas inte vara det, eller är det en historia om en kille som är gay och som lever öppet i en straight värld?

 

oavsett, varför inte använda de redan etablerade metaforerna rakt igenom, där äta endast är en metafor för sex? sen håller jag inte med om att alla vampyrer vara sexiga, farliga och älskande sitt liv. hela grejen med Anne Rices böcker är väl tvärt om, precis som John Ajvide Lindqvists bok och många fler?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm, intressant poäng där, ska fundera på det. Men även om vampyrer ibland ses som asexuella så är klassikern att den manliga vampyren ska förföra den vackra oskulden och suga hennes blod, vilket gör här att det blir omvänt, han leter oskuldsfulla killar istället och i sitt försök att vara "normal" charmar dem via dejter och likande som hela tiden går fel.

 

Har inte börjat skriva på den, är mest som ett vad om att ja inte kan skriva en svensk vampyrrulle av en polare, så jag vill vända på allt bara för att jävlas med honom och inte göra en klyshig Blade.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pandan]Hmm, intressant poäng där, ska fundera på det. Men även om vampyrer ibland ses som asexuella så är klassikern att den manliga vampyren ska förföra den vackra oskulden och suga hennes blod, vilket gör här att det blir omvänt, han leter oskuldsfulla killar istället och i sitt försök att vara "normal" charmar dem via dejter och likande som hela tiden går fel.

 

Har inte börjat skriva på den, är mest som ett vad om att ja inte kan skriva en svensk vampyrrulle av en polare, så jag vill vända på allt bara för att jävlas med honom och inte göra en klyshig Blade.[/citat]

tror ärligt talat att klassikern är något helt annat om jag ska vara ärlig. i grund och botten finns det två typer av vampyrtyper; antingen skildras de som själlösa monster (From Dusk till Dawn, John Carpenter's Vampires) eller så skildras de som gotiskt romantiska varelser med egna intriger och ofta homoerotiska inslag (Dracula, Nosferatu, Anne Rices Vampire Chronicles, The Lost Boys, låt den rätte komma in).

tycker du ska läsa "Låt den rätte komma in" av John Ajvide Lindqvist som är ett riktigt bra exempel på hur man lyckat integrerar vampyrmytologi i den svenska kulturen. Läs "Interview with a Vampire" och "The Vampire Lestat" av Anne Rice också. grymt bra böcker, alla tre. definitivt relevant till det du vill skriva också.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Det finns många vampyrfilmer jag gillar. Inte bara gillar, detta är bland de bästa filmer jag sett.

 

En vampyrs bekännelser

Coppolas Dracula (nja, kanske inte bland de bästa ja sett, men men.)

The fearless vampire killers

Nosferatu

Vampire hunter D

 

Jag haaaatar Blade och allt vad de heter, vampyrer hör hemma förr i tiden, eller på ociviliserade platser, jag hatar vampyrer med pistoler och allt vad de heter.

MEN, men, undantaget, Underworld tyckte jag var underhållande, inte superbra men underhållande (punkt).

 

Och speero på tal om din idé, grym början, utveckla den och håll dig kvar på 1800-talet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men hallå? Bela Lugosis Dracula går ju inte av för hackor. "I aam Draaakula" är ju en klassiker utan dess like. Du har helt rätt i att vampyrer hör hemma förr i tiden. Vampyrer är ju en vidskeplig grej och skall höra hemma där vidskepelsen är stark. Vem är rädd för vampyrer i dag?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Men hallå? Bela Lugosis Dracula går ju inte av för hackor. "I aam Draaakula" är ju en klassiker utan dess like. Du har helt rätt i att vampyrer hör hemma förr i tiden. Vampyrer är ju en vidskeplig grej och skall höra hemma där vidskepelsen är stark. Vem är rädd för vampyrer i dag?[/citat]

 

Hur kunde jag missa att skriva upp den?? jag har ju till och med en vampyr-serie uppskriven i en outline, en komedi där den ena vampyren heter Bela, just som en tribute till den stora Lugosi.

Även "I Draculas klor" med Christopher "Saruman" Lee i huvudrollen är en klart sevärd vampyrrulle.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_]

...Och speero på tal om din idé, grym början, utveckla den och håll dig kvar på 1800-talet.[/citat]

 

Tack. Håller på lite med den då och då. Har så mycket annat att göra nu, men det går faktiskt bra. Dock så behöver jag ha en bra händelse i mitten av filmen. Har klart början och slutet, men det är mittendelen jag vill få lite mer action i, så den inte blir för seg :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...