Gå till innehåll

Pillat lite bland monster... :)


Speero

Recommended Posts

Har kollat runt på lite forum om manus till tex.vampyrer och blair witch osv. Dom flesta har slängt upp sina manus eller sin korta berättelse och fått kritik här och där.

Ofta är det folk som tycker att storyn är för lik Hollywood och vissa segment är tagna direkt från andra filmer. De som har skrivit manusen har sagt att det inte finns mer att komma på eller att de skrev manusen innan Hollywood.

 

Jag ville testa lite och tog tag i vampyrer idag. På 10-15 min hade jag redan en idé till en annorlunda vampyr story. De har fått en helt ny karaktär nästan... men ändå så ikännatecknas de som vampyrer.

 

Tänkte satsa på detta och ge ut storyn i bokform. Ska skriva ner allt på datan och kanske klistra in en del här?!

 

///Speero

Länk till kommentar
Share on other sites

jag gillar inte vampyrhistorier överlag.

Jag tror att det som är den storra bristen i vampyrfilm är en äkta och bra handling. i alla fall en superbra bihandling och inte bara handla om vampyrjägare och sånt strunt :)

ursäkta ordvalet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vampyrfilmer blir ofta ytliga, lika så action och äventyrs filmer. Vampyrfilmer handlar ofta om vampyrjägare som jagar vampyrer = ren action. Kan det vara brist på djup i historier som gör att folk kritiserar manusförfattare för att vara Hollywood inspirerade?

 

Sen vill jag tillägga att det alltid finns något nytt att skriva om. Skriver man ytligt utan att ha någon process går det oftast åt skogen och nöjer man sig med den första idén som dyker upp i huvudet blir ens manus ett hopkok av filmer man sett.

Länk till kommentar
Share on other sites

själv har jag bara sett två bra vampyrfilmer, Nosferatu och En vampyrs bekännelse, punkt...

 

allt annat har varit en salig smörja av knappt sebar karaktär som Buffy...

 

och du ska nog inte basera hela din bok på en idé som du kokade ihop på 15 minuter... alltför många manus görs på det viset, få lyckas...

Länk till kommentar
Share on other sites

Åhh, om folk bara ville inse djupet i Buffy.

 

Anyway, tror jag sett två "kategorier" av vampyrfilmer. Dels finns sorten där vampyrerna beter sig som djur, som i till exempel Vampires. Den andra är nån sorts gotisk romantisism a la Anne Rice eller Dracula.

 

Hmm... vart hamnar Blade i den här smeten? Det är väl åt Dracula-hållet fast modernare stil?

 

Hur mycket går det att meka med det innan det blir någonting annat? Personligen har jag ingenting emot vampyrer, så länge det inte blir för cheesy. Hmm.. jag måste skaffa boken "I am legend" kom jag på... fan.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tomasz1985]Vampyrfilmer blir ofta ytliga, lika så action och äventyrs filmer. Vampyrfilmer handlar ofta om vampyrjägare som jagar vampyrer = ren action. Kan det vara brist på djup i historier som gör att folk kritiserar manusförfattare för att vara Hollywood inspirerade?

[/citat]

 

Jag håller med.

 

 

[citat=jonkanon]Men inom genren finns en hel del klassiker som jobbar mycket med symbolik och djup. Eller finner ni Nosferatu vara en actionpackad hype?[/citat]

 

Nu kommer jag inte på vad den heter bara för det. Något med Tårar tror jag i alla fall. Blodstårar? Eller tänker jag på någon annan då?

Jaja. I Alla fall. Den handlade om en kille som gick omkring till olika tjejer och satte tänderna i strupen på dem. Mer Dracula kanske nu när jag tänker efter. Men, men det är samma sak.

Det jag försöker yra fram här är att i den filmen fanns det (vad jag minns) ett riktigt djup och en riktig handling bakom som gjorde att filmen i alla fall lyfte ett snäpp.

Så, ja de finns där. Men de är få.

 

[citat=dreeze]Åhh, om folk bara ville inse djupet i Buffy.

 

Går det den meningen att ta på något annat sätt än ironisk och skrattretande? ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan ju börja berätta att det är en drama film.

 

En fattig man som levde på 1300 talet, blev fängslad för mord på byns alla getter. Eftersom han inte hade råd att köpa mat och han inte kunde komma in genom slottsporten, blev han tvungen att äta getterna. Han drack deras blod och flådde dom på plats.

Väl inne på slottets fängelsehåla blev han torterad. De drog ut hans två blodigaste tänder (gissa vilka), Drog loss naglarna och brände sedan fingerspetsarna så att det inte skulle blöda. Samtidigt snittade de honom lite överallt med en kniv, som till slut blev hans död. Tömd på all blod. De bar sedan ut honom till en påle där han blev bränd, mitt framför allt folk. Efter en liten stund började hans muskler att tvina sig och blev hårdare. Organen likaså. Ögonen öppnar sig och han rycker sig loss och springer iväg fort ner mot vattnet. Riddarna galopperar iväg med sina hästar efter honom, men väl nere vid vattnet, så ser dom ingenting förutom en massa rök. Nu beger sig "vampyren" (han har inte fått ett namn än) till en grotta för att ta sig an alla dessa smärtor. Lite experiment med kropp och annat hålls på......

 

Sedan utspelar sig historien 1820. "vampyren" är ledaren och vill inte att vampyr ska höras någonstans. Alla tror att de är döda. Men då efter ett tag börjar några vampyrer bryta mot lagarna och en reporter får nys på allt. Panik utbryter sig överallt. Nu måste ledaren och hans trofasta ta hjälp från reportern och se till så att inga mer vampyrer blir till i det "onda" gänget.

 

Hints:

*En vampyr kan gå både dagtid och nattetid. Men eftersom blodet är varmare på dagen, så ger det inte ut så mycket att leva då.

*Ledaren är den enda odödliga för människor, han kan bara dö om... (secret)

*En vampyrs akilleshäl är deras handleder. Får dom slag där blir dom svagare, men dör inte, utan man måste bryta nacken.

*Eftersom en vampyr inte är levande och hinner inte dricka blor hela tiden, gör att den blir lätt trött och kan på så sätt dö i svält.

 

Mer info kommer när jag har dom, men låter det hyffsat? Som jag sa innan.. se detta inte som en action, utan mer som en drama.

Länk till kommentar
Share on other sites

allt utom biten på 1800talet lät ganska hyffsat, men sedan känns det mesta igen...

 

"Men då efter ett tag börjar några vampyrer bryta mot lagarna och en reporter får nys på allt. Panik utbryter sig överallt."

 

jag kan inte undgå att tänka på filmuppföljaren till en vampyrs bekännelse (att anne rice tillät att den skapades är för mig ett mysterium) Lestat kommer tillbaka, charmar ihop ett gothband, blir superstjärna och retar på sig höghönsen i vampyrhierarkin just därför att de bryter mot reglerna och ledarna inte vill synas. det blir fullkomligt kaos och filmen dalar ännu längre ner...

 

däremot tror jag att du skulle kunna göra början av historien, blir lite som en korsning mellan passion of the (anti)christ och batman begins... och går det gått så kan du ju alltid släppa uppföljare...

 

det största problemet med dagens vampyrfilmer är just det att det finns ingen mystik kvar i handlingen, och vem är vampyren? jo det är han/hon som vänder sig mot kameran och fräser... så jävla ledsamt att se efter femtioelfte filmen/serien...

 

En väldigt annorlunda vampyrfilm som jag sett var med nicolas cage tror jag, han är fullkomligt övertygad om att han blivit biten av en vampyr så till den milda grad att när han känner blodstörsten som mest men tänderna vägrar att växa och bli spetsiga så löser han det med låtsaständer a la buttericks. Av vad jag kommer ihåg så kan jag rekomendera den, bara för dess originalitet i genrern...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten]allt utom biten på 1800talet lät ganska hyffsat, men sedan känns det mesta igen...

 

"Men då efter ett tag börjar några vampyrer bryta mot lagarna och en reporter får nys på allt. Panik utbryter sig överallt."

 

jag kan inte undgå att tänka på filmuppföljaren till en vampyrs bekännelse (att anne rice tillät att den skapades är för mig ett mysterium) Lestat kommer tillbaka, charmar ihop ett gothband, blir superstjärna och retar på sig höghönsen i vampyrhierarkin just därför att de bryter mot reglerna och ledarna inte vill synas. det blir fullkomligt kaos och filmen dalar ännu längre ner...

 

däremot tror jag att du skulle kunna göra början av historien, blir lite som en korsning mellan passion of the (anti)christ och batman begins... och går det gått så kan du ju alltid släppa uppföljare...

 

det största problemet med dagens vampyrfilmer är just det att det finns ingen mystik kvar i handlingen, och vem är vampyren? jo det är han/hon som vänder sig mot kameran och fräser... så jävla ledsamt att se efter femtioelfte filmen/serien...

 

En väldigt annorlunda vampyrfilm som jag sett var med nicolas cage tror jag, han är fullkomligt övertygad om att han blivit biten av en vampyr så till den milda grad att när han känner blodstörsten som mest men tänderna vägrar att växa och bli spetsiga så löser han det med låtsaständer a la buttericks. Av vad jag kommer ihåg så kan jag rekomendera den, bara för dess originalitet i genrern...[/citat]

 

Varför jag vill ha med 1800 talet är för att det är den tid, som jag gillar mest. Älskar klädsel, städerna och ahh.. mycket. Dessutom finns ju dessa svarta rockar. Lite svårt att förklara just nu, detta med att vampyrerna säger emot. Är inte 100 på att det kommer att bli så.

Mitt mål är att göra en berättelse med inriktning på personer istället för handlingar. Hur funkar deras verksamhet? Vad har dom för regler? Blir nästan lite politik med också. Inte för mycket ;)

Och jag kan lova dig.. inga fnäsningar. Hata. De ska bete sig ganska mycket som människor, utan "the vampire" då. De ska kanske få något plus i det akrobatiska, som dessa street utövare, hoppa högt och långt.

En ny sak jag kom på. Alla vampyrer tycks brinna upp hela tiden när dom dör. Tänkte ta bort detta iaf. Får se vad jag hittar på.

 

Hade vart kul med lite mer kritik, så man får se om detta kanske är något att satsa på. MVH /// Speero

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten]själv har jag bara sett två bra vampyrfilmer, Nosferatu och En vampyrs bekännelse, punkt...

 

allt annat har varit en salig smörja av knappt sebar karaktär som Buffy...

 

och du ska nog inte basera hela din bok på en idé som du kokade ihop på 15 minuter... alltför många manus görs på det viset, få lyckas...[/citat]

 

Ska bara hålla med om att dom två vampyrfilmerna är dom ända som håller.

Visst kan jag se på blade men inte för en vampyrfilm då. Utan för en halvhjärtad actionfilm.. thats all.

 

Sen Speero för min del ska du vara försiktig när du mixar med vampyrers egenskaper och sånt.. dom är lite heliga för mig. Men annars lätt historian rätt intressant.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gillar ni inte coppolas dracula?! Den är ju grym, förutom kanske keanu reeves som nästan är ännu träigare än vanligt.

 

Önskar att de gjort Lestat och Queen of the damned lika bra som den första. istället för hopkoket av båda två i en ganska kort film, som suger röv...

 

Hoppas att någon gör två filmer av de böckerna något tag, och gör dom bra. För att sedan ta sig an Memnoch the devil. Vore jävligt ballt.

 

Nu är jag väldigt off topic men....... Vi pratar vampyrer och då självklart anne rice, vilket leder till. Är det någon som hört något om den där miniserien på Mayfair häxorna som var på gång. Skulle kunna bli riktigt bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det dära med handlederna är den biten av kroppen som inte blev bränd på "the vampire". Just därför är dom extra känsliga. Men det kanske ska ändras.. vill komma på lite mer saker osså. Kul att ni gillar början iaf. Ska börja skissa ner lite mer handling och hur slutet kan bli... Tack och fortsätt kritisera ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=louis cyphre]Nu är jag väldigt off topic men....... Vi pratar vampyrer och då självklart anne rice, vilket leder till. Är det någon som hört något om den där miniserien på Mayfair häxorna som var på gång. Skulle kunna bli riktigt bra.[/citat]

 

Mayfair häxorna är det alltså något Anne har skrivit?? har jag inte hört nått om.. men blev ju genast lite intresserad i så fall..

Länk till kommentar
Share on other sites

jag propsar fortfarande på en slags vampire begins... resten av historien känns redan uttjatad... men det är ju inte jag som ska skriva boken, och skulle jag det så blir det inte med rent samvete när jag läst detta ;)

 

"blodet är varmare på dagen" förresten... det visste jag inte, eller blir de kallblodiga, rent biologiskt alltså?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det med blodet har jag kommit på själv. Tänkte att det skulle bli lite bättre så ;) Eftersom dem är rent praktiskt döda, så är dom just kalla inombords. Ifall de skulle dricka varmt blod så skulle organen börja jobba lite och de organ som dom har som vampyrer ser inte ut som människans. De sitter lite mer ihop. Då kommer dom att få väldigt ont. Tänkte på en sak. Har ni någon gång sett på film eller hört om någon vampyr som går in på toa och pissar?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

I Dracula 2000 eller nåt kommer det fram på slutet att Dracula i själva verket är Judas Iskariot. Hela historien med varför silver är skadligt för vampyrer förklaras. Så den har lite av det där "begins" i slutet. Billigt eller ej, stulet eller ej, jag tyckte det var en smart vinkling. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Än en gång en av mina onödiga kommentarer, har sen it läst alla tidigare inlägg så nogrant så kan händ att jag skriver av nån annan.. Men min idé till din vampyr film är att lag med myki riktig fakta som t.ex. i da vinci koden (bok/dan brown) som myki historisk fakta om saker som t.ex. då pentagrammet men "satanism" o vampyrer hör väl inte ihop men som exempel nåt sånt.. Dålit förklarat men.. Men läs/se nå sånde böcker/film om gamla saker o ha me olika historiska objekt och sånt..

Länk till kommentar
Share on other sites

Har ändrat lite i historien nu. Satsar på ett bra slut, som ska kunna fortsätta på en uppföljare. Jag har fått bra respons på det jag har skrivit ner änsålänge, så jag kommer nog att försöka skriva klart det innan sommaren ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vampyrfilmer i Sverige börjar alltså komma igång, de låter ju kul. När jag för 3 år sedan kom på min vampyrfilm idé skrattade alla och tyckte att jag bara snurrade runt. Men för mig var de en utmaning att komma på en annorlunda historia som både innehåller humor, skräck, action och en del drama. En film som kunde överdrivas till max men ändå få en att tänka till. Jag började att skissa fram en liten svag idé, som sedan utveklades till ett stort projekt som jag höll på med varje dag.

 

När jag skrev min vampyrfilm tänkte jag mer på storyn. Ja menar Blade är ju en ren actionrulle, för de första så kan ju vampyrer inte dö av silver de e ju varulvar. Men de ändrade på de så att Blade kunde skjuta vampyrerna. Min film är en kombination av Pulp Fiction, Buffy och Blade. Vampyrfilmer är något som jag tror kommer att skapas i kanske minst 10 år till, För vampyrer är ett ämne som är ganska intressant, i alla fall för mig.

 

När de sedan kommer till vilken typ av vampyrfilm man ska göra så varierar de.

Ja menar vi lever nu på 2000-talet de klart att man tänker mer på action än på drama. Det är ju Action som säljer mest, kombinera action/skräck/thriller/ i en film och de flesta går och ser den. Men När de gäller vampyrflmer så kan man göra drama av de för på något sätt så är vampyrer någon människan alltid kommer att fundera över. De som tycker de är larvigt har då helt enkelt ingen fantasi.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...