Gå till innehåll

Förslag på miniDV kamera?


Ronnie

Recommended Posts

Går i tankarna att köpa en miniDV kamera men vet inte riktigt vilken som är mest prisvärd.

Zebra-mönster är ett måste.

Hur stor blir skillnaden egentligen mellan 1 ccd och de kameror som har 3 ccd?

Den som lockar mig mest för tillfället är Canons kommande XM-2, men den är också lite dyrare än vad jag egentligen har råd med.

 

Några förslag på vilken kamera som jag ska köpa?

 

Har ni några bra länkar till kamera-recensioner tar jag tacksamt emot de också.

Länk till kommentar
Share on other sites

%2$s skrev:
Hur stor blir skillnaden egentligen mellan 1 ccd och de kameror som har 3 ccd?


Jag skulle vilja säga att det är en grym skillnad! Men sedan beror det på filmen också. Är det mycket mörka bilder så kan det ju vara att färgerna är mindre mättade och då känns det inte lika motiverat med en 3 CCD tycker jag.

Men annars, 3 st är det som gäller. :)

Är inte det XL1:ans uppföljare som du nämner förresten?
Länk till kommentar
Share on other sites

 

%2$s skrev:

Är inte det XL1:ans uppföljare som du nämner förresten?

 

XM-2/GL-2 är uppföljaren till XM-1/GL-1 och är väl i prisklassen under XL-1S. Hittade den på import för 27.000 drygt. Är jäkligt sugen på att spara ihop till den men det lär kräva enorm disciplin, vilket jag kan ha svårt för... :bire

 

Någon som vet hur JVC-GR DV3000 är? Bara en 1/3 ccd, men ser intressant ut ändå.

 

Hur mycket går de billigaste 3 ccd chip kamerorna för?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

TIPS

som svar på frågan är 3ccd ett måste. Det beror dock på hur mycket budget man har. Kliar det i fingrarna efter en kamera och man bara har 5- 8000.- så vad fanken köp en kamera och börja skapa. Men senare vill man dock ha en 3ccd´.

 

Jag vill dock ge värdens tips. Beställ från utlandet. Själv köpte jag min XL1s från tyskland. www.digitalpear.de (tror adressen är så), Ett mycket seriöst företag som pratar bra engelska. Jag tappade exempelvis bort mitt kvitto och de skickade direkt ett nytt. Här kan man få en XM2 får ca 20000 vilket är avsevärt billigare än i Sverige.

Håll till godo Robert

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...