Gå till innehåll

Fungerande 35mm adapter!


jmy

Recommended Posts

Hej, det var längesen jag var här, har jobbat mycket. Tänkte meddela att jag skall göra en test med min 35mm adapter på en Panasonic HVX200 kamera (en helt fantastisk HD kamera!). Jag hittade lite delar på loppis i veckan så att jag kan bygga om fästet från 52mm till 82mm vilket är denna kameras diameter.

 

Återkommer med lite testfilmer och bilder. Det mest intressanta är om kornet syns tydligt när upplösningen blir så hög. Vi filmade med en pro35 adapter för ett par veckor ihop med en Sony 750 HD kamera och kornen syns väldigt tydligt när mattskivan är still men försvinner så fort man sätter den i spinn. Resultatet från Pro35:an är fantastiskt bra, kan dock inte lägga ut några bilder från produktionen då den inte är släppt ännu.

 

Hörs!

Länk till kommentar
Share on other sites

jmy, hade du problem med distortion och suddig bild utåt kanterna med din adapter? Jag har ju byggt min enligt ditt recept och bilden blir liksom förvrängd och suddig utåt kanterna. Kan det vara macrolinsen som ställer till det?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Tror ni att letus35 funkar på sony´s pdx10, 3chippare dvcam med 37gänga, när man ska filma utomhus utan att kunna påverka ljuset?

Vad jag förstått ska ju dessa adaptrar ta mkt ljus?

 

Ni som verkar kunna detta, hjälp mig. Jag lägger en order på letus35 direkt om ni tror att det går ihop med min kamera.

 

(är seg i hjärnan, så jag vet inte riktigt hur jag formulerar mig, men ni lär väl förstå hoppas jag..)

 

/Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

Det borde fungera fint med rätt steprings antar jag. Adaptern har tydligen en 58mm filtergänga så du ska alltså stega upp från 37mm till 58mm med steprings. Du blir nog tvungen att kombinera flera steprings.

Adaptrar käkar som kännt ljus, så jag antar att det är i dagsljus du ska filma? I dagsljus fungerar adaptrar som bäst.

Länk till kommentar
Share on other sites

72 st redheads? Jag tror inte att du behöver så många redheads i dagsljus men det är ju bara att testa sig fram tills det ser bra ut. Jag behövde i alla fall inget extra ljus när jag filmade utomhus med min hemmabyggda adapter. Möjligen om man står under ett tak eller dylikt så att skådespelarnas ansikten är i skuggan, men det blir ju detsamma utan adapter också.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Grymt. Då ska jag lägga en order.. Det där med ljuset, tänkte ifall man behövde 72st readheads på film-spotten. Att dagsljus inte skulle räcka.

 

tack för det snabba svaret.

 

hur gick det med köpet kfilms ? blev det något ? är du nöjd ?

skall nog köpa själv snart, vilken modell tog du ?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...