Gå till innehåll

Fungerande 35mm adapter!


jmy

Recommended Posts

Jag har byggt en 35mm adapter till min Canon XM-2 som jag tycker fungerar riktigt bra! Jag har lagt upp lite testklipp.

 

Jag håller på att bygga en ny version med litet bättre fäste för objektivet och lite extra linser i för en ljusstarkare bild. Jag får delarna i november, skall göra några nya tester då.

 

Jag har byggt den främst för att använda för film på nätet och har inte provat att blåsa upp bilden med projektor ännu men den fungerar väldigt bra för tv och skärm.

 

Kolla klipp här, du behöver Flash 8:

http://www.kokokaka.com/35mm/

 

Mvh

Jimmy Herdberg

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, det är en statisk mattskiva i (optisigma). Eftersom jag i första hand skall ha den för nätet verkar det vara den bästa lösningen, ju mindre som rör sig i bilden, ju lättare blir filmerna när jag komprimerar dom, även det korta skärpedjupet gör att filerna blir mycket lättare då detaljerna i bilden blir mindre. Den nya videocodecen On2 VP6 i Flash 8 är också väldigt bra!

 

Än sålänge har jag inget problem med att mattskivan syns sålänge den är ren. Nu är öppningen mot objektivet oskyddad så det kan komma in damm, jag skall stoppa in ett uv-filter så att adaptern blir helt tät.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vänder bilden med en magnet på displayen när jag filmar men sen måste jag rotera bilden 180 grader i efterhand.

 

På första klippet har jag en bouncer nära, jag hade inte magneten då så jag filmade upp och ner samtidigt som jag höll adaptern framför kameran, därför är det lite skakigt och svårt att fokusera.

 

Det andra klippet är utomhus runt tiotiden.

 

Mattskivan påverkar bilden en del, vilket gör att det får en liten annan känsla än riktig 35mm film, lite mjölkigare bild. Det går att dra till bilderna i efterhand men jag har märkt att det är viktigt att jobba mycket med ljuset också. Jag har färgkorrigerat klippen något också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den har kostat drygt 2000 kronor exklusive objektiv. Min nästa adapter hamnar på cirka 3500 kronor (dubbla kondenorlinser, bättre nikonfäste, extra uv-filter mot damm och ett objektivstöd).

 

Jag vet inte exakt men jag tror jag tappar cirka 1-2 bländarsteg med adapatern så det behövs ljusstarka objektiv, jag använder ett Nikon 50mm 1:1.8, Tamron 90mm 1:2.8 och Sigma 24 1:1.8.

 

Jag upplever att det är väldigt ljusstarkt, det går att filma inomhus utan extra ljus men det blir alltid så mycket bättre med lite ljussättning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle vara kul att prova med mitt Nikon 80-200mm f/2.8 ED AF Zoom-Nikkor, när jag får tid skall jag försöka bygga en adapter till min XL1:a, jag är väldigt nöjd med mitt manuella objektiv till den, men det är alltid kul att få ett kortare skärpedjup även på vidvinkel. Vart köper du delarna?

Länk till kommentar
Share on other sites

Här är alla delar:

 

thorlabs.com

1st SM2L20 Stackable Lens Tube (http://www.thorlabs.com/ProductDetail.cfm?DID=6&ObjectGroup_ID=213&Product_ID=1481)

2st SM2RR Retaining Ring For 2" Optics

 

vongegerfeltphotonics.com

1st diffusorn, p/n 099-0160

1-2st BK-7 Plano Convex Lenses 011-2870

 

Scandinavian Photo eller liknande:

stepdown ring från din kamera till 52mm

Macro Lens (gärna +10) Välj storlek efter din kamera

Uv-filter

 

Lite putsdukar och annat för att håla rent.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag begrep nog inte vad delarna är för nått, men vad är det för mattskiva om den är statisk? Det verkade vara just mattskivan som spräckte de tidigare försöken om jag inte minns fel. Att det var svårt att hitta en tillräckligt finkorning mattskiva utan "sikte".

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har använt en Optisigma. Det som har sagts om den är att den är för finslipad och kan släppa igenom för mycket ljus, jag har inget att jämföra med men jag har inte haft några problem med den förutom att den är känslig för smuts.

 

Problemet med en statisk mattskiva är att du inte kan blända ner så mycket på objektivet för då syns kornen, jag bländar ner på dv-kameran istället och har även ett inbyggt nd-filter som jag använder utomhus. Det funkar väldigt bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror Guerillaadaptern är byggd på samma sätt men de har inte avslöjat hur de byggt den men det är en statisk mattskiva i den.

 

Såhär funkar det:

nikon objektiv > nikon fäste > rör (2 tum diameter) > 46.5mm från fästet monteras mattskivan (prova tills du får skärpa på det) > kondensorlens (ställ in på känn) > stepupring > closeuplins > kamera

 

I den nya versionen skall jag prova med två kondensorlinser och se om det blir någon skillnad.

 

Se ovan för delar.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmy]Jag tror Guerillaadaptern är byggd på samma sätt men de har inte avslöjat hur de byggt den men det är en statisk mattskiva i den.

 

Såhär funkar det:

nikon objektiv > nikon fäste > rör (2 tum diameter) > 46.5mm från fästet monteras mattskivan (prova tills du får skärpa på det) > kondensorlens (ställ in på känn) > stepupring > closeuplins > kamera

 

I den nya versionen skall jag prova med två kondensorlinser och se om det blir någon skillnad.

 

Se ovan för delar.[/citat]

 

Okey! tack! låter enkelt och bra! Bygger jag en kommer jag helt klart att ha objektiv stød! Tack før din "øppenhet" =)

Länk till kommentar
Share on other sites

enligt guerilla 35s faq-sida så finns det en spak för att välja fast eller slow, om bilden blir grynig så rekomederar dom att ställa den på fast... låter som om dom beskriver en roterande mattskiva... men förutom den extra strömåtgången så ser jag det som ett väldigt litet problem...

 

en dum fråga kanske... är det överhuvudtaget möjligt att få tag i delar så att jag kan bygga en mini35 adapter till min nvgs11:a? filtergängan ligger på 27 m.m. och hela optiken sitter ju inbyggd i kameran... det skulle vara väldans skoj om det går...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten]enligt guerilla 35s faq-sida så finns det en spak för att välja fast eller slow, om bilden blir grynig så rekomederar dom att ställa den på fast... låter som om dom beskriver en roterande mattskiva... men förutom den extra strömåtgången så ser jag det som ett väldigt litet problem...

 

en dum fråga kanske... är det överhuvudtaget möjligt att få tag i delar så att jag kan bygga en mini35 adapter till min nvgs11:a? filtergängan ligger på 27 m.m. och hela optiken sitter ju inbyggd i kameran... det skulle vara väldans skoj om det går...[/citat]

 

Det me spaken har jag missat! Det føsrsta det står om Guerilla ær att den ær statisk! Borde inte vara några problem att bygga en till din lilla Panasonic. det ær lite det som ær grejen allt ær inbygt går ej att byta dærførbygger man på! inte sant? Fett skoj alla går omkring me sina "bazookaz" hehe jag kommer iallafall gøra de!

Länk till kommentar
Share on other sites

Enligt Guerilla 35:s hemsida:

 

How does this adapter differ from other adapters?

 

The Guerilla35 is an entirely static adapter. Meaning, there are no moving parts or batteries required. As such, you are able to do things in which adapters that move the focusing screen have difficulty doing, like changing the shutter speed on your camera or quick abrupt pans. Also being that it is made of durable aircraft aluminum. It can handle quite a bit of abuse.

 

Jag hittar ingenstans att det står att det är en roterande skiva. Roterande skiva finns i mini35 och micro35. Alla dessa tre adaptrar är ganska dyra:

 

Mini35 från €8000:-

Micro35 från $850

Guerilla 35 ca $1150

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns inget eller ingen som man kan köpa hela kitet ifrån?

Dina filmsnuttar var otroligt snygga jmy. Fick direkt måste ha känslan när du berätta om objektiven. Jag använder oxå XM-2er så det skulle vara perfekt med samma lösning. Jag skulle nog kunna betala lite mer om jag vet att jag får det jag vill ha och inte väljer fel ingridienser.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inte tänkt att sälja adaptrar, det tar ganska lång tid att bygga dom så de skulle nog bli ganska dyra. Det är ju även lite ansvar med att sälja dom eftersom det är lite pill med att hålla rent, att de skall hålla och finjustering mm. I dagsläget har jag tre stycken på gång så jag kommer inte att beställa hem delar på ett tag men vid nästa beställning skulle kunna beställa hem fler och sälja kit med delarna så blir det lite billigare med frakt osv eftersom mycket beställs från usa. Det är även långa leveranstider på det mesta, upp till 2 månader.

 

Först måste jag bygga klart version 3 som jag tror kommer bli både ljusstarkare och robustare!

 

Förresten tror jag Canon Xm-2 fungerar väldigt bra med adaptern då de har väldigt lik diameter med objektiven (Canon 58mm/ Nikon objektiv 52mm).

Länk till kommentar
Share on other sites

Men är det pålitligt att beställa hem delarna själv?

Går det att lite på att man får delarna därifrån du köpt dom.

Det verkar så iaf. Det är bara att man inte vill slänga ut pengar och sedan inte få något. Har lyckats med det förut nämnligen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmy]Jag har inte tänkt att sälja adaptrar..[/citat]

Gör inte det då. Precis som du säger blir det lite jobbigt när kunder ringer och gnäller att det inte funkade som de tänkt och vill att du fixar det. Sälj delarna istället med bygganvisningar. Då fattar folk hur det hänger ihop, och klarar man att bygga den, så klarar man att fintrimma mojängen och eventuellt förbättra den. Som byggsats tror jag också kunderna har större toleranser för "egenheter" i mojängen.

 

Tips från en som sålt garagetillverkade modellbyggsatser. De brukar vara rätt svåra att bygga ihop, men ändå frågar folk om det är färdiglackat. Bah.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har haft bra kontakter med de som jag beställt från, de ställer upp på frågor och hjälper gärna till och jag har fått på faktura för det mesta. Det svåra har varit att hitta alla delar och att jag beställt hem delar som inte fungerat som jag trott. Att sen behöva vänta en månad till innan jag fått rätt del har gjort att det tagit några månader att få ihop den, jag väntar fortfarande på delar..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...