Gå till innehåll

Hur gör man en animerad kortfilm???


ibbe_san

Recommended Posts

[citat=ibbe_san]Tjenare gubbar!

 

Jag undrar hur man som enklast utan att rita o sånt. Göra en animerad kortfilm. Vilka program man behöer o såna saker??

 

Skulle bli jätteglad om ni svarade detaljerat.[/citat]

 

Hej! skulle kanske postat denna fråga under Animation!-?

 

Flash eller AE! sen ett program att klippa med exempel vis Premier Pro eller Avid Express Pro, men dær finns massor av olika program att klippa med! Finns æven ett 2d animerings program som medføljer till 3Ds Max

(iallafall på dom gamla versionerna)...

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det beror ju en hel del på om du skall göra en 2D eller 3D animation. Själv har jag pysslat lite med 3D på sistone. Om det är 3D du vill göra råder jag dig att använda Art of Illusion: http://artofillusion.org, http://www.housepixels.com/aoitiki/tiki-index.php

när du renderat en sekvens med bilder så fogar du ihop dem med ett program som gör om det till en videofil. Själv använder jag virtualdub: http://www.virtualdub.org/

för att göra ljudspåren så använder jag audacity: http://audacity.sourceforge.net/

 

allt är gratis och det funkar inte så tokigt. Om du vill kan jag posta en länk på en animation jag gjort med ovanstående medel (du kan iofs hitta den under http://audacity.sourceforge.net/ forumet, har samma morva även där) om du vill ha ett smakprov vad man kan göra med AoI.

 

Om det är 2D animation så gissar jag att man mest jobbar med photoshop eller liknande (eller gimp om man vill vara sparsam eller ärlig) ihop med nån såndär wacom-bräda (eller mus om man vill) och sen sätter ihop allt med virtualdub. Du kan få en del tips o idéer från http://www.cgtalk.com.

 

Vidare så får du tänka på att när du skall komprimera videofilen med nån kodex och har animerat innehåll så gör sig inte divx särskilt bra. Kan ge väldigt mkt huvudvärk. Anledningen är att animeringar innehåller ofta skarpa kanter och rörelser som kan vara ryckiga. Det finns detaljerade förklaringar över varför det är på detta viset, men tar inte upp det här. Ett sätt att lösa problemet är att använda sig av en snarlik kodex (och som underbart nog är gratis) som heter XviD. Funkar utmärkt (och i min uppfattning är det lättare att förrstå sig på dess kontroller). Så vad du behöver göra är att tanka ned xvid och installera och sen kan du välja kodexen i virtualdub och ställa in kontrollerna därifrån i samband med att du genererar avi-filen.

Länk till kommentar
Share on other sites

lite offtopic:

Vill du få någon som helst kvalitet på animationen så bör du lära dig rita, det är så mycket som kommer med det på köpet såattsäga... och med det så menar jag hur man fångar fysik på bild, om du sen gör det med monkeyjam eller 3d-studio-max gör ingen skillnad... se skillnaden i realism mellan phil tippets ED209 och FFVII AC, den senare är som att titta på dockteater medan Ed (som är en docka) faktiskt ser ut att vara där i den storleken.

 

hur lär man sig rita då? jo, ta pennan och sätt den mot papperet.

 

låt inte ritandet sätta hinder för dig... titta på hela spektrat med ritad film, allt från linus på linjen (kom nu inte och säg att det är realistiskt) till senaste Ghibli-produktionen...

 

Det är så irriterande att se folk som gör filmer med hur avancerade program som helst men som inte har den blekaste jota om såna enkla saker som timing, enkel fysik, "squeese n' stretch", eller enkel dramaturgi heller för den delen...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo jag kan nog hålla med om ovanstående. Skaffar man sig ett verktyg så får man för hela friden lära sig använda det rätt. Man skruvar ju inte med bågfilen, etc. Men detta är väl uppenbart för de flesta (trodde jag).

 

Mindre uppenbart är principerna för tecknad film, men man kan lära sig dem iaf:

http://www.brianlemay.com/animation/animindex.html

http://www.ickystuff.co.uk/HTM/principles.htm

 

Sen går det att mer eller mindre tumma på reglerna. Det är ju bara riktlinjer. Blir resultatet bra i slutändan så är det det ända som räknas IMHO. I t.ex. The Incredibles så blev ju animatörerna beordrade att dra ner ganska kraftigt på användandet av squash/stretch/(fluff?).

Länk till kommentar
Share on other sites

sant sant, kolla även in Betty Edwards Drawing Drawing on the right side of the brain, lika mycket studie i den psykologiska interaktionen mellan öga hjärna och hand när man ritar som en kurs i teckningens konst... det är förvånansvärt vad mycket hjärnan lägger sig i och krånglar till det... Läs den!

 

andra böcker att nämna är Animation from script to screen, där en veteran från Disneys stugor berättar det mesta om tillvägagångssätten.

 

och i fallet The Incredibles, där visste de vilka regler som fanns och vilka de ville bryta och varför...

 

animatörerna(mestadels ingenjörer utan konstnärlig bakgrund) hos ILM fick långa genomgångar av Phil Tippet inför Jurassic park.

 

Men mister trådskapare har fortfarande inte berättat vad för slags film som han/hon vill göra... det skulle hjälpa oss i valet av råd... har du gjort någon animation överhuvudtaget förut?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten]sant sant, kolla även in Betty Edwards Drawing Drawing on the right side of the brain, lika mycket studie i den psykologiska interaktionen mellan öga hjärna och hand när man ritar som en kurs i teckningens konst... det är förvånansvärt vad mycket hjärnan lägger sig i och krånglar till det... Läs den!

[/citat] hmm.. jag har en likande bok (kanske samma fast översatt?) "Rita med din högra hjärnhalva" eller nåt i den stilen. Eoner sen jag läste nåt i den dock.

 

%2$s skrev:

andra böcker att nämna är Animation from script to screen, där en veteran från Disneys stugor berättar det mesta om tillvägagångssätten.

Eller "the animator's survival kit" som verkar vara lovprisad bland cg-animatörer. Borde skaffa den nån gång. Den behadlar givetvis 2D-teknikerna först o främst, men tänket skall tydligen inte skilja sig så mkt från tänket man har i 3D fallet (vilket jag tycker verkar stämma).

 

%2$s skrev:

och i fallet The Incredibles, där visste de vilka regler som fanns och vilka de ville bryta och varför...

Ja, exakt. Annars hade ju inte Brad behövt påpeka det sådär extra noga som han gjorde. Ingen idé att säga till nån vad man inte får göra om personen i fråga inte förstår vad det handlar om, menar jag :).

 

%2$s skrev:

animatörerna(mestadels ingenjörer utan konstnärlig bakgrund) hos ILM fick långa genomgångar av Phil Tippet inför Jurassic park.

Åhå, ingenjörer... häfto, då kanske jag har en chans till det yrket då trots allt :).

 

%2$s skrev:

Men mister trådskapare har fortfarande inte berättat vad för slags film som han/hon vill göra... det skulle hjälpa oss i valet av råd... har du gjort någon animation överhuvudtaget förut?

Han/hon kanske blev lite skrämd?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 5 år senare...

Jag har själv dragit igång ett 3D-animeringsprojekt och kan inte nog betona att innehåll är allt! Man har sett så mycket proffsgrejer som är riktigt snygga men det är inte intressant! Dra ner på kraven och gör det enkelt och stilrent till att börja med. Försök hitta en stil och håll stilen. Det är A och O i en animerad film. Fråga dig alltid när du jobbar "Är detta intressant?". Strunta i alla formler och uppfin dina egna! Gör vad du innerst inne vill göra och skit i alla andra. Framförallt: Ta dig tid att jobba och gör jobbet kul i sig. För när det kommer till kritan är det inte många som kommer kolla på din film. Spelar ingen roll hur duktig man är liksom. Jag har fått nytändning på sistone för jag har insett att det är arbetsprocessen som är belöningen, inte slutresultatet (även om det är kul att få till det). Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 9 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...