Gå till innehåll

bästa soundtrack


qwertyunion

Recommended Posts

Vad tycker ni? Föredrar ni den storartade Maximus triumflåt i Gladiator eller tycker ni mer om Clockwork Orange sountrack?

 

Gladiators soundtrack är ett av de bästa soundtracken som har skrivits (tycker jag). Den skrevs av filmtonsättaren Hans Zimmer som bl. a. har gjort The Rock, Pearl Harbor och Black Hawk down. Samtidigt tycker jag musiken i Clockwork Orange är mer speciell och den kanske till och med blir bättre för det.

 

Hur resonerar ni? Vilka soundtracks tycker ni om? Har ni några favoriter bland filmtonsättarna?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ennio Morricones musik är ett måste i soudtracksamlingen... han och Leone satte standarden för hur westerna ska se ut och låta, ingen annan har kommit inärheten enligt mig.

 

Ecstasy of Gold är min absoluta favorit.

 

H. G. Williams gör också riktigt tuff musik, speciellt i tok-filminspirerade MGS-spelserien(om nu det räknas)

 

plus de andra som redan nämnts...

Länk till kommentar
Share on other sites

hans zimmer rockar! gladiator-soundtracket är bland de bästa! gillar även pearl habor (som är en usel film iofs).... men favoriten just nu måste vara amelie från montmartre! fyfasen vilken skön musik! sen är ju sagan om ringen-trilogin och PotC också jättebra!

 

utan bra filmmusik blir det ingen fantastisk film! filmen kan fortfarande vara bra med dåligt soundtrack, men det kan aldrig bli ett guldkorn!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten]Ennio Morricones musik är ett måste i soudtracksamlingen... han och Leone satte standarden för hur westerna ska se ut och låta, ingen annan har kommit inärheten enligt mig.

 

Ecstasy of Gold är min absoluta favorit.

 

H. G. Williams gör också riktigt tuff musik, speciellt i tok-filminspirerade MGS-spelserien(om nu det räknas)

 

plus de andra som redan nämnts...[/citat]

 

Jag håller med, Ennio Morricone har komposerat många bra stycken, bland mina favoriter är förstås i Leones filmer men också John Carpenters the Thing. Annars så skulle jag säga att Philip Glass musik är grymt stämningsfullt och det är alltid ett plus i mitt fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

en film som säkert e rätt löjlig och förutsägbar men som enligt mig har det bästa soundtracket alla kategorier är Den siste mohikanen. Slutsekvensens musik är helt sagolikt. Just detta gör filmen grymt bra också, trots att den nog egentligen är rätt dålig, haha

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=DeCaf]Twin Peaks har ju ett grymt soundtrack... Lynch är Kung på att välja sin kompositör uppenbarligen. (Vet inte vem som gjort musiken till denna eller hans filmer)[/citat]

Angelo Badalamenti, han har gjort musiken till majoriteten av Lynchs filmer.

Eric Serra är bra. Han har gjort musiken till många av Luc Bessons filmer (däribland Nikita, Leon och Fifth Element).

Klaus Badelt och Hans Zimmer gillar jag också. Visst är det Badelt som gjort musiken till Equilibrium?

 

En som jag är lite less på är John Williams. Han har en tendens att upprepa sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=dreeze]Visst är det Badelt som gjort musiken till Equilibrium?[/citat]

Japp... Helt hopplöst att få tag på via vanliga kanaler tyvärr :( Hade hoppats på att det skulle släppa efter succen med "Pirates of the Carribean", men inte då...

 

Sedan har vi ju resten av "Media Ventures"-gänget (Hans Zimmers "stall" av kompositörer) som tyvärr kan låta lite lika varandra. Gillar dock Steve Jablonskis musik till "The Island", lite "The Rock", lite "M:I 2" och lite eget...

 

%2$s skrev:
En som jag är lite less på är John Williams. Han har en tendens att upprepa sig.

 

Gäller ju de flesta kompositörer (både filmmusik och "vanlig" musik)... En av mina favoriter är Vangelis som ju lyckats pressa ur sig både oförglömliga soundtracks och annan musik, men också känns som om han kört fast de senaste tio åren...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan inte förstå varför ingen nämnt James Horner än( iofs. så var det någon som nämnde den siste Mohikanen). Annat bra han gjort är: Braveheart, Apollo 13, Titanic (jag vet vad många tycker om filmen och jag håller med, men musiken är det fan inget fel på!).......

Annars är ju Alan Silvestri en klar favorit. Hans musik till Forest Gump är ju sagolikt bra, likaså soundtracket till Kontakt.

 

Håller med om att utan ett bra soundtrack, så glöms även den mest genomtänkta film bort. Filmen får inte den genomnslagskraft om musiken suger.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, jag tycker också att Braveheartmusiken är fantastisk. Det finns bara ett problem. Det är att musiken låter exakt likadant som ett stycke i Gustav Holts verk, Planeterna. Det finns även många andra låtar och sånger som har nästan exakt samma melodi, men jag antar att alla har inspirationskällor som man väljer att ta mer eller mindre från....

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Om ni inte hört Hans Zimmers mästerverk "den tunna röda linjen" så gör det! det är helt klart det bästa soundtracket. Sen har vi ju Samma stålle som gjort "batman begins" som också är bra. Sen självklart den sista mohikanen, som inte gjordes av James Horner utan Trevor Jones och Randy Edelman

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kan inte bara vara jag som älskar LOTR-soundtracket. Howard Shore rockar.

 

Om Hans Zimmer däremot bör nämnas: När man har lyssnat på ett par av hans soundtrack börjar de låta lite likadant. Inte instrumentalt, men strukturellt. (Det är kanske inte rätt termer, jag är ingen musiker.) Känns lite som om han komponerar allt utifrån samma mall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mina favoriter såhär på rak arm är nog Wendy Carlos (Clockwork), Yann Tiersen (Amelie från Montmartre), Danny Elfman (bla. Burton filmerna), Propellerheads Matrix:s dänga är rätt fin och Phlip Glass har en del fina också.

Hans Zimmer:s "The Rock" soundtrack är bra, men allt han gjort låter lika tycker jag, tyvärr.

Håller också med om att Marilyn Mansons ledmotiv till Resident Evil är fint.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...