Gå till innehåll

bästa soundtrack


qwertyunion

Recommended Posts

Jag håller med om en rad soundtracks som tidigare räknats upp (Braveheart, The last of the Mohicans mfl.) men vill gärna lägga till några fler:

 

Vad vore väl Gudfadern utan Nino Rotas underbara musik? Ett helt suveränt soundtrack som har varit en stilbildare för hur maffian porträtteras på film därefter - musikmässigt då.

 

Ett annat soundtrack som jag gillar är det till filmen Black Rain med Michel Douglas. Tror det är Hans Zimmer (?) men är osäker. Rätta mig om jag har fel. Filmmusiken ligger som gömda spår i slutet av det soundtrack som jag har. I övrigt återfinns bla låtar med Iggy Pop, UB40 mfl....

 

Ett tredje soundtrack som är värt att nämnas (lyssnas på) är i min mening Conan the Barbarian av Basil Poledouris. Låten Anvil of Crom från det soundtracket användes bl.a i marknadsföringen av Gladiator (i teasern?), men har även hört den vid marknadsföringen av andra filmer (tror jag iaf).

 

Utöver dessa måste jag säga att jag gillar Jurrasic Park soundtracket av John Williams...

 

Edit:

Jag glömde ett annat suveränt soundtrack: Escape from NY. Visst är det Carpenter själv som gjort det?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Några av mina favoriter till denna sköna tråd:

Joseph LoDuca (Evil dead), Béla Bartók (The Shining), Angelo Badalamenti (Twin Peaks), Ennio Morricone, Lalo Schifrin (Amityville II - The possession), Fargo, Maffiabröder, Léon. Pulp Fiction, Reservoir dogs, Midnight cowboy, Solyaris.

 

Väl mött.

 

/Matte

Länk till kommentar
Share on other sites

Bästa soundtracket är utan tvekan Blade Runner av Vangelis.

 

Musiken i Apocalypse Now, i synnerhet originalmusiken av Carmine Coppola (Francis pappa), är en klar tvåa.

 

Sedan är jag mycket svag för John Carpenters soundtrack till Assault on Precinct 13, Halloween, The Fog, Halloween II och Escape from New York.

 

Ett annat mästerligt soundtrack är det som är komponerat av Brian May till Mad Max 2: The Roadwarrior.

 

John Williams musik till Star Wars Ep. IV, V och VI fungerar också mycket bra till de filmerna.

 

Sist måste jag ge en eloge till Quentin Tarantinos känsla för musik och de val han har gjort till samtliga av hans filmer, men i synnerhet Pulp Fiction och Kill Bill. Grabben har en känsla för musik och att välja rätt musik till sina scener.

Länk till kommentar
Share on other sites

Någon nämnde Angelo Badalamenti. Om ni gillar honom, så glöm inte att spana in spelet Farenheit till vilket han gjorde musiken.

 

Är inte förtjust i filmmusik (licensierad musik inte inräknad, för det varierar). Blir irriterad över filmer som Gladiator, Troja, Alexander den store osv. Musiken i de här filmerna kunde härstamma från samma soundtrack.

 

Harry Gregson Williams får min röst. Han skapar alltid musik som låter olika det han gjort tidigare. Hans bästa? Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty och MGS3: Snake Eater. Musiken enbart kan få mig att gråta. Förmodligen är det mycket spelens förtjänst, men musiken för ändå minnen till ytan.

 

Evil Twin har den mest stämningsfulla musiken tycker jag, kommer dock inte ihåg vad kompositören heter. Obscure har grymt bra musik, häftigt med barnorkester i en actionskräckis...

 

Michael Ancels Beyond Good & Evil har härliga musikstycken. Kanske den bästa introlåten i ett spel sedan Sons of Liberty.

 

Quentin Tarantino har bra näsa för musik.

 

Bästa licensierade musik anser jag finnas i Grand Theft Auto: Vice Citys sju CD-skivor stora soundtrack. Rockstars val av musik i San Andreas var hur som helst inte av min smak. Lyssnade mest på countrymusiken och Entertaining America med Lazlow.

 

Vet inte om musiken i Manhunt klassas som musik, men ljudbilden i spelet är genialisk.

 

Oops, drifting off topic...

Länk till kommentar
Share on other sites

Min spontana favorit är Michael Kamen's (RIP!) soundtrack till The Dead Zone (biofilmen), ledmotivet finns på några samlingsskivor men det finns ingen soundtrack-CD att få tag i :-( Gripande film av Stephen King / David Cronenberg som förhöjs perfekt av musiken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hans Zimmer har ju gjort några riktigt fina saker genom åren, jag håller hans arbete i Thin Red Line och Batman Begins högst. I dessa två filmer visar han verkligen hur skicklig han är på att anpassa musiken in i det minsta till resten av filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med om de flesta ovan nämnda men ni har ju glömt den störste av dem alla: Jerry Goldsmith!

 

Listan över hans verk är gigantisk men några toppar är för mig Star-Trek, Rambo, Basic Instinct, Gremlins, Alien, The Omen, Poltergeist och Total Recall.

 

http://www.imdb.com/name/nm0000025/

 

Michael Kamen har mycket fin musik på sitt samvete också... Robin Hood (pot)kanske framförallt.

 

http://www.imdb.com/name/nm0004383/

Länk till kommentar
Share on other sites

Ögnade igenom tråden; det verkar inte som om någon nämnt zbigniew preisner! Vad vore Kieslowski utan honom? Han är nog den tonsättare som imponerat mest på mig (inom film).

 

Sen är ju Jon Brion (Magnolia, Eternal Sunshine, I heart Huckabees) riktigt skön också

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Hans Zimmer, James Horner, John Williams. Sen finns ju de "andra" såklart.

 

Bästa kompositören enligt mig är Nobuo Uematsu. Framröstad av Rolling Stones (tidsskriften) som en av världens mest inflytelseruka kompositörer (top 100) och med bland annat Mozart, beethoven m.m

 

Han är mest känd för sina kompositioner till Final Fantasy serien. Karln är ju som en gud att göra musik.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror nog att de flesta som var på underscore symposium i söndags också håller med, Uematsu är en kameleont, helt autodidakt. När han fick frågan om ett stycke han skrivit till FF6 var en menuett sade han att han har ingen aning, han gör bara det som krävs, men vet inte vad det heter...

 

Utöver hans geni måste jag märka ut Miklos Rosza, som bl.a. skrev musiken till Ben Hur. Han var en av de få gamla rävarna som visade vart skåpet skall stå.

En av hans arvtagare, Basil Poledouris, skall heller inte glömmas bort, (bla. den trivialiserade conansoundtracken).

 

Jag tycker dock att det vore omöjligt att bestämma vem den bästa kompositören är... kanske en blandning av uematsu, shore, goldsmith, rosza, goldenthal, barry, mancini och schifrin?

 

En duktig kompositör kan göra vad som helst och komma undan med det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej alla, mitt första inlägg här. :)

 

Oj, att välja ett favoritsoundtrack är otroligt svårt men här följer några av

mina favoritsoundtrack:

 

Sylvester Levay/Mark J. Cairns - Airwolf Themes

Björn Isfält/Lasse Dahlberg - Bröderna Lejonhjärta

Thomas Newman - American Beauty

Danny Elfman - Edward Scissorhands

Harry Gregson Williams - Metal Gear Solid spelserien

Jesper Kyd - Hitman spelserien

 

...men jag har många många fler. :D

Länk till kommentar
Share on other sites

King Arthur och The Rock är två bra exempel på Hans Zimmers omätbara talang (och hurvida hans musik missbrukas p.g.a. att de säljer rättigheter har bannemej inget att göra med musikens kvalité).

 

Bill Brown är en talangfull uppstickare som fått allt större uppmärksamhet av Hollywood på senare år. Han har också skrivit en hel del spelmusik. http://www.billbrownmusic.com

 

Chris Bouchard är en annan mycket intressant kompositör som hittills bara sysslat med mindre indieproduktioner, men som tveklöst lär få sitt genombrott inom de närmaste åren.

http://www.chrisbouchard.co.uk

Länk till kommentar
Share on other sites

För någon anledning tycker inte min näsa om Angelo Badalamentis musik. Filmen som jag utgår ifrån är den amerikanska skräckfilmen Dark Water. Visserligen har jag inte sett filmen än, så jag kan inte säga att musiken inte passar in i filmen, men om man lyssnar på skivan, så är musiken helt ointressant.

 

En annan sak som är jobbig, är att jag misstänker att PotC-musiken, skriven av Klaus Badelt, är digital. Alltså det är ingen riktig orkester som utför den. Lyssna på skivan och håll med om att det låter väldigt sterilt och känslokallt? Att musiken passa väldigt bra till filmen är en annan sak.

 

Såg för övrigt Poseidon igår och det är ju Badelt som skrivit musiken även här. Och jag tyckte att musiken passade väldigt bra faktiskt. Filmen var väldigt underhållande och actionpumpad, dock kanske inte så bra "filmmässigt"

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=qwertyunion]En annan sak som är jobbig, är att jag misstänker att PotC-musiken, skriven av Klaus Badelt, är digital. Alltså det är ingen riktig orkester som utför den. Lyssna på skivan och håll med om att det låter väldigt sterilt och känslokallt? Att musiken passa väldigt bra till filmen är en annan sak.[/citat]

 

Vad jag vet så är både orkester och kör inspelade live, däremot så är ju Hans Zimmer och grabbarna inte blyga för att smyga in samplingar mest hela tiden för att få det typiska "MediaVenture"-ljudet...

 

Och eftersom musiken ska ha gjorts på 14 dagar så kan man ju tänka sig att det blev mer samplingar än vanligt...

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

vilka är Hans Zimmer och "Grabbarna"?

 

Men Rico: om du har lyssnat på Pirates...-musiken, håller du inte med om att det låter lite tråkigt?:P Och jag trodde att Hans Zimmer använde sig mycket av liveinspelningar, musiken till Gladiator låter i mina öron helt live...Nån gång kan man till och med ana en hostning...iofs kanske soundtrackskivan är inspelad separat från musiken i filmen?

 

Förresten: Nu är det ju Hans Zimmer som skriver musiken till PotC, istället för vår lille Klaus. Vad tycker ni om det? Själv är jag rätt glad, i mina ögon är Zimmer den större av dem båda.

Länk till kommentar
Share on other sites

"Hans Zimmer och grabbarna" är (f.d.?) MediaVentures, d.v.s. ett stall av kompositörer som jobbar med Hans Zimmer (som startade företaget). En hel rad av de mest använda kompositörerna idag kommer från det "stallet"...

 

Jo jag har lyssnat på PotC ett antal gånger, men jag tycker inte den låter påtagligt mindre "levande" än andra MediaVentures produktioner. Hur mycket samplingar resp. levande musik som används skiljer sig säkert från produktion till produktion vilket naturligtvis ger skillnader.

 

Personligen gillar jag Klaus Badelts musik, även om jag tycker att PotC känns lite som en karikatyr på många andra MediaVentures-produktioner (The Rock speciellt). Hans Zimmer är kanske numret större i många avseenden, men jag gillar Klaus Badelts musik, inte bara till PotC utan även till andra produktioner (speciellt Equilibrium), och tror att Klaus hade kunnat gjort mycket bra musik till PotC 2...

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

tänkte bara säga att ni ska lyssna till musiken till braveheart och sen till Bicentennial Man som scorades av James Horner. Det är nästan sorgligt att höra alltså. Men det är klart att han kanske inte känner för att göra ett mästerverk till alla filmer - det är nog ekonomin som styr också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...