Gå till innehåll

En lägesrapport om HD, mycket läsvärt! (På Svenska)


Lulletott

Recommended Posts

[citat=mjg]Varning för Panasonics service!!! Nå - dom har visst totalt omorganiserat och ryckt upp sig har jag hört (kanske SVT satt fart på dom). För 2-3 år sen var dom i den absoluta botten - sjukt långa reparationstider - slarviga reparationer - ingen kommunikation.[/citat]

Off Topic:

Det verkar vara likadant även idag. Jag lämnade in min Panasonic-kamera för snart 6 veckor sedan och fick beskedet idag att det kommer att ta lååång tid innan Panasonic fixar kameran. Panasonic har tydliget öht inte tittat på kameran idagsläget...

 

Man undrar om dom har en serviceverkstad i sverige eller inte. Dom prioriterar bort reparationer i dagsläget verkar det som. Lansering av nya kameror går tydligen före... Sorgligt Panasonic!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rogge][citat=mjg]Varning för Panasonics service!!! Nå - dom har visst totalt omorganiserat och ryckt upp sig har jag hört (kanske SVT satt fart på dom). För 2-3 år sen var dom i den absoluta botten - sjukt långa reparationstider - slarviga reparationer - ingen kommunikation.[/citat]

Off Topic:

Det verkar vara likadant även idag. Jag lämnade in min Panasonic-kamera för snart 6 veckor sedan och fick beskedet idag att det kommer att ta lååång tid innan Panasonic fixar kameran. Panasonic har tydliget öht inte tittat på kameran idagsläget...

 

Man undrar om dom har en serviceverkstad i sverige eller inte. Dom prioriterar bort reparationer i dagsläget verkar det som. Lansering av nya kameror går tydligen före... Sorgligt Panasonic![/citat]

 

Lanseringen av nya kameror och reperationer på "gamla" hör ju inte samman för fem öre, men att det tar lång tid är ju förjävligt endå!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja nåt är tydligen fel med Panasonics Nordiska organisation då jag i somras ställde en fråga efter att ha navigerat i deras webträsk och inte fått något svar.Hela deras website är åt skogen.Däremot är den tyska och australiensiska rätt ok.Nåt glapp verkar det vara mellan före-och eftermarknad.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rogge][citat=mjg]Varning för Panasonics service!!! Nå - dom har visst totalt omorganiserat och ryckt upp sig har jag hört (kanske SVT satt fart på dom). För 2-3 år sen var dom i den absoluta botten - sjukt långa reparationstider - slarviga reparationer - ingen kommunikation.[/citat]

Off Topic:

Det verkar vara likadant även idag. Jag lämnade in min Panasonic-kamera för snart 6 veckor sedan och fick beskedet idag att det kommer att ta lååång tid innan Panasonic fixar kameran. Panasonic har tydliget öht inte tittat på kameran idagsläget...

 

Man undrar om dom har en serviceverkstad i sverige eller inte. Dom prioriterar bort reparationer i dagsläget verkar det som. Lansering av nya kameror går tydligen före... Sorgligt Panasonic![/citat]

 

Dom lämnar över mycket service av proffsgrejer till VIDAB som har en snubbe som kan grejerna - han är en klippa. Han gör så gott han kan men har för mycket helt enkelt. Högarna växer. Panasonic måste helt enkelt rodda fram fler service-celler med kompetent folk. Svenska Panasonic är lite bonniga och underdimensionerade - åker runt och kränger plasmaskärmar för tillfället - har liksom inte tid med annat. Jag tror att dom är för få/små och har inte fattat att dom börjat sälja som smör plötsligt - proffsgrejer...AVT, TV4, etc...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...
  • 3 veckor senare...

Det är ett intressant ämne (lite tankar under tiden som man skriver ut hus-försäljnings-deklarations-papper).

 

Beroende på vinkel: Produktion, leverans eller konsumering.

 

Lite "halvluddiga" frågeställningar:

 

SVT kör 720P 50. Är det ngn som ens producerar det? Eller kör alla 1080i eller 720p eller bara DV?

 

Blu-ray verkar vinna. Överväger vi en Blu-ray? Brännarna är trots allt nere i under 3000.

 

Om man ex vill bidra med en kortfilm till en festival, vad kan man leverera på för format om man vill ha sin film visad i HD?

 

 

Vi som gör reklamfilm är ju nöjda med att äntligen få leverera i 16:9....

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

För den intresserade så har Oberoende filmares förbund lagt upp ett samtal i videoformat där flera kunniga inom områden diskuterar de mängd olika film/video formaten som finns, däribland mycket om HD/HDV mfl. De diskuterar bland annat hur det var att använda RED tillsammans med en Panasonic HPX3000 kamera. Vilket också är intressant även fast det är utom prisgränser för alla oss här.

 

http://www.off.se/

 

Bör inte missas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man ex vill bidra med en kortfilm till en festival, vad kan man leverera på för format om man vill ha sin film visad i HD?

/Max

 

jag har inte sett en enda festival som listar att man kan visa i HD, är lite förvånad över det. Dock så går det ju, t ex på Klarabiografen i Stockholm som är heldigital och visade Blade Runner direkt från hårddisk...

Länk till kommentar
Share on other sites

JAG ÖNSKAR MJG OCH MUNTHE ATT TA UPP DISKUTIONEN IGEN.. nu 2 år senare =)

För att se hur ni ser på saken idag.

 

FOLKET KRÄVER !! =)

 

Jag har ingenting nytt att tillägga. HDV har ett stort industristöd men det är fortfarande bättre att klippa intermediate än long GOP native. Och Panasonic är fortfarande Panasonic i sitt egna lilla slutna universum. DVCPRO HD och P2-formatet är fortfarande ett knepigt format. Inte minst för att det jobbar i en helt egen pixel aspect ratio-värld.

 

Nu finns ju AVCHD som budgetalternativ men det formatet känns inte som att det har någon vidare prosumer-framtid.

Länk till kommentar
Share on other sites

För den intresserade så har Oberoende filmares förbund lagt upp ett samtal i videoformat där flera kunniga inom områden diskuterar de mängd olika film/video formaten som finns, däribland mycket om HD/HDV mfl ... http://www.off.se/ ...

 

Mycket intressant lyssning (för det var mer radio än teve, inte ens testfilmerna hade man klippt in i original utan filmat av skärmen, suck...) Om någon dokumentärfilmare tänkt sälja t ex en film till inspelad på Canon HV20 HD-kanalen så får man nog tänka sig att spela in signalen direkt till hårddisk eller ha ett väldigt nyhetsvärt material. Fast man kan ju redigera i HD och sen sända i SD-format i en annan kanal förstås. Vad har SVT för tekniska krav på SD-material?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...