Gå till innehåll

gratis monkeyjam


anders10

Recommended Posts

1. koppla och starta upp kameran med 1394-kabel till datorn.

2. öppna monkeyjam

3. gå in i edit och välj new layer.

4. Skriv in namnet på lagret, välj vart du vill att bilderna ska lagras och om du nu vill så kan du även ändra vilken färg den ska ha i exposure-sheeten.(ungefär som timelinen i vanliga redigeringsprogram)

5. tryck på kamera-ikonen för att starta capture-delen.

6. du bör nu se en live-feed från kameran i fönstret. om inte så kan du se efter om kameran finns med i listan över kameror och välja den där.

7. Jag föredar stop-motionläget för där finns en fin liten funktion för att snabbt previewa den senaste sekunden bilder och om något inte passar så kan du ta om den bilden och sedan direkt fortsätta så jag föreslår att du väljer stop-motion under Mode.

8. nu är det bara att börja animera, för att ta bilden trycker du på capture. fortsätt tills du är klar.

9. när du är klar så kan du stänga capture-fönstret och trycka på preview för att se hela klippet.

10. när du är nöjd med resultatet väljer du make avi och vipps, du har en avi-fil att visa upp.

 

_______

 

Detta program är enligt min mening skitbra på vad den ska göra. och det är att ta bilder och lägga dem i följd, inget mer. man kan göra olika lager och blanda dem med multiply, darken och så men det är framför allt gjort för pencil-tests inte för NLE.

 

Den har även en skanner-funktion där det säkert är lättare att få in pappersbilder som inte blir gråa där de bör vara vita. men den funktionen har jag inte testat.

 

Det ska nu även gå att importera ljudfiler som ett lager och då spela upp den samtidigt som filmen. detta är nog mest för att testa läppsynknningen och inte för att använda i den resulterande filmen.

 

En annan funktion som kan vara värd att testa är sample multiple images som tar ett flertal bilder och blandar dem för att på så sätt minska gryningheten på den resulterande bilden. jag undrar om man kan fixa motionblur på det viset...

 

jag skulle gärna se vad folk har gjort med det här programmet, och den fungerar säkert jättebra till Stopmotion också... Visa oss gärna vad du håller på med för projekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...