Gå till innehåll

Kortfilm


Yadis

Recommended Posts

Så ser sverige ut idag. En som mattsand, som kan en HEL del om filmproduktion, är fortfarande tvungen att extraknäcka. Det är sorgligt. Är man så pass duktig som du är så borde man kunna leva på det. Men det gäller att ha tur antar jag?

 

Vi vill ha en mer blomstrande filmindustri i sverige, vi vill ha ett litet hollywood. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ber om ursäkt att jag försöker få tebax min tråd;)

Mattsand, du som vet allt, ska jag göra kortfilm i svart-vitt eller färg. Om färg, vilken film ska jag köra med?(se först inlägget i denna tråd.)

Såg du förresten resultatet av tri-x musikvideon, mattsand? Kolla gärna på den o ge lite konstruktiv kritik("musikvideo" under "kolla min film") så jag blir bättre nästa gång jag ska filma.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Yadis]Ber om ursäkt att jag försöker få tebax min tråd;)

Mattsand, du som vet allt, ska jag göra kortfilm i svart-vitt eller färg.[/citat]

det var en konstig fråga. det är väl ändå din film? det är ingen större skillnad vare sig i hur svårt det är eller hur mycket det kostar, så välj det som passar din vision bäst.

 

%2$s skrev:
Om färg, vilken film ska jag köra med?

vision2 500t är grym. snygg i super 8, ser ut som 35 i 16 och är spektakulär i 35mm. och så kan man ljussätta med ögat. med långsammare film måste man vräka på mer och då är det svårare att se hur det kommer att bli, hur många videotappar och kontrastglas man än har.

 

%2$s skrev:
Såg du förresten resultatet av tri-x musikvideon, mattsand?

jag tyckte den var jättefin. instämmer inte i den kritik som framfördes. visst ser det lite amatörmässigt ut, men du gör inga speciella fel utan det är bara att köra på så blir det bättre och bättre.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack, bara fått för mig att det är svårare att filma med färg, därav frågan. Men den där 500T verkar ju vara nåt, ska kolla upp det. Kommer det förresten att funka med den filmen i min super 8 kamera som jag tror kan köra upp till 160 ASA? Måste jag göra nåt specialmeck?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

[citat=Yadis]Tack för dina råd, Krockis. Men jag håller inte med dig. Gjorde en musikvideo i tri-x (du kan se den under "musikvideo" i "Kolla min film") och en del av fotot blev i mitt tycke kusligt bra men ganska mycket "filmkänsla". Jag är helt inne på "filmkänsla" och anser inte att man kan få fram det med digitalkamera, då lägger jag hellre mer pengar o kör 16 mm t.ex.

Om man skulle köra 16 mm, hur mycket dyrare blir det? Nån som vet?

Funkar det med en sån där rysk 16 mm kamera - Krasnagorsk 3(eller vad dom heter)? Dom finns ju på ebay.de för typ 1500 kronor[/citat]

 

Du måste ha en tystgående kamera k3 = mindre tyst..! och 1500 är svindyrt för sånt skräp!

Hade jag varit som du skulle jag hyrt mig en vettig kamera. Eller hitta en Arriflex BL EQ går kanske att komma över för 15 000:- om du har tur . Den är blimpad och den har kristallstyrning. Nästa steg blir typ en Arri SR1 men då blir det bra mycket dyrare. Jag har nyligen gått en kurs i 16 mm filmteknik och jag håller med dig definitivt: DET BLIR 1000 GÅNGER SNYGGARE PÅ FILM. Problemet är ju bara att det blir så fruktansvärt dyrt och det finns inget större utrymme för några missar om du nu inte har en extremt tjock plånbok förstås!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...