Gå till innehåll

Hur får man ljud att låta som ur en telefon?


matfra

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har gjort en separat ljudupptagning till en film. Ljudet ska simulera en röst som hörs i andra änden av en telefon. Hur ska jag gå tillväga för att "förvränga" ljudet så det låter som en telefonröst?? Jag använder mig av programmen Adobe Premiere pro V2.0 och Adobe Aftereffects 6.5pro

 

(Tittade i Faq på detta forum och hittade en tråd som beskrev mitt problem Jag har dock inte lyckats få till det i premiere genom att pilla med eq som det gavs tips om där)

 

Tacksam för seriösa svar

Länk till kommentar
Share on other sites

"pilla på eq" är faktist allt du behöver göra.

 

Skär ner allt ljud under ca. 200 Hz låt eq kurvan stiga till 0 dB på 650 Hz. Höj sedan med ca 5 dB på 1100 Hz. Höj ytterligare med ca 7 dB på 2200 Hz. Skär ner från 0 dB på 3000 Hz till ca 10k.

 

Sen kan du tilägga distortion effekter, men jag har ingen aning om var eller om de finns i ditt program.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack!

 

Jag ska prova ditt tips

 

 

"pilla på eq" är faktist allt du behöver göra.

 

Skär ner allt ljud under ca. 200 Hz låt eq kurvan stiga till 0 dB på 650 Hz. Höj sedan med ca 5 dB på 1100 Hz. Höj ytterligare med ca 7 dB på 2200 Hz. Skär ner från 0 dB på 3000 Hz till ca 10k.

 

Sen kan du tilägga distortion effekter, men jag har ingen aning om var eller om de finns i ditt program.

Länk till kommentar
Share on other sites

Omständigt & helt beroende på micken.

En god start är att skära bort all bas under mellan 300-500Hz, öka lite mellan 600Hz-1KHz (inte för möe), & sänka bort all diskant över 5KHz för att även få bort all precens. Lyssna & lita på dina öron!

Sen slaskar du på med lätt overdrive :-)

Dist är för stixig, men fuzz kan gå med rätt mixteknik :-)

 

En ännu mer förenklad version: Ta ett högpassfiler & skär bort all diskant tills det låter väldigt dämpat, sen skär du lite till.

Ta ett lågpassfilter: SKär bort all bas tills det låter middigt, sen skär du lite till för säkerhets skull.

Sen lägger man en schysst overdrive med väldigt låg drive, mest för att få karaktären :-)

Undvik att lägga till brus & knaster, det finns ingen orsak att lägga till sånt eftersom det inte bara är rent onödigt utan dessutom gör rösten mer otydlig. & tydligheten vill man inte tumma på.

Länk till kommentar
Share on other sites

En telefonsignal är begränsad till bandbredden mellan 300-3300 Hz. Börja med att ställa in lowpassfiltret på 3300 och highpassfiltret på 300 Hz.

 

Nästa steg är att med hjälp av EQ ta hänsyn till övertoners interferenstoner inom samma register. Prova tills du är nöjd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jovisst... Jag prövade lite idag, gick sådär... Det är ganska svårt att pilla med EQ:n tycker jag i alla fall och så bra blev det inte.

 

Jag funderar på att hitta en telefon med högtalare och spela in det på det viset (på riktigt så att säga).

 

Det som vore guld vore ett litet program där man kunde spela in ljud, trycka på en knapp för att att göra telefonljud av det och sen spara som wav. Någon som är intresserad? :)

 

Tack för svar! Ha det bra!

 

Mattias

Min w800i har funktionen att spela in, kolla ifall din har de!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

När det gäller en sån simpel grej att skruva till som telefon så tycker jag det är bättre att spela in i bra kvalite, då har man sedan mer möjligheter i efterhand. Det är ju inte säkert man vill ha det så skitit som 8/8 tex. Det är jätteofta man hör "telefonljud" vara riktigt cleant i filmer tycker jag, där de bara valt att skära lite bas och diskant men det låter absolut inte som en telefon, men det är ändå garanterat ett medvetet val.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller både absolut mä & inte mä.

Förut spelade jag alltid in allt med högsta möjliga kvalitet genom hela kedjan, men nu låter jag all telefon- & comradioröst gå via en speciell väg bestående av bland mycket annat en halv-hygglig dynamisk mick & ett rörsteg med ett Telefunken & ett Behringer-rör jag byggde ihop av trasiga delar för några månader sen.

Problemet om man gör så är att man inte kan ångra sig om det blir fel, fördelen är att (om man har sakerna) finns det ingen plugin som kan uppnå samma liv & lyster som många av komponenterna där har :-)

All bitreducering däremot (vilket jag inte tycker passar till vanlig telefon alls eftersom den är gjord för att vara tydlig) tycker jag absolut skall hålla sig i mjukvaruversion!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...