Gå till innehåll

Hur får man ljud att låta som ur en telefon?


matfra

Recommended Posts

Hej! Undrar lite hur man ska bära sig åt för att få inspelat snack att låta som personen talar i en telefon. Använder mig mest av Steinbergs "Wavelab", vet någon hur jag ska bära mig åt där?

 

Jag tror att det har att göra med något filter och att man filtrerar höga och låga ljud och att man sen kanske distar det lite? Fast jag vettu fan! :)

 

Någon som har erfarenhet av hur man gör för att få ljud att låta som i en telefon eller någon somkanske har några andra ideer om hur jag ska göra (istället för att kanske redigera ljudet i efterhand menar jag)?

 

Tacksam för alla svar!

 

Mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Egentligen har jag faktiskt ingen aning men jag kan göra en gissning. Det man skulle kunna göra är att dra ner filerna på de som talar så att kvalitén blir sämre. För jag har sett att i en del program så anges olika Kbps-kvalitéer med olika stöd, som CD-quality och där har jag sett relativt långt ner, skulle gissa mellan 70-90 kbps, att det finns Phone-quality. Dock en ren gissning och finns antagligen mycket bättre sätt.

 

/A.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jovisst... Jag prövade lite idag, gick sådär... Det är ganska svårt att pilla med EQ:n tycker jag i alla fall och så bra blev det inte.

 

Jag funderar på att hitta en telefon med högtalare och spela in det på det viset (på riktigt så att säga).

 

Det som vore guld vore ett litet program där man kunde spela in ljud, trycka på en knapp för att att göra telefonljud av det och sen spara som wav. Någon som är intresserad? :)

 

Tack för svar! Ha det bra!

 

Mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har heller ingen aning... emn jag skulle tro att det redan finns sånna program så man kan göra om röster till telefon ljud..... men det borde ju även finnas en plugin till något program så man får det att låta som en telefon......

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Manuella generella tips för att uppnå telefon-ljud:

 

EQ: telefonen begränsar frekvenserna. Dra ner både bas och diskant så att endast ett omfåde i mellanregistret hörs. Centrum bör ligga kring 1-2,5khz frekvens.

 

Dist: telefonen har väldigt dålig mic och högtalare. Lägg på en distortions-effekt (Även kallade Overdrive, AmpSimulation) på ljudet. Bäst resultat blir oftast om den inte distar så mycket utan bara knasar till ljudet lite.

 

Sedan bollar man med hur mycket av orginalljudet man blandar effekterna och i vilken ordning EQ och Dist kommer.

 

(men de som kör CoolEdit har ju det enklare...)

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 5 månader senare...
  • 3 månader senare...

Jag har gjort en hel del telefonljud i Wavelab själv, & jag använde waves eq där jag svepte bort all bas & diskant, basen åtminstånde inte under 250Hz, höjde runt 500-700 ganska kraftigt, svepte bort diskanten runt 3-4KHz men höjde lite runt 5KHz för tydlighetens skull, & avslutade med att lägga lätt overdrive (funkar mä dist åsså, men overdrive är inte lika gnällig på telefon) & la ett dovt muller/noise-ljud jag fick fram efter en sonisk våldsorgie inkluderande Wavelab, två mickar & en JUNO-60! Moahaha :-)

Orkar man inte sitta timmar i sträck för att skapa vrickade noiceljud så funkar det precis lika fint mä filtrerat rosa brus åsså! Vitt är för rakt :-)

 

Pax Vobiscum! Christian van Caine

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

hej, plockar upp en gammal tråd. hoppas det är ok. jag är ute efter att få mer "värme och närvaro" i telefonljudet. jag har sällan problem med att skapa *realistiska* telefonljud, med eq och så vidare, men om man vill ha ett mer poetiskt och magiskt ljud som i the matrix till exempel, hur gör man då? känns som att man ska släppa in några få basfrekvenser kanske? kanske komprimera hårt? idéer?

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Komprimera bör du göra i vilket fall, men allt dom lär använt där är filter med peak (ett synthfilter är kanon för sånt) & VÄLDIGT lätt dist.

Sen hänger det helt & hållet på rösterna som grund.

Själv har jag fete-ändrat mig sen sista inlägget & skulle absolut inte lägga på nån form av brus.

Less is more, & i normala fall så brukar det tyvärr låta ganska amatörmässigt om man överdriver för mycket.

 

Vad du ber om är tyvärr alltså inget den bästa plugin i världen kan hjälpa dig med, så som jag tolkar din fråga.

Först & främst, vad kör du med för ljudkort?

Sen, vad har du för mick & mickförstärkare?

Många kör med enkla mickar & ljudkortets eller eventuellt en mixers mickförstärkare.

Då brukar det vara ganska kört att få nån värme i det.

Vad som däremot brukar hjälpa upp en hel del är att skaffa en mickförstärkare med rör. Rekomenderar däremot INTE Art´s TubeAmp.

Den har väldigt dålig diskantkontroll & en rent extrem harmonisk distortion man inte kan göra något åt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Själv hade jag talat in replikerna på en telefon och satt telefonens högtalare mot en mikrofon och spelat in dem. Kan de bli mer autentiskt? ;)

Nyare telefoner kan väl även skicka dessa röstmeddelanden som wav-filer till datorn. Enklare än så blir det inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Måste erkänna att det är en lösning jag normalt sett inte tycker om för att micken inte tar upp ljudet på samma sätt som örat, plus att en riktig telefon låter ganska trist.

Trots allt, det är inte mycket i en film som verkligen är vad det låter som ;-)

Däremot måste jag säga att jag hittade en gammal kolmick från en apgammal telefon som lät nåt så in i helvetet bra!

Gissa om jag grinade som en bäbis över att den inte var min :-(

Länk till kommentar
Share on other sites

tack för tipsen. det är inspelat i en protoolsstudio med såväl en "riktig" radiomick samt två små mickar monterade i stereo strax under. just nu jobbar jag enbart med spåret från radiomicken. tänkte försöka sno stereoklangen från de andra och lägga på så det "lyfter" lite. det ska tydligen gå att göra så. komprimera tänkte jag göra ändå, men tänkte kanske göra det ännu mer, eventuellt bara vissa frekvenser? som du hör har jag rätt ok koll men väldigt lite erfarenhet och förståelse. :-) min ljudtekniker har inte tid att ljudlägga utan har bara hjälpt mig med inspelning och senare slutmixen. nyttig erfarenhet indeed.

 

slutligen ett tips för realistiskt mobilljud som funkade över förväntan: komprimera ljudet som amr och skär sedan bort lite bas. då får du gsm-artefakter till och med. tyvärr förstör du ljudet så mycket att det inte går att mixa med orginalet längre om du vill ha en mer subtil effekt. det blir fasfel så att det blir en massa konstiga klanger.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag fick till ett sjysst "telefonljud" genom extrem EQ och kompressor. Du hör vilka frekvenser du ska höja och sänka (jag menar, det är inte direkt subbas i en telefon). Kompressorn kan du ställa in efter tycke och smak.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=the_jobe]Om du har en Mp3-spelare eller mobil me diktafon så kan du ju spela in i den och sedan lägga över filen på datorn. För inspelningen i mobilen/mp3n brukar inte vara av bästa kvalité.[/citat]Precis vad jag försökte säga. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

En enormt komplicerad väg att köpa en telefonsvarare, ringa till den, spela in replikerna och föra över det till datorn.

 

En lättare väg kan ju faktiskt vara att lägga en microfon nära telefonen och hoppas på det bästa.

Länk till kommentar
Share on other sites

I en av mina första filmskapelser behövde vi trovärdigt "telefonljud". Jag gjorde så att jag kopierade ut ljudfilerna och la in dom i Garageband.

(för er som inte vet vad det är är det ett ganska simpellt musikprogram som medföljer alla lite nyare IMac datorer.)

I garageband finns ett färdigt ljudfilter som låter som om man snackar i telefon. Har du tillgång till en macdator är det ett ganska enkelt sätt att få det att bli bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...