Gå till innehåll

Lära sig göra filmmusik


Norbert

Recommended Posts

Jag har hållt på med elektronisk musik sedan 98 och det enda jag känner att jag inte riktigt rår på är orkestral filmmusik. Jag har uttrustning så att jag klarar mig. Jag har Reason 3.0 och allt vad det innebär + Cubase SL 2.0 + en stor skön synthesizer som midikeyboard. Jag har även funderat på att införskaffa EWQL Symphonic Orchestra Silver Edition som har lite tyngre ljud än Reasons orkesterpaket.

 

Sammanfattningsvis så anser jag mig vara relativt hemma på musikproduktion men jag känner att filmmusik-kompositioner är för avancerade för mig. Jag talar inte om ljuden i sig, utan själva arrangemanget, kompositionen. Därför undrar jag, Kan man utbilda sig till att göra orkestral filmmusik på datorn, eller är det något man självlär sig? Är tricket detsamma som för all musik, att lyssna och härma? Det var så jag började med den elektroniska musiken.

 

Jag har inte lyckats gjort så mycket filmmusik och jag är inte så speciellt stolt över det jag har åstadkommit. Jag vill bli bättre. :) Hur som helst, jag har några filmmusik-snuttar uppe på hemsidan under "music".

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj kära nån, jag lyssnade på lite musik på din sida med demos. Du vet vad du sysslar med! Grym musik! Jag gillar speciellt 01.buff och 02.hwood. Vad använder du för program/samplingar/hårdvara?

 

Jag har en kvick fråga dock, hur gör ni duktiga filmkompositörer när ni gör orkestral musik på datorn när man får känslan av att musiken byter takt många gånger i samma arrangemang? Kör ni samma takt hela tiden och halverar takten i lugna partier respektive dubblar takten i hetsiga partier? Eller håller ni er inte efter någon speciell takt alls?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Norbert]. Jag har även funderat på att införskaffa EWQL Symphonic Orchestra Silver Edition som har lite tyngre ljud än Reasons orkesterpaket." [/citat]

Silver kostar bara $145 hos http://www.soundsonline.com

 

[citat=Norbert]

Är tricket detsamma som för all musik, att lyssna och härma? Det var så jag började med den elektroniska musiken.[/citat]I stort sett ja. Det går att göra actionfilmsmusik utan att kunna komponera alls :) a-a-a-a-a-a#a---aa--aa-aa--a#aa--aaa osv.. lite trummor på det....

 

Det som jag tycker gör att det blir roligt att komponera filmmusik är man inte blir så låst i de gamla invanda mönster man komponerat i tidigare.Här tycker jag också det hjälper med nya samplingar för att få inspiration.

 

Allmänt sett behöver inte film / symfoni musik vara mer komplicerad än elektronisk musik.

 

[citat=Norbert] Jag har inte lyckats gjort så mycket filmmusik och jag är inte så speciellt stolt över det jag har åstadkommit. Jag vill bli bättre. :) Hur som helst, jag har några filmmusik-snuttar uppe på hemsidan under "music".[/citat]Det är ju inget fel på dessa kompositioner, skulle funka som underscore i vilken film som helst. Det är dock svårt att säga något om ljudet eftersom filerna är så komprimerade.

 

 

Några exempel från min egen produktion:

 

http://www.perkihlborg.com/mp3/per_kihlborg-superhero_weekend.mp3

Ett flertal olika stilar, med olika tidssignaturer och tempo

 

http://www.perkihlborg.com/mp3/per_kihlborg-the_hidden_world.mp3

3/4 takt är inte fel.

 

http://www.perkihlborg.com/mp3/per_kihlborg_and_todd_k-assembly_on_the_dock.mp3

90-tals action-drama

Länk till kommentar
Share on other sites

Per, du är en av mina nya idoler! Underbara kompositioner! Jag vill bli som du en vacker dag. :D

 

Det jag har mest bekymmer med är övergångar mellan olika stilar och att byta tempo i ett och samma arrangemang.

 

[citat=Per K]Det som jag tycker gör att det blir roligt att komponera filmmusik är man inte blir så låst i de gamla invanda mönster man komponerat i tidigare[/citat]

Kanske är det så att jag tycker att det låter avancerat just på grund av att det inte finns något uttjatat mönster att följa. :) Men det är även det som fascinerar mig.

 

[citat=Per K]Silver kostar bara $145 hos http://www.soundsonline.com

Beställde du ditt därifrån? Hur funkade det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul att du gillade musiken. Jag är ju inte på något vis alls nån proffesionell kompositör utan leker mest till mina egna och vänners filmer.

 

Just det där med att man inte pysslar med vers/refräng osv är ju väldigt befriande tycker jag.

Man följer ju liksom filmen. Filmen styr tempot. Själv kan jag inte sätta mig ner och göra en typisk "filmmusik låt" om jag inte har nån film att göra musiken till.

 

EWQL Silver för $145 låter som ett kap. Jag har själv handlat där.

Tänk bara på att moms & tull tillkommer. Du kan ju prova maila Jennifer där och se om hon kan skicka det som en "promo" (för att då undgå moms & tull).

På Bestservice i Tyskland kostar det 199 euro.

http://bestservice.de/

 

Per K: Låter väldigt bra det du gör. Tummen upp!

Låter som du också kör ewql Gold eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Norbert]Per, du är en av mina nya idoler! Underbara kompositioner! Jag vill bli som du en vacker dag. :D[/citat]Bra, ego / avund är en fin drivkraft :o. Exempelvis är jag just nu avundsjuk på Tucos http://www.tublenco.com/demo/29.kisskissbangbang.mp3 och vill kunna göra en låt i samma stil.

[citat=Norbert]

Det jag har mest bekymmer med är övergångar mellan olika stilar och att byta tempo i ett och samma arrangemang.[/citat]I mycket av det jag komponerar just nog finns det inget behov av några radikala tempobyten. Om man ändå måste göra en övergång mellan två olika stilar kan det hjälpa att knyta ihop de två med ett gemensamt instrument.

[citat=Norbert]

Kanske är det så att jag tycker att det låter avancerat just på grund av att det inte finns något uttjatat mönster att följa. :) Men det är även det som fascinerar mig.[/citat]

Exempel på komposition:

http://www.perkihlborg.com/mp3/fcm/1%20-%20Aerial%20pursuit.mp3

Den här låten kan verka komplicerad men om man lyssnar noga är det samma tempo (3/4 150 bpm) hela tiden, och kompositionen är hela tiden 4 takter + 4 takter med lite olika rytm.

0.42 - 0.50 har ett lugnare parti, men fortfarande i samma tempo.

Men den var hur kul som helst att göra...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Per K]Den här låten kan verka komplicerad men om man lyssnar noga är det samma tempo (3/4 150 bpm) hela tiden, och kompositionen är hela tiden 4 takter + 4 takter med lite olika rytm.[/citat]Javisst, jag hörde direkt att den följde samma tempo hela tiden, men om man mot förmodan skulle behöva byta tempo, hur går man till väga då? Gör man två låtar som man exporterar till wav var för sig och sedan importerar dem, lägger ihop dem och exporterar igen? Eller finns det något enkelt sätt att byta tempo? Även om du har samma tempo genom hela arrangemanget i många av dina låtar så hör jag det knappt i någon av dem. :)

 

 

[citat=tuco]Själv kan jag inte sätta mig ner och göra en typisk "filmmusik låt" om jag inte har nån film att göra musiken till.[/citat]För att göra maffig musik behöver man ju maffiga filmer, annars stämmer det inte riktigt. Jag gör tvärtom, jag komponerar musiken och får bilder i huvudet på hur en film skulle kunna se ut. :)

Hur gör Per?

 

P.S. Det finns tydligen en svensk sida där man kan köpa EWQL Silver:

http://www.emusic.se/default.asp?do=search&text=EastWest&kategori=&grupp=&undermeny=&exp=&info=11407

 

Rätt dyrt dock. $145 är ju billigare om man skulle lyckas slippa moms och tull. :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur man rent tekniskt gör för att byta tempo beror på sequensern. I cubase finns ett separat master tempo-fönster där man kan rita in tempo och taktart.

 

I "superhero weekend" är big-band grejen dock infogad separat som wav-fil eftersom RAM-minnet tog slut. Just i sammanfogandet av de olika elementen har jag manipulerat tempot i låten för att matcha ihop dem.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Per K]Hur man rent tekniskt gör för att byta tempo beror på sequensern. I cubase finns ett separat master tempo-fönster där man kan rita in tempo och taktart.[/citat]Lämpligt, jag tänkte nästan det. Arbetar du själv i Cubase?

 

Något som jag MÅSTE ha innan jag börjar komponera filmmusik är RAM-minne. Mina 256 MB får nog det lite svettigt i ett sånt här sammanhang. :D

Länk till kommentar
Share on other sites

en sak jag undrar är vilket musikprogram som är bäst när det gäller orkestreringar, jag använder FL-studio. Har dock testat på Reason, men sequencer delen suger. Det är liksom skitsvårt att komponera. FL-studio dock är superenkelt, så min fråga är, vilket program/mjukvara är bäst när man gör filmmusik?

 

Iof så kan man ju göra musiken från FL-studio till midi, som man sedan kan importera i Reason, för att sedan lägga på orkester samplingarna. Men kruxet är ju att man vill ju gärna veta hur musiken låter och det går inte lägga in samplingarna från Reason i FL-studio.

 

en låt jag gjort (är inte filmmusik dock):

"http://www.freewebs.com/quentrix/the%20arpeggio%20shuffle%20-%20final%20version%20mix.mp3"

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gör all musik i FL Studio, men använder EWQLSO Gold, Stormdrums, GPO och annat för ljuden (har knappt rört FL Studios egna pluggar). Om det sedan låter bra eller inte lämnar jag till andra att tycka om :) Har funderat på Cubase, men gillar inte interfacet - har väl vant mig vid FLStudio.

 

Du kan ju även i FLStudio byta tempo, men den har lite brister här (den synkar inte helt klockrent mot t.ex. video-spelaren)...

 

Sedan skulle jag väl säga att ingen musik är lättare eller svårare än någon annan att göra, det beror nog mer på egna erfarenheter och (framförallt) fallenheter. Sedan finns ju de där som är bra på allt (

 

Bara att öva på - det gör jag i alla fall

 

M.v.h.

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har kört FL Studio, men jag vet inte, jag gillar inte riktigt loop-upplägget eller sequencern. Jag känner mig faktiskt mest hemma i Reasons sequencer. Det är lite synd att jag måste köra något annat om jag skaffar EWQL. :) Jag håller med om att Cubase har ett onödigt svårt interface, jag tål det knappt heller. Då diggar jag FL Studio mer än Cubase i det avseendet faktiskt, är mer van FL.

Synd bara att jag har licens på Cubase och inte FL. :D

 

[citat=Fredrik Blom]Du kan ju även i FLStudio byta tempo, men den har lite brister här (den synkar inte helt klockrent mot t.ex. video-spelaren)...[/citat]Kan man ta in video i FL och se den samtidigt som man komponerar musiken? Isåfall.. attans.. jag som köpte Cubase dels för att lyckas med detta :D

 

Quentrix inlägg fick mig att fundera lite. När man köper EWQL, får man då alla samplingar som wav också? Eller är det bara inbyggt i själva synthen/samplern?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Norbert]Kan man ta in video i FL och se den samtidigt som man komponerar musiken? Isåfall.. attans.. jag som köpte Cubase dels för att lyckas med detta :D[/citat]

Jo, i alla fall om man köper till video-pluggen. Lite snålt tycker jag, men vad sjutton. Men som sagt - byter man tempo så har nuvarande fl-studio lite problem med att få det rätt...

 

%2$s skrev:
Quentrix inlägg fick mig att fundera lite. När man köper EWQL, får man då alla samplingar som wav också? Eller är det bara inbyggt i själva synthen/samplern?

 

EWQLSO har samplingarna/programmen i Kontakt-format and that's it. Spelaren man får med (Kompakt) kan bara läsa in de samplingar som den kom med, men man kan ladda in dom i full-versionen av Kontakt.

 

Däremot kan du väl köra VST:er (typ EWQLSO) i Cubase och länka Cubase via re-wire till Reason? Har kört både Reason och re-wire för lite för att kunna säga hur bra det funkar...

 

Själv tänker jag ibland testa att köra FL som VSTi i cubase för att få ordning på video-synken, men det blir aldrig av :)

 

M.v.h.

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Fredrik Blom]Däremot kan du väl köra VST:er (typ EWQLSO) i Cubase och länka Cubase via re-wire till Reason?[/citat]Det fungerar utmärkt, men jag är fortfarande bunden till sequencern i Cubase eftersom den är master. Jag får nog leva med Cubase ändå eftersom Reason ändå inte har någon möjlighet att ta in video. :) Men jag ska testa FL också och se hur det går.

 

Föresten, är det någon som vet en bra/några bra utbildning(ar) för filmmusik i sverige? Det behöver inte vara en ren filmmusikutbildning. Det får gärna ingå i någon utbildning som täcker allt möjligt inom film, video, tv, musik etc.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Clown]tucos låt kisskissbangbang va riktigt skön, jag fick lite bondkänsla under vissa delar :)[/citat]

Tack Clown - kul att du gillade den. Jag är en sucker för agent/biljakts musik.

Har gjort en del "Spy-Fi" låtar (som jag kallar genren) som finns här om du vill höra mer: http://www.tublenco.com/

 

EWQL Gold verkar populärt här :)

Nån av er som har det som tänkt att uppdatera till Gold Pro?

http://www.soundsonline.com/sophtml/details.phtml?sku=EW-160PRO

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Norbert]P.S. Det finns tydligen en svensk sida där man kan köpa EWQL Silver:

http://www.emusic.se/default.asp?do=search&text=EastWest&kategori=&grupp=&undermeny=&exp=&info=11407

 

Rätt dyrt dock. $145 är ju billigare om man skulle lyckas slippa moms och tull. :P[/citat]

 

Soundsonline skickar med FedEx (i alla fall till mig), och det innebär att man inte kommer undan moms och tullklareringsavgifter (eftersom UPS sköter detta själva). Det finns dock ett stort MEN - om värdet ligger under 1700 SEK (har jag hört) så slipper man moms och tull. Vågade inte riktigt tro på det, men när jag köpte StormDrums från samma företag för $199 så klarade jag mig från moms och tullkostnader :)

 

Tuco - jo nog har jag tänkt på att uppgradera till Gold Pro, men min plånbok tänker tyvärr annorlunda just nu (och för ett tag framåt verkar det som), så det blir inget av med det. Tänkte dock kolla vidare på MOTU SI som verkar kunna komplettera EWQLSO Gold med en del saker som jag saknar i Gold (men som tydligen ska finnas i Pro)... En mellanväg så länge (MOTU SI finns för 2500 hos div. europeiska leverantörer). Har dock läst både ris och ros om den så jag funderar en stund till :)

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har gjort en liten Demolåt (för vad jag gör för musik) på en förmiddag, det skulle vara roligt om ni kunde säga vad ni tycker om den. Jag vill få kritik.

 

Jag tycker själv inte det är något mästerverk, och jag gillar inte riktigt melodin i början. Men provlyssna och tyck.

 

http://www.themoviegang.com/produkter.htm

 

Klicka på Mose Agestam Demo

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad har du använt för instrument / samplingar ?

 

Kritik:

Instrumentet som spelar den inledande melodin bör bytas ut.

Du får ett klassiskt "sucking noise" som kan uppstå när man arbetar med samplingar - attacken på (stråkljudet?) är likadan vid varje ton och avbryter den föregående.

 

I det andra stycket tycker jag att ljudet ifrån bleckblås har lite för mycket "fräs" och saknar dynamik. Beroende på vilka samplingar du har kan det räcka med att minska anslagsvolymen.

 

Kören hörs inte förrän allt annat tystnar - kan kanske mixas med en vidare stereobild för att stå ut mer. Den slutar för abrupt utan fade.

 

Låten slutar med två dum- dum... borde det inte vara dum-dum-daaa ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket för kritiken jag ska tänka på det du sa. Just det att det inte ska låta som om det är samma ljud som spelas åter och åter igen är nog väldigt viktigt att tänka på. Sedan har jag inte alls några dyra saker att spela med.

Du vill inte veta vad jag har använt för samplingar eller mjukvarusynthar som jag har kallat dom innan. Sedan tycker jag just oxå att början på låten är väldigt sugig, låter lite som Age of Empires soundtrack.

Sedan med dynamiken, ok jag använder Garageband på mac, så det är inte så lätt att gå in och ändra vissa delar i sådana saker. men ett kreativt program är det. Och sedan med kören ville jag inte direkt att den skulle höras, bara ge ett mäktigare ljud till resten.

 

Jag vet inte om jag över hududtaget mixade i stereo :P men det är ju iofs lätt gjort. Eller kanske inte. Slutet på låten ska vara så, det är dels gjort bara som en demo + att jag gillar att sluta tvärt + brukar filmmusik till hetsiga scener sluta med ett daaa? jag vet inte riktigt, men men det är väl mer en åsiktsfråga, jag ska prova att mixa om den och se hur det låter och så då.

Jag skriver när det är gjort.

 

Tack så mycket, du gav mig en del att tänka på.

Länk till kommentar
Share on other sites

det finns en kurs som heter filmkomposition på musikhögskolan i piteå, själv är jag nog lite för tondöv för den...

 

 

riktigt imponerad av era produktioner... vill testa själv, men när det står mellan musikinstrument och ny kamera/dator så går det inte så värst bra... jag får ta bandspelare och spela in andra ljud att sätta ihop till musik (som om det vore lättare)

Länk till kommentar
Share on other sites

I Piteå säger du? Jag är inte helt tondöv, men det var redigt långt hemmifrån för min del. :)

 

Om du vill testa så kan du ju alltid tanka demos av program och pilla lite och se hur det fungerar, för att inte nämna piratkopior, men det ska jag verkligen inte nämna.

Jag har själv lite problem med budgeten just nu. Jag vill köpa EWQL, men jag ska med en extremt stram budget också försöka köpa en Letus35-adapter till kameran, plus objektiv. Så musiken får nog vänta även för mig. Det är jobbigt när man vill ha allt på en gång. :P

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

[citat=Fredrik Blom]

 

Tuco - jo nog har jag tänkt på att uppgradera till Gold Pro, men min plånbok tänker tyvärr annorlunda just nu (och för ett tag framåt verkar det som), så det blir inget av med det. Tänkte dock kolla vidare på MOTU SI som verkar kunna komplettera EWQLSO Gold med en del saker som jag saknar i Gold (men som tydligen ska finnas i Pro)... En mellanväg så länge (MOTU SI finns för 2500 hos div. europeiska leverantörer). Har dock läst både ris och ros om den så jag funderar en stund till :)

/Rico[/citat]

Nu har jag uppgraderat till Gold Pro XP.

Tror dom kör 30% rabatt månaden ut. Några dagar kvar alltså.

http://www.soundsonline.com/sophtml/details.phtml?sku=EW-160PRO

Dock är det lite struligt med installationen.

Vill man ha kvar gamla Gold så får det vara en separat installation men till Gold Pro XP så ska den även ha gamla Gold .nks filer.

Dvs att det blir dubbelt av Gold .nks filerna. Lite buskis.

Tar ju liksom onödig plats känns det som. Men det är för att Pro XP även använder sig av Gold .nks filerna.

Så nu är min Gold/Pro XP mapp på 50 GB.

Men ljudmässigt är det en hel del örongodis :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur ser gränssnittet ut i Silver-versionen vi gav länk till innan? Jag har hemma en keyboard kopplat till datorn, med Cubasis 4.0, men det finns inga schyssta instrument. Kanske finns det någon här som vet om det finns nedladdningbara orkesterinstrument som låter trovärdiga, som cello, violin, viola, klarinett, etc.

 

Jag spelar gärna piano, har alltid spelat hemma och så, men för mig låter det helt fantastiskt att man man arrangera en hel orkester genom datorn. Hur fungerar det?

 

Finns det någon som kan skicka upp lite scrennshots från gränssnittet i Silver-progget? Fan va skoj, alltså! :D

 

Jag älskar filmmusik. Å, jag ska säga, anledningen att jag började intressera mig var efter att ha hört inledningsmusiken av Björn Isfält i "Änglagård - Andra Sommaren". Den är så vass, så grym! Musiken får verkligen varje miljöbild att höjas till skyarna!

 

En fråga till bara; hur arrangerar man slagverken?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...