Gå till innehåll

Naken tjej!


Xexor

Recommended Posts

Jag tycker att det här har blivit lite överdrivet (förrutom alla andra mer eller mindre irrelevanta inlägg)

Jag filmade faktiskt en scen förra veckan med en naken tjej i en dusch. Scenen gick ut på att ett par busiga skolgrabbar smyger sig in i tjejernas omklädningsrum för att kolla när tjejerna duschar... (högstadiet)

Vi gjorde som tidigare föreslagits att vi minimerade antalet personer i teamet men viktigast av allt är nog att visa hänsyn. Det är inte lätt att klä av sig framför en kamera så därför krävs det att alla i teamet har förståelse för personen i fråga. När scenen togs satt jag utom synhåll och tittade istället i en monitor, så de enda som såg henne var fotografen och en av de manliga skådisarna. Allt funkade bra och man försöker ju givetvis skynda sig lite så att allt ska gå smidigt.

I det här fallet var det regissörens syster som ställt upp och hon ville att han skulle fota den scenen (jag ver där som fotograf egentligen) och såna kompromisser får man acceptera i såna här fall tycker jag.

 

Det jag menar är att man inte behöver krångla till det bara för att det är en sån här scen. En dialog kan var så mycket svårare att göra och kanske minst lika mycket att oroa sig för.

Viktigast av allt: visa hänsyn.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Hagwall]

Det jag menar är att man inte behöver krångla till det bara för att det är en sån här scen. En dialog kan var så mycket svårare att göra och kanske minst lika mycket att oroa sig för.

Viktigast av allt: visa hänsyn.[/citat]

 

 

 

Så rätt!

Håller fullständigt med...

varför göra en så stor grej av det...?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Inom stillbilds världen som jag kommer ifrån, är det mycket dyrt med full frontal nudity om det är det som avses.

 

Ett knep som ofta används inom både still och film är ju bodystocking. som vid första anletet ser ut som om man är naken men igentligen har man en mycket tunn nylonstrumpa som täcker hela kroppen och är opak vid strategiskt valda områden. I dunkelbelysning ser man nästan ingen skillnad.

Detta används även vid filmning med bodydoubble.

 

Att man kan filma sensuellt utan fullfrontal, finns det massvis med exempel på. I den halv b-iga TV serien "Red Shoe diaries" med dave Duchoveny som berättare får vi följa flera olika personers romantiska öden. En del är mer eller mindre tarvliga och dåligt gjorda, en del mer eller mindre briljanta och är extremt sensuella med tekniken less is more och välplacerad belysning, setting och kroppsspråk!

 

Det är nog det viktigaste av allt, kroppsspråk.

Kom ihåg att det är film/DV vi pratar om, du kan komma väldigt nära för subtila ögon och läpprörelser och sedan sker en del av magin vid klippbordet.

 

Det förstås, om man vill ha en mer Helmut Newton eller Mapelthorpe liknande visuell stil så går ju det mer, men den är inte sensuell eller erotisk, den bara är. Mer som ett konstaterande av fakta. Här är en vacker människa, inte mer inte mindre.

 

Tänk mer på Georgia O'keefe och hennes tavlor på blommor, som ingen kan missta för metaforer och analogier med helt andra saker, ofta med en viss homoerotisk underton.

 

Allt handlar alltså om det vissuella språket, hur du använder det som du har tillgängligt. Är du säker på att du måste se allt? Det kanske räcker med vissa väl valda kurvor vid rätt tillfälle för att få önskad effekt. Och detta gäller för både manliga och kvinnliga skådespelare.

 

Sedan anser jag att alla som inte har en produktionskritisk roll ska lämna studion.

 

I filmen Wild Wild West skulle Salma Hayek ha en gammal helkropps pyamas/underkäldesplagg på sig, med den typiska lilla rutan för rumpan (för toalett besök ju, se Lucky Luke album för ref material p vad jag menar).

 

I hennes scen var det tänkt att hennes karaktär hade glömt att knäppa den lilla luckan, och hennes rumpa skulle synas. Då gjorde Kevin (glömt efternamn) och Will Smith som var medskådisar som så att de gjorde lika dant så att hon inte skulle känna sig ensam. Dock uppstod det lilla problemet att Salma knappt kunde hålla sig för skratt. Hon berättade detta på ett besök på Jay Leno.

 

Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu tänkte jag "lägga mig i" diskussionen litet, tjej och skådespelare som jag är =) Sätter mig in i situationen och svaret känns faktiskt ganska givet.

 

För det första skulle jag aldrig våga göra en nakenscen där hela teamet är nakna. Det skulle bara kännas ännu mer genant. Jag skall vara naken, en ganska utsatt position, och en massa snoppar överallt skulle inte göra det hela lättare. Hoppas ni ser skämtet i allvaret nu, så att ingen tar illa upp ;) I övrigt tycker jag att det är en söt idé, trots att den i mitt fall inte skulle hålla.

 

Att minska teamet är en jättebra idé. Kanske är det många som skall se filmen, men det är live-framträdandet som känns konsigast.

 

Ett seriöst framlägg utav scenen och dess betydelse skulle kännas super. Just det här att höra varför scenen behövs. Det skulle jag känna även ifall det så var filmernas gud som producerade filmen. Det inger trygghet att få bekräftelse på att det inte bara är utnyttjad chans till tjuvtitt.

 

Däremot skall man nog inte linda in det allför mycket. Då känns det överdrivet och får motsatt effekt: "Varför är de så överengagerade? Hur farlig är egentligen scenen? Den kanske är värre än jag tror?" osv.

 

Det här var nog det mest osammanhängande inlägg jag skrivit i mitt liv, tror jag *skrattar* Nåja, lycka till =)

Länk till kommentar
Share on other sites

tycker inte att det är mycket att tjafsa om som många tidigare har sagt. minimera teamet är det enda som funkar. är hon duktig skådespelerska och känner för manuset bör detta inte vara några problem. sen så förstår jag inte att man måste berätta med nakenhet men i vissa situationer krävs väl det antar jag. vaför göra en stor grej? låt henne ta av sig kläderna och sen är det bara att ta de bilder som behövs. det är för konstens överlevnad för fan. dessutom som regissör så är det nog det sista man tänker på att hon är naken, känns som om det finns 1000 andra grejer att ora sig för, exempelvis att filmens ska suga, hur ska man lösa det att man har lovat krovgubben att vara med om han lånade ut sin vagn för vissa scener, kommer den patetiska lilla lampan att ge tillräckligt med ljus, håller manuset, varför gör jag dessa kassa b-filmer?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

[citat=gorse]Hm, jag vet inte jag. Vad skall det vara bra för, att filma någon naken? Vad skulle det tillföra filmen? Hur ofta är någon naken i en "biofilm" där det är motiverat, förutom skumma skräckfilmer där man mest vill visa brösten? Om filmen funkar utan nakna bröst, så tycker jag att man skall stå över. Om det inte går att genomföra filmen utan nakenscenen, vad är det då för film?

 

Argumentera gärna emot mig.[/citat]

 

 

En film ska förmedla budskap, känslor och berätta en historia. Nakenhet eller inte, är för mig en fråga om vad för känslor man vill ska uppstå hos åskådaren.

Nakenhet kan vara så mycket. För mig kan nakenheten vara ett bra sätt att sända värme, närhet, tillit, utsatthet, svaghet, rädsla, tillgivenhet...

Länk till kommentar
Share on other sites

Eller så behöver man inte alltid motivera naket på den vita duken med känsloladdade begrepp! Till vardags händer det att man klär av tjejer med ögonen, och hur kan man motivera det utom att man är jävligt tänd på dem?

Varför känns det som om alla fördömer exploatering, det är något av det mest genuina som finns! Det är först när man börjar tänka på motiveringar som man börjar att censurera sig själv...

Länk till kommentar
Share on other sites

varför ska man minska teamet om man vill visa sedan filmen till många andra? Det var poängen att göra film eller?..

 

En stor sak av ingenting känns det här. Jag ser detta enkelt... här kommer facit:

 

0) Om möjligt: Annonsera tydligt inför audition.

1) Låt skådisen läsa manuset först.

2) Fråga skådisen om hon är beredd att göra naket.

3) Om Ja: varsagod.

4) Om Kanske: Fråga tillbaks vad är det som skulle kännas konstigt, osv. Root cause analisys.

5) Om Nej: Meddela henne att du ska behöva den scenen och om ni inte kan hitta andra lösningsvägar så är du tvungen att hitta en ersättare. Bye bye...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Med risk att förlänga en mångordig debatt:

De bästa bilderna ser man i radio! Man skapar dem inom sig själv. Därför finns teorin/regeln om "att visa minsta möjliga" inom det amerikanska filmdramaturgin.

 

Rent praktiskt: Som regissör ska du glömma jag/hon-tänkandet. Ni är två upphovspersoner till den här scenen, du och tjejen. Du ska förklara för henne vad ni måste säga med scenen och hur den bidrar till filmens helhet. För det är väl inte bara hennes hud du vill visa? Diskutera i enrum med henne hur ni löser den här uppgiften bäst ihop. Är scenen så viktig? Vad och hur mycket behöver egentligen visas? Kanske kan ni uppnå mycket mer genom att sätta fart på tittarnas fantasi istället? Eller så säger hon, det är inget problem, jag klär av mig, men kasta ut alla onödiga ur studion. Eller så händer nåt annat. Om man frågar skådisar så brukar man få svar. Du måste lära dig lita på skådespelaren. Det är ju hon som visualiserar dina tankar.

Erik Fagerholm

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Visa precis min rumpa inför ca 400 pers då min film vann för foto. Inte så konstigt.

 

Har gjort en film med en tjej där jag filma henne så det såg ut som hon var naken, men då var det hon som pusha för det också.

 

Har filmat mig med två andra tjejer samtidigt i sängen för att det ska se ut som trekant också. Då var det bara BH:s och täcke som täckte allt... Men man fatta på direkten att det var trekant...

 

Personligen så, ja, regisserar och skriver jag manuset så försöker jag hålla bort all sex o tjafs, för det känns sliskigt att fråga/begära folk att göra vissa sådana saker. Men om jag skriver rollen för någon annan så skulle jag inte ha något problem...

 

Men simplaste sättet att lösa problemet är, behöver hon/dom verkligen vara nakna? Blir filmen bättre? Går det att göra på nått annat sätt? Räcker det inte för publiken att "tro de är nakna utan att se dem"?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

Gör en ordentlig karaktärsbeskrivning (både karaktärsbiografiskt och från filmens början till slut) så att personen känner att den verkligen går in i karaktären och att du lagt mycket arbete bakom den personens arbete...

 

Kanske kan ni även studera andra liknande scener för att hon ska se att man inte behöver visa allt för att ändå "visa allt"....

Länk till kommentar
Share on other sites

Shit, nästan 10 000 visningar, alltid någon gäst som är inne i den här tråden när man kollar vilka som besöker forumet just nu =)

 

Måste väl också skriva något här då. I dagens dokusåpa-samhälle är det väl bara säga att filmen ska visas i tv så ställer de flesta upp gratis. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...