Gå till innehåll

Hur filmar man miniatyrer


zachry

Recommended Posts

Jo, ju större modellen är desto lättare blir det ju att göra detaljer, och att få modellen att se större ut på bild.

 

Vi skall bygga modeller till ett filmprojekt i skolan.

Vi har en kurs till våren (Digitalt berättande B) där vi skall göra en "lång kortfilm" och vi tänkte göra någonting stort av det hela. Så vi skall göra all rekvisita m.m som projektarbete, dvs modeller, kulisser, greenscreens, masker, kläder och en steady-cam.

 

Vi skall bygga modeller för några rymdskepp, en by och ett landskap. Manuset är inte helt färdigskrivet så vi vet inte helt säkert om vi behöver fler modeller.

 

Jag vet att det låter mycket men vi vill testa hur det blir... Resultatet får ni se nästa år (om vi lyckas) :P

 

Vi håller även på att arbeta med en hemsida för filmen, förhoppningsvis får vi upp den till jul.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Det är nog snudd omöjligt tror jag om inte modellen är designad för att bli sprängd. Jag tror man måste bygga alla "sprängda" delar var för sig, montera ihop modellen, och sen spränga den.

 

Dock har jag sett en otroligt lyckad sprängning av en modell där man byggt alla sprängda delar var för sig, monterat ihop modellen, lagt till mycket delar av folie, plastbitar etc och sedan monterat alltihop i ett vattenfyllt akvarium. Med en slang blåste man in mer vatten innuti modellen som "exploderade" i slowmotion snyggt och prydligt. Men det var en gammal film som jag inte kommer igåg vad den heter, men det var på den tiden filmer var svartvita.

Länk till kommentar
Share on other sites

På extramaterialet till Die another Day så visar dom hur dom gjorde den senen då Ikaros spränger alla minor på minfältet. Dom bygger alla modeller i olika skalor och sedan så har dom någon form av pyroteknik som ska se ut som minor som sprängs. Men jag tror att dom har någon form av "special" kamera till det.

 

Är det någon som vet om det är en modell eller en riktig bil som dom spränger i Swordfish. Den senen där en person ska hämta sin bil i ett garage och när han vrider om tändningen så "PANG".

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag erinrar mig ett program på teve där de sköt på bilar, exploderade dem osv för att visa vad som händer på riktigt om man lägger sprängmedel i bilar. Med förvånansvärt lite sprängmedel så exploderade bilen så inte en enda beståndsdel fanns kvar på platsen efter explosionen. Så bilar som gör ett skutt i eldklot har egentligen inte särkillt mycket sprängmedel mer än att det ser fränt ut. Om man har i åtanke den skada en bilbomb åstakommer i Beirut så är det lätt att förstå att hela bilden bokstavigen sprids för vinden, som ett starwarsrymdskepp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Just det när du säger det så har jag ochså sett något liknande program. Tror att det var trafikmagasinet som skulle visa hur mycket "vanliga" bilar håller. I bondfilmen moonraker så skjuter dom pumphagel på modellen till rymdstationen. Men jag har precis inte en budget till att spränga riktiga bilar i luften, och det kan nog ochså vara lite svårt att få tag på sprängmedel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...