Gå till innehåll

en kortfilm (hollywood)


tuco

Recommended Posts

Min första lilla kortfilm. Om nån vill se den så finns den där:

hollywood (wmv)

 

En enkel liten punk produktion där folk ställde upp gratis och där vi tok filmade allt på en dag med enkel teknik.

Sköt den på en Panasonic AG-DVX 100A och nån typ kino flo i taket.

Nästan Dogme. Ultra lo-fi. Vi bara lekte - attans kul! Punk! :)

Resultatet blev en liten 12 minuters film (vilket ju egentligen är omöjligt att få fram på en dag).

Länk till kommentar
Share on other sites

det är synd att säga att detta är en helt amatörproduktion även ifall du försöker få det att framstå som det, herregud du har blivit beviljad stöd från film i skåne, eller har de bara ställt upp med tekninken? du har även fått regina lund att ställa upp så jag har väldigt svårt att tro att det är något som du har "slagit ihop" på en dag. även valet av bilder visar att du har tänkt ut en hel del innan. tyckte att filmen var bra, skön rytm, grymt samarbete mellan ljud och bild osv osv. snyggt jobbat..:-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för att ni tittade. Kul att ni gillar den.

Och det är faktiskt sant att vi filmade den på en dag :)

Nu är vi som gjorde den iofs inte helt gröna men det var verkligen en punk produktion

där alla ställde upp gratis osv... Och då var även den kvinnliga huvudrolls innehavaren borta halva dagen på en föreställning.

Tanken var att söka stöd hos SFI osv men sånt tar ju bara en sån sabla tid och med ett sånt här manus med ett sådant slut

som nog anses inte vara helt politiskt korrekt så vi skulle med ganska stor säkerthet få ett nej.

Men vi hade tur att Film i Skåne gick in och hjälpte oss lite. Eloge till dom!

Vi slapp svälta den dagen :)

Så vi kände att för att göra den så får det bli en gerilla produktion. Enda sättet att göra den var att beta av den på en dag.

Såklart blir det ju en hel del kompromisser men det var det värt tycker jag. Storyn var i fokus och det tekniska fick ta ett steg bakåt.

Det var liksom antingen att göra den så eller inte. Vi har en massa annat vi vil göra så filmen var en test kan man säga.

Träna på fiktion helt enkelt. Efter den har vi gjort en novellfilm och ska strax igång med nästa kortfilm.

Hur som helst - jag gillar idéen att man är hyfsat förberedd så kan man filma en kortfilm på en dag.

Länk till kommentar
Share on other sites

tuco: har en fråga..när ni sökte stöd hos film i skåne, hur gick det till? alltså inte hur mkt ni fick osv. men hur gjorde ni? ni har ett produktionsbolag gissar jag på och sen skickade in en projektbeskrivning eller? ville film i skåne ha delar av rättigheterna till filmen? var det frågan om pengar eller höll de i produktionen och pröjsade exempelvis catering åt er eller kamerahyra? förstår att du inte får svara på alla frågor men du kan ge mig lite tips så är du snäll, funderar på att söka själv....grym rulle som sagt..:)

Länk till kommentar
Share on other sites

När det gällde kortfilmen så hade vi en producent som hjälpte oss och tog hand om allt det praktiska så jag är inte helt insatt i detaljerna.

Skicka ett PM eller maila så kan jag berätta mer men annars bara kontakta dom. Det är nog enklast så får du korrekt info.

Ha ett manus och en projekt beskrivning klar att ge dom. De är väldigt trevliga :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man ska se den som en amatörproduktion (vilket självklart inte går då den inte är det) var den bra, men om man ska se den som en professionell produktion (vilket den är) är den inte alls bra. Skådespeleriet är uruselt, den amerikanska känslan och inte minst musiken gör mig illamående.

Eftersom du uppenbarligen jobbar med film professionellt håller jag inte tillbaka kritiken utan säger vad jag tycker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ni tog er tid och tittade och för era kommentarer. Både bra & dåliga :)

 

ressigören. Om du nu anser att en ultra lågbudget grej inspelad på en dag med en DV kamera anses vara en professionell produktion så är väl det upp till dig. Detta är dock min stil och man kan ju inte tillfredställa alla. Nu vet du iallafall vem jag är så kan du ju undvika se andra saker jag gör i framtiden så du slipper bli illamående. Men tack för att du tittade.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att en stor anledning till att vi lyckades filma den på en dag var att vi var väl förberedda och fokuserade på rätt saker.

Tekniken fick ta ett steg tillbaka denna gången. Annars hade vi aldrig hunnit.

Gillar faktiskt att jobba snabbt - man har nåt slags flow då som är skönt tycker jag.

Och det verkar uppskattas av skådespelarna också. Slippa dom där typ "nu ska vi byta optik - det tar 10 minuter" hela tiden.

Fast såklart - det beror ju vad man gör. Varje inspelning är ju olika.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Xärcksäss - kul att du gillar den :)

Jo den är kanske lite förutsägbar - svårt att veta hur mycket man ska avslöja eller inte. Framförallt när man själv vet grejen liksom.

Vi grubblade en del på det både innan inspelning och i klippningen och så fick den landa i nån "mittemellan" grej.

Fast det är ju kalas om folk räknar ut det innan och sedan tycker de är genialiska.

 

I nästa kortfilm vi ska göra har vi iallafall inte detta problem. Då avslöjar vi slutet i den allra första bild man ser.

Vi avslöjar det faktiskt redan i titeln på filmen :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack trezpasser :)

När det gäller kameran så vet jag inte så mycket om den då det inte var jag som höll i den. Men jag gillar reslutatet från den.

Min kollega snackade med nån på EBH och fick veta att tydligen sitter det ett HD chip i den och det ska vara en anledning till att den har en så pass bra bild.

Om detta stämmer eller inte har jag ingen aning om. Men det var vad han fick veta iallafall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...