Gå till innehåll

Att sätta upp en casting?


krockis

Recommended Posts

Lite frågor kring casting: Ponera att jag ska spela in en film och söker nu skådisar. Jag sätter upp lappar på teaterorganisationer och delar utt flyers. Där står det en tid och lokal där castingen äger rum. Hur gör man med manuset då? Delar man ut en eller två scener och låter skådisarna förbereda sig i en timme innan castingen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, jag vet inte i vilken ände jag skall börja. Får skådisarna betalt, förresten? Det påverkar hur man bör lägga upp castingen, men men...

 

Antingen kan du hålla öppen casting som du föreslår, och antingen låta skådisarna provspela något annat än ditt manus, dvs något de redan har förberett, eller så ger du dem en scen när de kommer och ger dem några minuter att förbereda. Ge dem inte en timme, så länge vill de inte stanna i alla fall. En nackdel med denna senare lösning är att du inte vet hur bra de är på att förbereda sig, och när det väl är dags för inspelning så spelar det ingen större roll hur bra de är på att improvisera.

 

Ett annat alternativ är du låter dem anmäla intresse och, om du anser dem vara intressanta, få manuset utskickat till sig och så bokar ni en tid. Utöver att skådisarna då får tid att förbereda sig så kan du sålla bort några på en gång, och dessutom har tidsbokning den fördelen att ingen skådis behöver sitta och vänta på obestämd tid på provspelningen.

 

Dessa frågor handlar inte minst om hur många personer du vill hinna provspela och hur lång du vill att varje provspelning skall vara. Vill du t ex hinna snacka med om vad de tycker om manuset och se hur de är som personer? Eller skulle det vara okej om de sände arbetsprover till dig?

 

Hur många roller skall tillsättas och hur många av dem är viktiga? Hur lika är rollerna ifråga om kön och ålder, dvs hur många misslyckade huvudrollsinnehavare kan du ge biroller?

 

Casting är en praktisk fråga, så omständigheterna får till viss del avgöra hur man lägger upp det.

 

Personligen uppskattar jag den möjlighet som filmcafe.nu ger. Lägg upp en annons, få svar, kolla deras cv, skicka manuset eller säg hej och tack; om fortfarande intressant, boka tid.

 

Well, jag flummar, men det är bara att fråga om du undrar något.

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

tack, clownen, jag kollade redan den tråden. men grymt svar jakob, du har tagit upp alla möjliga alternativ. har en fråga till, vad är rimligt att erbjuda för en film som tar 2-3 dagar att spela in, max 6 timmar per dag, så säg att de jobbar i 20 timmar? har aldrig anställt proffs hittills..som tur är har jag bara 3 roller att bry mig om i denna rulle...:-) tack igen för svaret, väldigt utförligt och bra!

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du hade varit bunden av kollektivavtal så hade det gått på ungefär 6-9 tusen per skådis, beroende på hur många dagar det faktiskt blir. (Läs mer på http://www.teaterforbundet.se).

 

Eftersom du inte är bunden av kollektivavtal så kan du naturligtvis betala vad du vill, men om du vill vara sjysst eller har budget så bör du inte gå under 150 kr/timme (på faktura). Det är lågt räknat, så om du har möjlighet att betala mer, gör det.

 

Ett alternativ som endast är intressant om du tror att du kan komma att tjäna pengar på filmen är att betala i filmandelar (på bruttointäkten naturligtvis).

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...