Gå till innehåll

Adobe DVD Encore - Bränna ut film.


Anthony

Recommended Posts

Jag undrar hur tex en film på 60GB (30min) ska få plats på en DVD skiva.

Borde ju kunna bränna ner den i encore på nått sätt.

Begränsar skivan storleken efter storleken på filmen eller beroende på hur lång filmen är?

 

Ursäkta att jag skapar en tråd som redan kanske finns, men hittade inte en liknande lösning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att få plats med 60Gb idag på en DVD är omöjligt, men 30 min speltid går alldeles utmärkt, Adobe Encore är egentligen ett Authoringsprogram och inget kodningsprogram. Vad du behöver göra är att komprimera ditt "okomprimerade material med någon encoder till mpeg2, därefter ta in det i Encore och bränna.

 

(Encore kan dock direkt koda om "vissa" avi-filer till mpeg2, men detta brukar oftast krångla)

 

MVh

 

Rickard

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Lulletott](Encore kan dock direkt koda om "vissa" avi-filer till mpeg2, men detta brukar oftast krångla)[/citat]

Uppgradera från version 1.0 till 1.0.1 så klarar Encore att koda om DV avi-filer utan några problem alls. Version 1.0 är hopplös men efter uppgradering så fungerar det. Uppgraderingen är gratis!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Anthony]Okej, tack. men vad tycker ni att man ska exportera till från premiere pro om man ska bränna ut på dvd, i encore.mpeg-2?[/citat]

Jag tycker det är bekvämare att ta in filmen som .avi i Encore och låta Encore ta hand om kodningen. Det är en smaksak och en bla fråga om hur mycket plats man har på hårddisken.

 

Prova dig fram, Premiere Pro tar väldigt mycket längre tid än Encore för att göra om till mpeg trots att dom använder sig av samma encorder, Adobe Media Encoder. Alltså sparar man tid på att låta Encore sköta kodningen framför Premiere Pro. Om du inte använder Premiere Pro så pröva dig fram. Ta en film på ett par minuter och ta tid och jämför var du kan koda snabbast! :)

 

Encore kodar med hög kvalitet, så du förlorar inte kvalitetsmässigt på det. Samma sak här, jämför och prova och hitta det alternativ som passar dig och dina behov bäst.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Anthony]Okej, låter bra. Men om jag exporterar den till AVI. då blir den ju mycket större än mpeg-2. om avi filen blir större än 4.7gb så ryms den ju inte på skiva i encore?

Hur gör man när man låter encore koda?[/citat]

Du tar in .avi'n i Encore (Ctrl+I) och låter Encore koda om avi-filen åt dig. Det heter Transcode i Encore och mer hjälp finns i hjälpen - sök på Transcode så får du upp massor med hjälp.

 

Sök även på Creating a simple DVD from start to finish så får du mer hjälp där.

 

Encore gör alltså om din avi till mpeg2 vilket gör att du får plats med filmen. :)

 

Jag har kort om tid nu, så svaret blir inte så utförligt som du märker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ah okej! Ja, men jag ska nog klura ut det där :)

men om jag tex har en film på flera GB, då kanske jag måste komprimera den innan jag drar in den i encore? eller gör den om det i encore så att den passar till skivans storlek? Ifall jag måste komprimera, funkar VirtualDub bra?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Anthony]...då kanske jag måste komprimera den innan jag drar in den i encore? eller gör den om det i encore så att den passar till skivans storlek?[/citat]

Det är ju just det du kan göra direkt i Encore, du behöver alltså inte komprimera dina .avi-filer innan du tar in det i Encore. Väljer du presetet Automatic så sköter Encore hela kodningen och packar ihop filmen så att den passar på din DVD.

 

Tar du in mpeg-filer måste dom självklart komprimeras innan du tar in dom i Encore.

Länk till kommentar
Share on other sites

Oftast får man som mest in 60min video på en DVD med bästa möjliga kvalité. Så hur stor filen är innan konverteringen till mpeg2 har egentligen ingen betydelse. Om en avi-fil är på 100GB och är 60min lång innan komprimering, dvs extremt hög kvalité, så går den in på en DVD i mpeg2 med minsta möjliga kvalitétsförlust. Vill man så kan man även få in 120min och 240min osv på en dvd men då märker man tydligt att kvalitén försämras rejält. Det är iaf så jag har uppfattat det. Rätta mig gärna om jag har fel. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Jag har försökt att få till precis det ni diskuterar. D.v.s. spara, eller exportera en film från Adobe Premiere och bränna den i Encore men lyckas inte få någon vidare kvalitet. Råmaterialet jag tagit in i Premiere är i avi-format och jag har provat att spara det som .avi och även gett mig in i media-encoder-djungeln för att spara som MPEG2. Jag får dock ett resultat där kanterna i filmen är taggiga och bilden är liksom lite oljig.

 

Kan någon hjälpa mig med vilka inställningar som kan användas för att skapa en bra kvalitet? Tack på förhand.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om filmen är fångad från DV-kamera direkt in i Premiere Pro och du renderar ut den som Microsoft DV AVI och du tar in den i Encore och väljer ett preset, tex PAL DV High quality Mb CBR 1 Pass så blir kvaliteten mycket bra.

 

Om du väljer att rendera ut filmen via Adobe Media Encoder och där väljer formatet MPEG2-DVD och preset PAL DV 4x3 High quality 7Mb CBR 1 Pass så blir kvaliteten också mycket bra.

 

- Tar du in filmen via FireWire eller USB?

- Har du lagt på några effekter på filmen i Premiere Pro?

- Vilka versioner av Encore och Premiere använder du?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, filmen är captured i Premiere från DV-kameran via Firewire. Jag har klippt den och lekt med titles och transitions. Jag tror att jag använder de senaste versionerna av båda programmen. Jag skall prova de inställningarna du nämner och se om det blir bättre. Tack.

 

/Jorsan

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag provat att rendera filmen från Premiere som både MPEG2 PAL mpeg-2 generic och PAL DV High quality 7mb CBR 1 Pass. Microsoft DV AVI hittade jag inte som alternativ.

 

Jag har även importerat avi-filmen i Encore med transcode setting PAL DV 4x3 High quality 8mb CBR 1 Pass. Dessa inställningar är de som var närmast de du angav, men alla dessa test ger ett resultat där filmen har taggiga kanter och färgerna är lite 'oljiga'.

 

Jag använder Premiere 7.0 och Encore 1.0. Är det någon som har någon idé om hur jag kan gå vidare med detta problem?

Länk till kommentar
Share on other sites

Som Rogge nämnt tidigare så uppgradera gratis från Encore 1.0 till 1.0.1

 

Du nämner att det inte står någonstans "Mircosoft DV AVI" i Premiere.

Det måste det göra!!

 

När du väl hittat "Mircosoft DV AVI" i Premiere exporterar du ut din film och sedan importerar du den i Encore och låter Encore göra om din

"Mircosoft DV AVI" till mpeg2 genom att Transcoda

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jorsan]Jag använder Premiere 7.0 och Encore 1.0. Är det någon som har någon idé om hur jag kan gå vidare med detta problem?[/citat]

1. Uppdatera Encore DVD - Adobe Encore DVD 1.0.1 update

2. Exportera filmen som Microsoft DV AVI från Premiere Pro genom att gå till File > Export > Movie

3. Klicka på Settings

4. Under General, välj Microsoft DV AVI under File Type

5. Tryck på OK

6. Välj filnamn och tryck på Spara

 

Importera denna .avi till Encore och transcoda den och bränn DVD'n.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Tack grabbar! Mycket riktigt blev det bra resultat när jag gjorde som ni sa. Tittade på filmen på datorn först och tyckte inte det såg bra ut, men när den väl var bränd på skiva och visades på TV:n var det kanon. Tack för hjälpen.

 

Tänkte höra ifall ni möjligen kunde svara på en annan fråga: Jag har skapat chapters i Adobe Premiere och skulle vilja att de 'slog igenom' när jag bränner filmen från ett projekt i Encore. Jag vet att det skall gå men får inte till det. Har testat med både mpg2 och avi som jag transcodar. Är det något speciellt man måste göra?

 

/Jorsan

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jorsan]Tänkte höra ifall ni möjligen kunde svara på en annan fråga: Jag har skapat chapters i Adobe Premiere och skulle vilja att de 'slog igenom' när jag bränner filmen från ett projekt i Encore. Jag vet att det skall gå men får inte till det. Har testat med både mpg2 och avi som jag transcodar. Är det något speciellt man måste göra?[/citat]

Härligt att resultatet blev bra! :)

 

Om jag inte minns fel så kan du inte få med kapitel från Premiere Pro 1.0 in i Encore 1.0.1, den funktionen kom först i och med Encore 1.5 eller om det var Encore 1.5 + Premiere Pro 1.5. Någon 1.5-version var det iaf.

 

Så, med Premiere Pro 1.0 och Encore 1.0.1 går det inte.

 

Med risk att mitt minne är lite rostigt dock... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...