Gå till innehåll

Chinon 45


Norbert

Recommended Posts

Idag fick jag låna hem en gammal super8 av min kusin som han hittade på en marknad. Det är en Chinon 45 Auto Zoom eller något i den stilen. Någon som har erfarenheter av den kameran? Är Chinon ett okey märke?

 

Jag har ingen aning om hurvida den har ljusmätare eller ej. Man kan se siffror på rad längst ner i sökaren och man kan vrida på en ratt på ovansidan av kameran så att ett litet streck förflyttar sig på sifferraden. Jag är alltså helt ny på detta, har aldrig tidigare hållt i en filmkamera. Vad jag har förståt så vill man ha ljusmätare för att inte över/underexponera filmen vid filmning.

 

Är det värt att bygga ett batteripack och köpa film för att testa den här kameran eller är det rent ut sagt bara skräp?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kollade på http://www.super8wiki.com/

 

Här är fakta

 

Chinon 45 Power zoom

 

Year: 1979-79

 

Weight: 960 g

 

Lens: 1,7 / 8,5 - 42,5 mm

 

Microprism focusing

 

Frame rates: 18, 36 + single frame

 

Manual / Auto Exposure

 

Backlight Control

 

Remote control socket

 

Made in Japan

 

Original price in England (in the year of introduction): £90

 

As Chinon 753M with backlight control and battery check. Instruction book at http://www.oldtimercameras.com

 

 

Chinon är ett hyffsat märke, men var huvudsakligen känt för att göra "kopior" på Canon/Nikon kameror på 70talet. Är ett låg till mellan budget märke som inte utmärker sig så speciellt på stillbilds kamera sidan. Antar att det är så här med.

 

Släng i en kasett med TriX Super 8 film och kolla hur det blir. TriX kan du framkalla själv med D76, Dektol eller Rodinal framkallare. Personligen rekomenderar jag D76 eller Dektol efter som det är från kodak och om du ringer Kodak och frågar så ger de dig säkert tips. Komm bara i håg att filmen måste tas ut ur kasetten i ABSOLUT TOTALT MÖRKER (garderober, föråd och badrum rekomenderas). Du behöver en framkallningsdosa för super8 film också eller så kan du använda en hink, men då kan resultatet bli lite lustigt.

 

Lite fakta om framkallning

http://www.cbattle.com/Handprocessing%20notes.htm

 

 

Men annars är det bara att skicka in den till framkallning hos nått företag som framkallar super 8, inte ovanligt att de som säljer filmen även har framkallning med i priset, och då skickar du bara tillbaka filmen till dem så får du den tillbaka framkallad.

 

Ha kul och filma på!

 

C.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Jag har testat två chinon(iofs andra än din) och jag fick bra resultat.. Jag är iofs nybörjare jag också så resultatet skulle kanske inte ses som bra av nån sur expert på filmshooting.com men....

 

Jag är iaf nöjd, och har telecinat själv med min dvkamera mot väggen:). Var bara meningen som en första test men det ser så bra ut att jag nog låter det vara som det är...

 

Självklart ska du köpa några rullar och testa! Det är det värt, om inte annat för att du får känna på att filma med film...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=DanyaelX]Kollade på http://www.super8wiki.com/

 

Här är fakta

 

Chinon 45 Power zoom

 

Year: 1979-79

 

Weight: 960 g

 

Lens: 1,7 / 8,5 - 42,5 mm

 

Microprism focusing

 

Frame rates: 18, 36 + single frame

 

Manual / Auto Exposure

 

Backlight Control

 

Remote control socket

 

Made in Japan

 

Original price in England (in the year of introduction): £90

 

As Chinon 753M with backlight control and battery check. Instruction book at http://www.oldtimercameras.com

 

 

Chinon är ett hyffsat märke, men var huvudsakligen känt för att göra "kopior" på Canon/Nikon kameror på 70talet. Är ett låg till mellan budget märke som inte utmärker sig så speciellt på stillbilds kamera sidan. Antar att det är så här med.

 

.[/citat]

 

Jag har också en Chinon. Har för mig att min hette 875 Autozoom nånting.

den har 18, 24 och 48fps.

Den funkar med 2 vanliga AA batterier men exponerings automatiken kräver ett 2,7 volts batteri. Jag tycker den tar ok bilder. Den är lätt att ta med sig osv. Optiken är dock inte mycket att jämföra med min Beaulieu 4008. Det ska man inte heller förvänta sig.

 

 

[citat=DanyaelX]

Släng i en kasett med TriX Super 8 film och kolla hur det blir. TriX kan du framkalla själv med D76, Dektol eller Rodinal framkallare. Personligen rekomenderar jag D76 eller Dektol efter som det är från kodak och om du ringer Kodak och frågar så ger de dig säkert tips. Komm bara i håg att filmen måste tas ut ur kasetten i ABSOLUT TOTALT MÖRKER (garderober, föråd och badrum rekomenderas). Du behöver en framkallningsdosa för super8 film också eller så kan du använda en hink, men då kan resultatet bli lite lustigt.

 

Lite fakta om framkallning

http://www.cbattle.com/Handprocessing%20notes.htm

 

C.[/citat]

 

Hur gör du när du framkallar i en hink?? Slänger du bara ner filmen i framkallaren och "rör om" då och då? Blir det inte bara trassel av alltihop.

Länk till kommentar
Share on other sites

njä jag slänger inte ner allt i en huller om buller.

Innan jag skaffade paterson dosa till min stillbildskamera, så lindade jag filmen med emulsionen utåt (mycket viktigt annars fungerar det inte) på en planka som jag sedan la i hinken. ett lock till hinken är att rekomendera, jag använde en gammal vinjäsnings hink (rymmer 25L har tätslutande lock) och sedan skvalpade jag runt D76 i hinken. Inte det mest ekonomiska sättet att framkalla en film men det är kul. Dock är hinken jag använde inte ljussäker så man får ladda och agitera i totalt mörker (använd ett badrum utan förnster, det gjorde jag).

 

För att göra vänd dia av triX måste du ha blekning efter att du har framkallat och skjöljt filmen, fixera INTE innan du bleker.

efter blekningen sköljer du och tänder lyset. Ljuset kan vara på under resten av processen. Du återframkallar det silver som finns kvar i emusionen och skljer och fixerar som vanligt.

 

visst kan du ju bara trassla ner det i hinken och skaka som en drinkmixer men då får du ett konstigt och oregelbundet resultat, vilket kan vara trevligt om man vill ha ett slitet och gammalt utseende.

 

men då kanske du inte ska använda D76 utan nån äldre mindre avancerad framkallning, som enbart metol eller bara hydrokinon. D76 är en kombinations framkallare, som innehåller både hydrokinon och metol och lite annat tjoffs.

 

Ett tipsp som jag inte har testat ännu är att blanda ut en liter D76 med en till två matskedar borax. Vet inte riktigt vilken effekt det ska ha, men det rekomenderades till super8 TriX.

 

att framkalla negativ är inte så svårt, och triX är rätt förlåtande som emuslion. D76 är en vanesak att få exakt samma resultat, då det är viktigt att agitering, temperatur och mängd framkallare är exakt likadan mellan varje omgång.

Men D76 ganska klantsäker oxså, du får alltid ett resultat, det är finliret som är det jobbiga. Men man lär sig snabbt. Du kan även använda Dektol eller Rodinal.

 

Lycka till och hör av dig

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...
Nu bumpar jag en jättegammal tråd, men jag har kommit över en likadan kamera, dock utan batterier. Jag har sprungit runt på Clas Ohlsson, diverse foto- och dataaffärer, men inte hittat någon som har ett 2,7 volts batteri.

Min fråga är då helt enkelt, var någonstans kan jag köpa ett?

 

http://www.myoldcamera.com/ hör med den här killen, brukar köpa 1.3 or av honom, trevlig och snabb. hittar du inga 2,7 or kan du köpa 3,0 or och ett litet motstånd på 0,3. Är du säker på att du ska ha 2.7 v?

Länk till kommentar
Share on other sites

http://www.myoldcamera.com/ hör med den här killen, brukar köpa 1.3 or av honom, trevlig och snabb. hittar du inga 2,7 or kan du köpa 3,0 or och ett litet motstånd på 0,3. Är du säker på att du ska ha 2.7 v?

 

Är helt säker. Står i manualen och i batteriluckan, så 2,7 ska det utan tvekan vara.

När det kommer till batterier, kameror och hårdvara överhuvudtaget är jag tyvärr inte alls duktig, så att syssla med motstånd och sådant känns som en trevlig utmaning.

Känner du för att pm:a mig din e-postadress och kanske guida mig genom processen? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Är helt säker. Står i manualen och i batteriluckan, så 2,7 ska det utan tvekan vara.

När det kommer till batterier, kameror och hårdvara överhuvudtaget är jag tyvärr inte alls duktig, så att syssla med motstånd och sådant känns som en trevlig utmaning.

Känner du för att pm:a mig din e-postadress och kanske guida mig genom processen? :)

 

jag kan inte sådant därnt. Men jag tror att det ska finnas en guide någonstans på nätet. Hör av mig om jag hittar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...