Gå till innehåll

Sockerglas


Monochromic

Recommended Posts

 

Glasmaterialet som används inom film kallas "breakaway plastic" och är ett pulver som man smälter ner och sedan häller i en form. För att göra flaskor gjuter man av en befintlig flaska i ett värme tåligt silicon material, och häller sedan i den nersmälta plast massan.

 

När man gör fönsterrutor bygger man en träram på ca:1*1m

lägger ramen på en skiva som är släppmedels behandlad, sedan strör man ut pulvret innanför ramen, sätter in hela härligheten i en ugn, pizza ugn är det bästa att använda den är ju väldigt bred, finns att köpa beggad.

Givetvis blir ju det dyrt att gå ut att köpa en sådan ugn, det går att använda en vanlig ugn oxå men man kan ju inte göra lika stora "rutor".

Tänk dock på att om ni använder en vanlig ugn så ska ni inte laga mat i den sen (plast=otrevliga gaser)

 

Man använder dock aldrig breakaway glasrutor som är större än 1*1m det blir väldigt svårhanterat, istället använder man "säkerhetsglas" sk härdatglas, sånt som finns i bilrutor,busskurer och skolmatsalens dricksglas.

 

När ett sådan glas utsätts för åverkan spricker det och bildar fullt med små glasbitar, för att man inte ska kunna skära sig på det, (inget är dock helt säkert så ta det försiktigt)

Mao. Sätter man en ruta i en ram och lägger laddningar eller tryckluftsutlösare runt om hela rutan, laddningen/tryckluften skickar in en vass pigg i rutans kant och på så sätt spräcker hela rutan, sedan är det bara att peta på den så ramlar den i bitar.

Ni förstår säkert vad jag menar, alla har väl ngn gång nyfiket petat på glaset vid en sönderslagen busskur.

 

För att återgå till Breakaway glas så använde man förr i tiden mkt riktig ngt som kallades för sockerglas, det fanns dock nackdelar med detta: Det tålde värme väldigt dåligt mao. smälte på en teaterscen under alla lampor; ingen lagrinskapacite; osäkert att ha vätska i dom.

 

När plasten kom gick man över till den direkt eftersom den inte hade dessa nackdelar.

Jag vet att plasten säljs i kg förpackningar hos Panorama Film&teatereffekter. (eller gjordes förut)

 

Plasten kan återanvändas, om man gjort en flaska som test, slår sönder den och samlar ihop alla bitar kan man mala ner bitarna med en mortel så man får ett pulver igen (ett visst svinn blir det ju alltid).

 

Svårigheter med båda materialen: inte ha för varmt, man får missfärgningar både på plast och "socker" som ngra av er märkt.

Samt inte få ner för mkt luft när man gjuter, då får man en flaska full med luftbubblor = realismen försvinner.

 

Hoppas detta hjälpte till att klara ut lite frågor kring ämmnet.

 

MVH

Magnus Franzen

FME Mask&Effekt

frasse@maskoeffekt.com

Existerar tyvärr ingen hemsida än.

Men jag håller på med Mask & Effekter och hyr även ut softairgunvapen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Ja provade att göra glas... Det brändes lite men om ja skulle tagit på lägre värme skulle det nog bli ganska bra.

 

Ja följde receptet i Dv tidningen och satte de efteråt i kylen.. Då blev det som genomskinnlig is. Sen krossade ja de mot ett bord och det såg bra ut.. Men mamma blev rätt sur för golvet blev minst sagt kladdigt... jaja! :D

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

hehe... tack för svaret :P

 

lite off topic, jag satt i bussen förut ikväll och pratade med en polare nere i jämtland om en liten spionactionfilm som vi hade tänkt spela in i juletiden...

 

När jag förgäves försökte komma på ett lämpligt material att bygga hus som ska bombas av MIG29or så började en annan kamrat i bussen prata om sockerglas i slagsmålsscener... min hjärna kortslöts av plötsliga ämnesbytet och då kom jag på att man skulle ju kunna göra huset av sockerglas, som pepparkakshus och måla med lämplig färg... Det borde ju fungera perfekt... det är tunt, det är hårt och det är bräckligt... och eftersom det är gjort av naturmaterial så gör det inte alltför mycket om man missar att plocka reda på en del splitter då vi tänkte spränga (med en ganska liten laddning vill säga) ute på snöiga isen för att undvika distraherande detaljer som skvallrar om verkliga storleken. Dessutom så kan vi ju alltid kalla det för norra Sibirien eller nått sånt :D

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Guuud... vad fan ska man göra :P jag gick efter receptet på Angelfire sidan där och körde på 7 parts of sugar, 3parts white sirap och 2 delar vatten.

men det blev så löst? jag körde det i en vanlig kastrull och kokade upp det... det blev ju genomskinligt men det kändes ju typ bara som vatten :S ska man sätta in det i kylen sen eller vafan?

Länk till kommentar
Share on other sites

På så vis... hur blire när sockret "karameliseras" ? jag menar hur vet man när det gör det? när jag kokade det så efter ett tag så börajde det BUBBLA JÄTTTE mycket och det var som att det ville koka över och efteråt så blev allt JÄTTE genomskinligt och det såg inte ut att vara socker i... var det då?

Länk till kommentar
Share on other sites

tanken är att allt vatten ska bort så att bara socker återstår, socker som ligger så att säga ordnat som i en kristall. Detta medför att sockret ter sig genomskinligt. så när den lösa sockerblandningen ligger i formen så ska allt vatten som återstår dunsta bort - OBS! ska alltså INTE in i frysen. socker som karameliseras blir brunt, då har man alltså kokat för varmt och/eller för länge.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...
  • 1 år senare...
Använd vit sirap så blir färgen bra. Svårt att få glaset jämn tjokt och hantera. Går inte så lätt att forma till en flaska.

 

Precis, vit sirap är det man ska ha. Låt inte smeten bli över 160°c, det är då det blir brunt. När den är 150°c är det klart. Ett tips om man ska göra en flaska så kan man ha i hushållsfärg, typ grön så det blir som färgat glas om man tycker det är svårt att få helt klart "glas".

Bra sätt att forma en flaska finns här:

 

Receptet är inte heller svårt,

 

2 delar vatten

1 del vit sirap

3,5 delar socker

½ tesked vinsyra (finns att köpa på en vanlig livsmedelsbutik)

Ev hushållsfärg

Länk till kommentar
Share on other sites

Men kan man inte smälta bara socker direkt i en kastrull då? Vad är vattnet bra för?

 

Vattnet utgör skillnaden mellan knäck och sockerlag.

 

Smälta socker i en stekpanna blir knäck.

 

Lösa upp socker i vatten blir sockerlag. Varmt vatten löser mer socker. Med lite glukossirap i hindrar man sockret från att kristallisera sig igen när vattnet kokar bort.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag tror det kan vara sirapen. white corn syrup? är det vanlig ljus sirap eller? I usa är ju sirap inte sirap, dom har ju meaple syrup på sina panncakes osv.

 

"Corn syrup" är glykossirap. Går att köpa på apoteket men är snordyrt. Bättre att köpa det från någon on-line butik för godistillverkning.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukossirap

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 10 månader senare...
Om dom säger corn syrup så tänk på att Corn är ett företagsnamn så de är inte säkert att dom menar Majs eller vete.

 

Om man vet lite om godistillverkning så är det ganska självklart att det är glykossirap som avses. Man har i det för att förhindra att sockerlagen kristalliseras.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om dom säger corn syrup så tänk på att Corn är ett företagsnamn så de är inte säkert att dom menar Majs eller vete.

För att citera internet: "lolwut".

 

1) Vilket sirapstillverkande företag skulle kalla sig för "Corn", när de då inte skulle ha en chans i helvete att varumärkesskydda sina produkter?

2) Sedan när gör man sirap av vete?

3) Det är glykossirap som menas.

Länk till kommentar
Share on other sites

För att citera internet: "lolwut".

 

1) Vilket sirapstillverkande företag skulle kalla sig för "Corn", när de då inte skulle ha en chans i helvete att varumärkesskydda sina produkter?

2) Sedan när gör man sirap av vete?

3) Det är glykossirap som menas.

 

2: Det är stärkelsen som man använder till glykossirap: wikipedia

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...